RecruitmentMatters

RecruitmentMattersAlles over online recruitment

  • Categorieën
  • Onze bloggers
  • Contact

» Pagina 1069

Criteria voor een recruitmentsite

  • Avatar foto Marc Drees
  • 19 februari 2007
  • in Wervingssite,
  • 1.901 views
  • 0 reacties

Personeelslog heeft vandaag een vervolg op de discussie over de vraag wat een recruitmentsite tot een goede recruitmentsite maakt. Zie ook mijn eerdere reactie.

Er zijn een groot aantal reacties ontvangen, Personeelslog heeft op basis daarvan een uitgebreide lijst met 20 kenmerken van effectieve recruitmentsite samengesteld; onderverdeeld naar werking van de site, informatie op de site en, niet geheel onbelangrijk; het sollicitatieproces.

 

(meer…)

Fortis: een ervaring met twee gezichten

  • Avatar foto Marc Drees
  • 17 februari 2007
  • in Recruitment onderzoek, Wervingssite,
  • 2.399 views
  • 0 reacties

Vandaag ga ik op bezoek bij Fortis. Na mijn eerdere ervaringen bij de financiele dienstverleners ABN AMRO en Aegon ben ik natuurlijk wel een beetje huiverig over wat ik dit keer aan zal treffen. Maar ik moet me natuurlijk niet bij voorbaat uit het veld laten slaan door een paar negatieve ervaringen. Dus met een zonnig humeur ga ik aan de slag.

En ik word niet teleurgesteld, een heel goed begin
Centraal op de homepage staat in de navigatie de optie Carriere. Onder deze optie worden een aantal keuzes getoond, maar als ik op Carriere klik ga ik naar de homepage van de Carriere sectie.

Een overzichtelijke pagina, met aan de linkerkant een navigatie voor deze sectie en aan de rechterzijde een aantal quick links (Vacatures zoeken, Vacatures per e-mail, Mijn sollicitaties en Open sollicitaties).

En in het midden een nuchtere tekst, die mij in ieder geval aanspreekt: Fortis is een veelzijdige onderneming, waar medewerkers worden aangemoedigd om te groeien en initiatief te nemen.

(meer…)

Graaft Totaljobs eigen graf?

  • Avatar foto Marc Drees
  • 16 februari 2007
  • in Algemene vacaturesite,
  • 2.385 views
  • 0 reacties

Totaljobs heeft de E-recruitment Monitor 2007 met enig tromgeroffel gepubliceerd, maar eigenlijk begrijp ik daar niet zoveel van.

Want op pagina’s 9 en 15 toont dit onderzoek de nogal moeilijke positie waarin de generieke vacaturesites, zoals Totaljobs, zich op dit moment bevinden.

Pagina 15 laat zien dat bedrijven in de toekomst bij het gebruik van commerciele vacaturesites vooral nichesites (hetzij functie specifiek, danwel regio specifiek) in willen zetten, ten koste van de generieke sites die dan ook de laagste groeiverwachting hebben. Verder zullen bedrijven zullen vooral de eigen site beter gaan gebruiken bij de online werving. 

(meer…)

DSM, online recruitment serieus genomen

  • Avatar foto Marc Drees
  • 7 februari 2007
  • in Recruitment onderzoek, Wervingssite,
  • 2.985 views
  • 1 reactie

Vandaag ga ik DSM eens aan een onderzoekje onderwerpen. Hoe vriendelijk heeft deze chemische reus zijn online recruitment proces ingericht. Aangenomen dat er een online recruitment mogelijkheid is natuurlijk, tenslotte is dat zelfs voor aan de AEX genoteerde bedrijven geen vanzelfsprekendheid.

Een zeer goed begin
Op de homepage is een link Careers aanwezig. Als ik hier op klik kom ik op Careers home terecht. En hier valt het nodige te beleven.

Het middengedeelte is in twee verticale stukken gedeeld; één voor International Careers at DSM en één voor Corporate Recruitment Events. Aan de linkerkant is een aantal opties onder Careers Home aanwezig, zoals Why choose DSM, Opportunities at DSM, Business courses, Experiences, Contact us. Onder de optie Contact us vind de gezichten, namen en functies van alle recruiters bij de afdeling Corporate Recruitment. En aan de rechterkant zijn een aantal Career links en Related links te vinden.

(meer…)

Buhrmann personeel niet gewenst

  • Avatar foto Marc Drees
  • 4 februari 2007
  • in Recruitment onderzoek, Wervingssite,
  • 3.170 views
  • 0 reacties

Deze keer is het de beurt aan Buhrman om te laten zien of zij online recruitment een beetje serieus nemen. Ik kan slechts hopen dat na de in het algemeen negatieve ervaringen met ABN AMRO, Aegon, Ahold, Akzo Nobel en ASML, de letter B een keerpunt blijkt te zijn in deze serie over onze AEX bedrijven.

