RecruitmentMatters

RecruitmentMattersAlles over online recruitment

  • Categorieën
  • Onze bloggers
  • Contact

» Pagina 1078

Presentaties en werven

  • Bas van de Haterd
  • 3 december 2007
  • in Recruitment nieuws,
  • 2.565 views
  • 0 reacties

Ik geloof dat sterke persoonlijke merken een aantrekkingskracht hebben op de abreidsmarkt. Maar ook goede verhalen hebben dat. En zo is het moment dat je dus presenteert in een zaal vol ‘concurrenten’ ook een moment van werving, als je een goed verhaal hebt tenminste. Frank Jansen dot op Frankwatching een verslag van een Marketing3 presentatie van Reed Business, en die hebben het dus duidelijk wel begrepen.

Jaap Kooij besluit zijn bevlogen en inhoudelijk uitstekende presentatie met de stelling “Content may still be king, but relevancy rules!” en een oproep om vooral te komen werken bij Reed Business. Het zou me niet verbazen als sommigen van de aanwezigen hierover serieus na zijn gaan denken…

Monsterboard november actie … in december?

  • Avatar foto Marc Drees
  • 3 december 2007
  • in Algemene vacaturesite,
  • 1.849 views
  • 1 reactie

In september kwam Monsterboard met een actie waarbij je 10 euro kon verdienen door jouw CV te plaatsen. Deze actie was te verklaren uit de negatieve publiciteit rondom de diefstal van miljoenen records. Monsterboard probeerde op deze manier een eventuele leegloop van de CV database voor te zijn. Tenslotte wordt er veel geld verdiend aan die database.

Maar blijkbaar heeft Monsterboard nog steeds moeite om voldoende CV’s te krijgen, want hun nieuwe november actie loopt ook nu nog door. Toegegeven, het is pas 3 december, maar het is een veeg teken.

(meer…)

Manpower en senioren

  • Bas van de Haterd
  • 3 december 2007
  • in Algemeen,
  • 2.392 views
  • 1 reactie

Leeftijdsbewust personeelsbeleid, het komt nog weinig voor. En dat terwijl het zo verschrikkelijk belangrijk zou zijn. Immers, iemand van 55 werkt vaak nog 10 jaar voor je bedrijf, iemand van 33 veelal slechts 3 jaar. Maar we laten deze groep vaak links liggen, te duur, te star, te ouderwets.

Te duur is natuurlijk de grootste onzin, want je biedt ze gewoon een salaris aan dat jij ze waard vindt. Laat een senior dat dan maar afwijzen, het is geen reden om ze niet te pogen binnen te halen. (meer…)

Serie over wervingssites AEX bedrijven

  • Avatar foto Marc Drees
  • 2 december 2007
  • in Recruitment onderzoek, Wervingssite,
  • 1.866 views
  • 0 reacties

Voor Expand heb ik in de eerste helft van dit jaar een serie gemaakt over AEX bedrijven. Meer specifiek de wervingssites van deze bedrijven. Vermomd als kritische kandidaat heb ik de wervingssites bezocht en mijn ervaringen opgetekend.

Met als resultaat een leerzame serie ervaringen die vooral een droevig en schokkend beeld gaven van de huidige online wervingskwaliteit van onze Nederlandse trots.

Ik heb deze blogs nu ook op RecruitmentMatters geplaatst als onderdeel van een herplaatsing van al mijn artikelen op dit blog.

(meer…)

Een retro toekomstperspectief

  • Floor Drees
  • 2 december 2007
  • in Gen Y,
  • 2.717 views
  • 5 reacties

“Als je dan later gescheiden bent, heb je tenminste je eigen inkomen”, met deze opmerking werd mijn moeder, vers 17 jaar, de PABO in gebonjourd door haar vader. Als ze net zo’n pantalonjager was als ik bergijp ik die opmerking wel enigzins, maar dat neemt niet weg dat een deprimerend toekomstperspectief is.

Mijn zusje is vorige week gestopt met haar studie fiscaal recht, dus van haar kan ik geen meevallers verwachten. Mijn ouders staan op het punt een huis te kopen in Italie en dat is een flinke investering. Ik heb geen (rijke) vent aan mijn zijde en het is algemeen bekend dat de kunstenaarsuitkering geen vetpot is. Wat moet ik nu?

Sinds vandaag weet ik dan wat mijn roeping is, ik ga de politiek in. Dan herschrijf ik de Emancipatienota. In die van Plasterk staat dat het kabinet wil dat vrouwen langer gaan werken. Dat is echter niet bedoeld voor de emancipatie (ambtenarenhumor?), er zijn extra arbeidskrachten nodig nu Nederland grijzer wordt. De voorgestelde maatregel, afschaffing van de zogenoemde aanrechtsubsidie, het belastinvoordeel voor echtparen met één werkende partner, zal het aantal vrouwen op de arbeidsmarkt waarschijnlijk vergroten.

Ik stel het volgende voor: laat mensen die niet méér willen werken, niet meer uren werken, maar lijf jonge ambitieuzen in d.m.v. een leuke salariscompensatie.

TFHR: Olof Frankfort – Macaw

  • Bas van de Haterd
  • 1 december 2007
  • in Interview,
  • 2.654 views
  • 2 reacties

TFHR: Interview met Olof Frankfort, HR manager van Macaw. Macaw is een IT bedrijf van 170 medewerkers in Nederland en voor het tweede jaar achtereen uitgeroepen tot beste IT werkgever van het land.Het belangrijkste aspect om te bereiken dat je de beste IT werkgever van Nederland wordt is door consistent en open te zijn in je beleid. (meer…)

Future of social networks

  • Bas van de Haterd
  • 1 december 2007
  • in Social netwerk,
  • 2.236 views
  • 2 reacties

Ik word vaak gevraagd: wat is nu de toekomst van de sociale netwerken. Waar gaat het naar toe? Ik antwoord dan dat als ik dat met zekerheid zou weten, ik geen trainingen meer zou geven over het heden. Maar dat ik wel een aantal ideeën heb over waar het heen kan gaan. Hoe het er dan uit ziet, weet ik nog niet.

