RecruitmentMatters

RecruitmentMattersAlles over online recruitment

  • Categorieën
  • Onze bloggers
  • Contact

» Pagina 1067

Solliciteren in Italië; hoezo?

  • Avatar foto Marc Drees
  • 4 augustus 2007
  • in Knipoog,
  • 3.025 views
  • 0 reacties

Na meer dan een week vakantie in Zuid-Italie zit ik voor het eerst weer eens voor mijn laptop. Aan de plastic tafel op het terras van een Eurocamp caravan, om 11 uur ’s avonds, met een glas wijn en redelijk wat muggen (zanzare in het Italiaans).

Ik had me voorgenomen tijdens mijn vakantie met regelmaat te bloggen, maar op de een of andere manier zorgt de Mezzogiorno ervoor dat je vrijwel direct een totaal ander levensritme aanneemt. Ik ga nu al meer dan 15 jaar naar Italie; beroepsmatig en als vakantiebestemming.

Beroepsmatig heb ik mij altijd mateloos geirriteerd aan de zinloosheid van afspraken in Italie. Op afgesproken tijden is iedereen aanwezig, met uitzondering van de Italianen. En als ze na een half uur op komen dagen hebben ze niet zelden gelijktijdig een andere afspraak, een paar kamers verder!

(meer…)

Eenhoorns bestaan niet

  • Avatar foto Marc Drees
  • 26 juni 2007
  • in Kandidaat,
  • 3.375 views
  • 2 reacties

De ‘passieve’ kandidaat kan het best worden vergeleken met de eenhoorn. Een mythisch dier met unieke kwaliteiten. Onvindbaar voor ons, gewone stervelingen. Maar gelukkig is daar de recruiter die als een moderne ridder feilloos ‘passieve’ kandidaten weet te traceren. Helaas is de recruiter ook direct de enige die ze herkent. Is het daarmee iemand met bovennatuurlijke kwaliteiten of een Don Quichote?

Voordat ik verder ga, wat is eigenlijk een ‘passieve’ kandidaat? Ik heb het niet verzonnen, maar het schijnt iemand te zijn die, geheel tevreden in zijn huidige baan, met oogkleppen op nieuwe uitdagingen volstrekt negeert.

(meer…)

Graduate de beste? Geintje zeker!

  • Avatar foto Marc Drees
  • 19 juni 2007
  • in Wervingssite,
  • 2.414 views
  • 1 reactie

Naar aanleiding van de documercial van ARA M/V die onder de vlag van een stageonderzoek is gepubliceerd heb ik eens een korte blik geworpen op de site die als beste uit de bus kwam: Graduate. En dat is geen onverdeeld positieve ervaring!

Zoals van een bureau als ARA M/V mag worden verwacht zit het met de visuele ervaring wel snor, de site ziet er gewoon erg goed uit. In degelijk ARA zwart uitgevoerd met een heel aardig interactiemodel.

En daarmee is direct alles gezegd.

(meer…)

Moet LinkedIn bang worden van Xing + Zoominfo?

  • Avatar foto Marc Drees
  • 14 juni 2007
  • in Social netwerk,
  • 3.891 views
  • 2 reacties

Venturebeat komt vandaag met wel zeer interessant nieuws, een aankondiging van samenwerking van Xing en Zoominfo.

De samenwerking wordt gepositioneerd als een frontale aanval op de positie van LinkedIn. Maar eerlijk gezegd geloof ik daar niet al teveel van.

Zoominfo niets anders dan een aggregator van gespiderde content, vooral populair bij headhunters in de US en UK voor senior management posities. Zoominfo heeft informatie van ongeveer 35 miljoen personen verzameld, maar in tegenstelling tot LinkedIn heeft geen van die 35 miljoen personen actief het eigen profiel opgebouwd.

(meer…)

Vedior lest but not the best

  • Avatar foto Marc Drees
  • 13 juni 2007
  • in Algemene vacaturesite, Recruitment onderzoek,
  • 2.272 views
  • 0 reacties

image

Eindelijk; het resultaat van de laatste AEX partij die door de kritische kandidaat is bezocht. Ik durf nu wel te verklappen dat ik deze serie niet geheel ‘naturel’  heb geschreven. Ik dank daarom vanaf deze plaats mijn goede vriend; het glas rode wijn, zonder jou had ik het niet gered! Ik eindig de serie met een uitzendorganisatie, Vedior. Dus wie weet is het inderdaad last but not least.