Een slecht begin…
Maar helaas, het begin is de ergste in deze reeks. Want Buhrmann biedt mij op haar homepage niet eens informatie over vacatures. Geen links, geen tekst, helemaal niets. Ze hebben blijkbaar geen personeel nodig?

Zoektermen als jobs, work, vacancies geven ook geen resultaat, maar met careers is het wel raak. En dan blijkt dat er op corporate niveau helemaal geen geconsolideerd vacature-overzicht wordt geboden.

(meer…)

ASML, een chipbakker met online recruitment

  • Avatar foto Marc Drees
  • 29 januari 2007
  • in Recruitment onderzoek, Wervingssite,
  • 5.291 views
  • 0 reacties

Vandaag beproef ik mijn geluk als banenzoeker bij ASML, een high-tech chipbakker. Wie weet apprecieert ASML het medium Internet iets beter dan de bedrijven die tot nu toe de revue zijn gepasseerd…  De eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik zo langzamerhand met het lood in de schoenen een volgende site open, tenslotte zijn de ervaringen tot op dit moment niet bepaald bemoedigend.

Het begint in ieder geval zeer goed
Op de homepage van ASML is op de navigatiebalk een sectie Careers aanwezig met een fors aantal opties, waaronder Vacancies en … Weblogs. De eerste werkgever die medewerkers regelmatig laat bloggen over hun ervaringen bij ASML. En hoewel de aantallen medewerkers en de frequentie van de blog entries misschien wat beperkt is toont het in ieder geval enige vooruitstrevendheid in het gebruik van Internet als wervingskanaal.

(meer…)

Akzo Nobel: online solliciteren, wat is dat?

  • Avatar foto Marc Drees
  • 26 januari 2007
  • in Recruitment onderzoek, Wervingssite,
  • 4.284 views
  • 0 reacties

Akzo Nobel heeft op haar corporate homepage twee links naar werk: Career en een speciale link die direct naar de vacaturebank van Akzo gaat. Uitstekend. Als ik met mijn muis over Career hover krijg ik een rollover menu te zien met de volgende opties: Career opportunities, Testimonials, What can you expect en Vacancy Bank. Bepaalde opties hebben ook nog een verdere verdieping. Dat ziet er dus allemaal heel keurig en uitgebreid uit.

Als het gaat om waarden heeft Akzo geen ronkende onzin zoals ABN AMRO of Aegon op haar site staan. Gewoon een heldere boodschap:

We care about our reputation. Akzo Nobel’s ambition is to be the first choice of customers, shareholders, and employees, and to be a respected member of society.

Through our Company Values—Personal Integrity, Social Responsibility and Entrepreneurial Spirit—we aim to keep our world class status intact.

Er staat één statement die ik natuurlijk graag wil beoordelen vanuit het perspectief van de potentieel toekomstige medewerker: Akzo Nobel regards people as its most important resource. We zullen zien…

(meer…)

Werk.nl, ruim twee maanden later

  • Avatar foto Marc Drees
  • 22 januari 2007
  • in Algemene vacaturesite,
  • 2.675 views
  • 0 reacties

Op 14 november 2006 heb ik een blog geschreven over de vernieuwde website werk.nl. Op dat moment bleek dat werk.nl weliswaar qua functionaliteit behoorlijk verbeterd was, maar dat de performance en de stabiliteit daar sterk onder hadden geleden. Om de haverklap werd ik uit het systeem gegooid, soms met afschrikwekkende foutmeldingen.

Hoe is het op dit moment met werk.nl?
Met enige regelmaat controleer ik de beschikbaarheid van werk.nl en volgens mij is het daar ondertussen wel goed mee gesteld. Ook de performance lijkt stabiel.

Maar blijkbaar is het nog niet allemaal koek en ei. Want werk.nl heeft zeer prominent een visual met de titel Storingen op werk.nl op haar site gezet. Als je hierop klikt krijg je een opsomming van storingen en vervolgens per storing een beschrijving van het probleem en in de meeste gevallen een oplossing of een ‘workaround’

(meer…)

Ahold, zou ik daar nog willen winkelen na een online sollicitatie ervaring?

  • Avatar foto Marc Drees
  • 20 januari 2007
  • in Recruitment onderzoek, Wervingssite,
  • 4.668 views
  • 0 reacties

Deze keer is grootgrutter Ahold aan de beurt om haar online carriere sectie te aan een kritische toets te onderwerpen en eens te kijken hoe klantvriendelijk het recruitment onderdeel van het bedrijf eigenlijk is.

Een goed begin, het halve werk?
Ahold heeft op haar Homepage een link “Carrière” staan. Als ik hierop klik kom ik op een hele witte pagina met de volgende tekst:

Onze onderneming werkt voortdurend aan verbetering van de voedselvoorziening. Door het creëren van nieuwe mogelijkheden en oplossingen, maar ook met nieuwe en innovatieve producten. Werkend in zo’n inspirerende omgeving ervaar je de dynamiek van veranderende smaken en trends. Hierin kun je je creativiteit aanwenden om te vernieuwen, te verbeteren en onze klanten tevreden te stellen.

(meer…)

Aegon: niet verzekerd van een goede ervaring

  • Avatar foto Marc Drees
  • 17 januari 2007
  • in Recruitment onderzoek, Wervingssite,
  • 5.262 views
  • 0 reacties

Na ABN AMRO is het deze keer de beurt aan Aegon om een kritisch onderzoek naar de kwaliteit van hun online dienstverlening naar toekomstige medewerkers te ondergaan.

Makkelijk en goed over nagedacht
Aegon heeft op haar Homepage een link “Vacatures” staan. Als ik hierop klik kom ik op een pagina waar ik direct naar vacatures kan zoeken. Dit blijkt een korte route te zijn, de breadcrum laat de lange route zien: Over AEGON > Werken bij AEGON > Vacatures en solliciteren > Vacatures

Hier is duidelijk goed over nagedacht, in plaats van vier klikken maar één klik voor mensen die maar in één ding geïnteresseerd zijn: heeft Aegon misschien werk voor mij?

Tegelijkertijd staan aan de linkerkant een aantal relevante links onder Werken bij Aegon (Aegon als werkgever, Onze mensen, Onze arbeidsvoorwaarden, Onze mogelijkheden, Vacatures en solliciteren, Stage en kennismaken).

(meer…)

Berichten paginering

1 … 1.068 1.069 1.070 1.071
  • meest bekeken
  • meeste reacties
  • laatste reacties
  • 10x Team: ”the Ultimate Fractional Professional Platform”

    1448 keer bekeken

  • Twee keer dezelfde klacht? Van UWV mag dat niet…

    1343 keer bekeken

  • Hoe graag wil Bullhorn van haar (Nederlandse) klanten af?

    1272 keer bekeken

  • Europa beschermt haar burgers niet tegen misbruik van online persoonsgegevens door derden

    1256 keer bekeken

  • Een verbijsterende about-face van 8vance

    1220 keer bekeken

  • De Autoriteit Persoonsgegevens kan rustig verder (en dieper) slapen

    926 keer bekeken

  • Brekend: Oekraïnsche chirurg weer aan het werk dankzij skills-based matching!

    793 keer bekeken

  • Nationale Ombudsman: wij vragen u oneindig geduld te hebben

    749 keer bekeken

  • Breaking news: nog geen vacatures in september 2025

    732 keer bekeken

  • ABU periode 10, 2025: een eindeloze droeftoeter

    732 keer bekeken

  • Werken-bij sites onder de loupe – ABN AMRO

    2 reacties

  • Twee keer dezelfde klacht? Van UWV mag dat niet…

    1 reactie

  • Machtig mooi tooltje van Edwin Vlems

    1 reactie

  • De Autoriteit Persoonsgegevens kan rustig verder (en dieper) slapen

    1 reactie

  • Een verbijsterende about-face van 8vance

    1 reactie

  • Randstad heeft twee gezichten, één voor de uitzendkracht en één voor de medewerker

    1 reactie

  • 10x Team: ”the Ultimate Fractional Professional Platform”

    1 reactie

  • Europa beschermt haar burgers niet tegen misbruik van online persoonsgegevens door derden

    1 reactie

  • Een kleine oefening voor de maandagmiddag

    0 reacties

  • Welkom CompetentNL. Tweede aflevering

    0 reacties

  • :
    Dennis Albinus: Europe’s visionary human resource technologist?

    Anita

  • :
    Werken-bij sites onder de loupe – ABN AMRO

    Maarten

  • :
    Werken-bij sites onder de loupe – ABN AMRO

    Edwin Ronald ten Veen

  • :
    Randstad heeft twee gezichten, één voor de uitzendkracht en één voor de medewerker

    Marc Drees

  • :
    Anatomie van een dwaling

    Marco van Hurne

  • :
    Machtig mooi tooltje van Edwin Vlems

    Edwin Vlems

  • :
    De Autoriteit Persoonsgegevens kan rustig verder (en dieper) slapen

    Marco van Hurne

  • :
    10x Team: ”the Ultimate Fractional Professional Platform”

    Marco van Hurne

  • :
    Twee keer dezelfde klacht? Van UWV mag dat niet…

    Jan

  • :
    Europa beschermt haar burgers niet tegen misbruik van online persoonsgegevens door derden

    Marco van Hurne

RecruitmentMatters valt onder CC BY-NC-ND 4.0Creative CommonsCreative Commons Creative Commons
Powered by Antiquitas