 

Kleur, kleur en nog eens KLEUR
Bij Vedior gaan werkelijk alle kleurenregisters open. Het is direct duidelijk dat een jonge doelgroep wordt aangesproken. En aangezien ik daar ver buiten val had ik graag een bril met kleurfilter bij de hand gehad.

(meer…)

Unilever een bonte mengelmoes

  • Avatar foto Marc Drees
  • 10 juni 2007
  • in Algemene vacaturesite, Recruitment onderzoek,
  • 3.834 views
  • 0 reacties

De zoektocht van de kritische kandidaat nadert zijn einde. Vandaag heb ik zin om bij Unilever een carrière op te bouwen; de volgende keer is mijn laatste poging bij Vedior. Hoewel het nog iets te vroeg is om terug te blikken kan ik wel stellen dat de kritische kandidaat niet is verwend door de AEX bedrijven.

Zijn volhardendheid heeft hem gered, want anders was hij allang geëmigreerd, op zoek naar groenere velden. Maar goed, aan de slag, hoe staat het met de online recruitment ervaring bij Unilever?

 Homepage met lekker veel kleuren…image
De Homepage van Unilever is ongelofelijk bont, maar er is geen werken bij sectie te vinden. Verstopt onder de link Ons bedrijf is een Loopbaan bij Unilever te vinden. Wel heeft Unilever rechts onderaan de Homepage een hyperlink Loopbaan bij Unilever staan, in een groepje hyperlinks onder het kopje Snel vinden.

(meer…)

A Brave New World?

  • Avatar foto Marc Drees
  • 9 juni 2007
  • in Social netwerk,
  • 3.576 views
  • 0 reacties

Ik heb een profiel op LinkedIn, op Zoominfo, op Xing, op Facebook; ik heb CV’s en profielen achter gelaten op 24 AEX sites die ik niet kan verwijderen, ik heb een CV op Monsterboard, Totaljobs, Werk.nl, NationaleVacaturebank, Jobtrack, Stepstone. En dan ben ik er ongetwijfeld nog een hele trits vergeten.

De meeste van die profielen zijn erg incompleet en bewust onjuist. En in vrijwel alle gevallen zijn ze sterk verouderd.

Mijn online identiteit is versnipperd en van sterk wisselende kwaliteit. Ik kan (en wil) met geen mogelijkheid al die verschillende profielen onderhouden. Als ik er al zin in zou hebben zou de tijd mij simpelweg ontbreken. En de moeite die ik daarvoor moet doen staat niet in verhouding tot de meerwaarde die ik ervan mag verwachten.

(meer…)

Pay per click foute wijn in foute zakken

  • Avatar foto Marc Drees
  • 7 juni 2007
  • in Search technologie,
  • 2.099 views
  • 0 reacties

Search engine optimization (SEO) levert traffic op. Veel SEO levert veel traffic op. En als je ook nog een blik Search engine marketing (SEM) open trekt, heb je nog meer traffic. Hoera! …of toch niet?

Wel als je als ‘hippe’ site content plaatsing volgens een PPC (pay-per-click) model aanbiedt. Nietsvermoedende content providers, die uitsluitend naar traffic statistieken kijken, hebben dan tenslotte het idee dat ze een heel goede deal hebben. Als er niet op mijn content wordt geklikt hoef ik tenslotte niet te betalen. En als er veel wordt geklikt, dan heb ik lekker veel business. Oftewel, ik win altijd. Maar is dat wel zo?

Want, wat is de kwaliteit van die clicks?

(meer…)

Kroniek van een aangekondigde dood

  • Avatar foto Marc Drees
  • 4 juni 2007
  • in Spam,
  • 2.095 views
  • 0 reacties

Cap Gemini had een prachtige marketing slogan voor het eigen personeel: “Master of your own destiny”. Bekt lekker; voelt goed. Helaas; een aantal business unit managers binnen hetzelfde bedrijf hadden een andere titel voor medewerkers: “warm vlees”.

John Bowmer (voormalig CEO van Adecco) had een favoriete uitspraak: “We are in the business of forcing round pegs into square holes”. Au. Pijnlijk voor kandidaat en klant.

Waarom deze quotes? Om te laten zien dat intermediairs in het algemeen niet geïnteresseerd zijn in mensen. Ze worden enthousiast van rond, warm vlees om dat vervolgens in een vierkant gat te rammen. Een en ander tegen een zeer aantrekkelijke vergoeding.

(meer…)

Recruiters en blogging: The twain shall never meet?

  • Avatar foto Marc Drees
  • 2 juni 2007
  • in Weblog,
  • 3.470 views
  • 2 reacties

Recruiters zijn account managers van hun bedrijf. Niet van de producten of diensten van hun bedrijf, maar van het bedrijf zelf. Zij verkopen het imago van het bedrijf vanuit het perspectief van werk: employment branding. Hun klanten: toekomstige werknemers.

En er is een probleem; het aantal klanten loopt terug. En als de verkopen tegenvallen, komt een bedrijf vanzelf in de problemen. Dus dienen recruiters harder hun best te doen; creatief te zijn in het vinden van nieuwe klanten. Terzijde: het blijft natuurlijk ook verstandig je bestaande klanten tevreden te houden, maar dat is niet waar een recruiter zich mee bezig hoeft te houden.

Ik wil kort stilstaan bij de creativiteit van recruiters door naar Amerika te kijken. Networking is een cruciaal onderdeel van recruiting; met de enorme groei van het Internet is online networking zo mogelijk nog belangrijker geworden.

(meer…)

Berichten paginering

1 … 1.066 1.067 1.068 … 1.073
  • meest bekeken
  • meeste reacties
  • laatste reacties
  • 10x Team: ”the Ultimate Fractional Professional Platform”

    1786 keer bekeken

  • Twee keer dezelfde klacht? Van UWV mag dat niet…

    1603 keer bekeken

  • Europa beschermt haar burgers niet tegen misbruik van online persoonsgegevens door derden

    1450 keer bekeken

  • Hoe graag wil Bullhorn van haar (Nederlandse) klanten af?

    1358 keer bekeken

  • De Autoriteit Persoonsgegevens kan rustig verder (en dieper) slapen

    1265 keer bekeken

  • Werken-bij sites onder de loupe – ABN AMRO

    1069 keer bekeken

  • Machtig mooi tooltje van Edwin Vlems

    1059 keer bekeken

  • Overheid gaf/geeft disposition data vrijwillig weg

    912 keer bekeken

  • Enshittification in HR: disposition data

    889 keer bekeken

  • Nationale Ombudsman: wij vragen u oneindig geduld te hebben

    871 keer bekeken

  • Werken-bij sites onder de loupe – ABN AMRO

    2 reacties

  • 10x Team: ”the Ultimate Fractional Professional Platform”

    1 reactie

  • Randstad heeft twee gezichten, één voor de uitzendkracht en één voor de medewerker

    1 reactie

  • Machtig mooi tooltje van Edwin Vlems

    1 reactie

  • Enshittification in HR: disposition data

    1 reactie

  • Europa beschermt haar burgers niet tegen misbruik van online persoonsgegevens door derden

    1 reactie

  • Twee keer dezelfde klacht? Van UWV mag dat niet…

    1 reactie

  • Besluit op Woo-tender aan SZW over contractwaarde PES-suite voor Bemiddelingsservice

    1 reactie

  • De Autoriteit Persoonsgegevens kan rustig verder (en dieper) slapen

    1 reactie

  • Overheid gaf/geeft disposition data vrijwillig weg

    1 reactie

  • :
    Indeed claimt dat 27 personen per minuut worden aangenomen via Indeed

    Peter

  • :
    Enshittification in HR: disposition data

    Marco van Hurne

  • :
    Besluit op Woo-tender aan SZW over contractwaarde PES-suite voor Bemiddelingsservice

    Edwin ten Veen

  • :
    Een klacht over uitzendbureau's

    Paul G. (61 jaar)

  • :
    Overheid gaf/geeft disposition data vrijwillig weg

    Dirk

  • :
    Dennis Albinus: Europe’s visionary human resource technologist?

    Anita

  • :
    Werken-bij sites onder de loupe – ABN AMRO

    Maarten

  • :
    Werken-bij sites onder de loupe – ABN AMRO

    Edwin Ronald ten Veen

  • :
    Randstad heeft twee gezichten, één voor de uitzendkracht en één voor de medewerker

    Marc Drees

  • :
    Anatomie van een dwaling

    Marco van Hurne

RecruitmentMatters valt onder CC BY-NC-ND 4.0Creative CommonsCreative Commons Creative Commons
Powered by Antiquitas