Vandaag lees ik op het weblog van Erwin van Lun, mensmerk.nl, twee van mijn toekomstvisies die langzaam beginnen waarheid te worden. De eerste is de koppeling tussen sociale netwerken en 3D werelden. Facebook koppelt nu al zijn database met Activeworlds. De koppeling tussen 3D werelden en sociale netwerken is voor mij een hele logische, aangezien mensen veel waarde hechten aan 3 demensionaal communiceren met elkaar. Active worlds is een soort second life, alleen dan meer besloten, wat voor- en nadelen heeft. De volgende stap is de combinatie tussen sociale netwerken als facebook, hyves en myspace en bijvoorbeeld het nieuwe home platform van playstation.

De tweede belangrijke trend die langzaam waarheid wordt, aldus hetzelfde weblog, is wat Seth Godin web 4.0 heeft genoemd. Namelijk dat je niet enkel meer weet wie wie kent, maar dat als bekend is dat jouw vrienden product X hebben gekocht en jij gaat ook een product in die categorie kopen, dat je sociale netwerk (of je telefoon of…) tegen je zegt: goh, je vriendin Jannie heeft recent ook een wasmachine van Bosch gekocht en heeft enkel problemen gehad. Of ‘je vriend Bas vliegt normaal mar Sky Europe naar Krakow en heeft nooit klachten, waarom zou je een dure vlucht van LOT of KLM nemen?’. De kracht van sociale netwerken met automatische recomendaties van mensen die je vertrouwd (of de massa die je kan vertrouwen, etc).

Is exhibitionisme een privé zaak?

  • Avatar foto Marc Drees
  • 1 december 2007
  • in Online privacy,
  • 3.838 views
  • 3 reacties

Naar aanleiding van een artikel op HRlog onstond een bij tijd en wijle interessante discussie over de legitimiteit van het online screenen van kandidaten.

Deze discussie is relevant door de enorme en nog altijd sterk groeiende populariteit van de Social Graph (Facebook, MySpace, Hyves, Flickr, YouTube, etc.) Voor de Creators en Critics onder ons betekent het dat wij sporen hebben achtergelaten. Wij zijn vindbaar geworden.

En de vraag is nu of vindbaarheid gelijk staat aan gevonden mogen worden met als bedoeling een beeld te vormen van een potentiële medewerker.

(meer…)

Wekelijkse leesmap

  • Avatar foto Marc Drees
  • 30 november 2007
  • in Social netwerk, Web 2.0,
  • 3.176 views
  • 0 reacties

Ook deze week is het me weer gelukt om een verzameling interessante onderwerpen te verzamelen die wat saaie uurtjes kunnen vullen. 

Ik heb altijd behoorlijk veel werk aan het maken van links in mijn blogs. En ik heb al een aantal keer aan Floor aangegeven dat zij ook links in haar blogs moet opnemen. Al was het alleen maar om meer link juice te laten vloeien. Tot op heden zonder effect. Dus hoop ik maar dat dit artikel haar zal weten te overtuigen. Alvast bedankt, Penelope.

(meer…)

Anonieme CV op Monster, the story continues

  • Bas van de Haterd
  • 30 november 2007
  • in Algemene vacaturesite,
  • 3.318 views
  • 0 reacties

Bijna twee maanden geleden heb ik anoniem een CV van een gewilde IT’er (de CV van een vriend van me, development ervaring in zowel .Net als in Java) anoniem op monsterboard gezet. Op HRlog heb ik verslag gedaan van mijn ervaringen. Vandaag, bijna 2 maanden na dato, kreeg ik weer een reactie. Deze partij benaderde me destijds al op een manier waarvan ik afvraag of ze ooit een reactie krijgen.

Helaas beschikken wij niet over uw telefoonnummer. Naar aanleiding van uw gegevens die wij via Monsterboard.nl ontvingen, willen wij u graag uitnodigen voor een gesprek in verband met mogelijk interessante vacatures. Wilt u zo vriendelijk zijn contact met ons op te nemen voor het maken van een afspraak? 

Nee, mijn CV stond anoniem, natuurlijk heeft u geen telefoonnummer. Een mogelijk interessante vacature? Wat dan? Geef in ieder geval iets aan zou ik zeggen, dacht ik toen.

Nu krijg ik, bijna 2 maanden later, dus de volgende mail:Helaas hebben wij tot op heden nog geen reactie van u mogen ontvangen op onderstaand verzoek. Wilt u zo vriendelijk zijn en ons te informeren of u geïnteresseerd bent in een gesprek.

Verbazingwekkend dat men nu nog iets probeert, een beetje laat lijkt me, en dan wederom zonder mij een incentive, een aanleiding te geven om contact op te nemen. Dames en heren recruiters, snapt u niet dat uw werk is om iemand een beetje te verleiden?

Berichten paginering

1 … 1.077 1.078 1.079 … 1.095
  • meest bekeken
  • meeste reacties
  • laatste reacties
  • MBA? Mediocre But Arrogant!

    812 keer bekeken

  • Autoriteit Persoonsgegevens geeft antwoord

    794 keer bekeken

  • Planning voor gefaseerde uitrol UWV BMS nu alweer volstrekt achterhaald

    680 keer bekeken

  • Afscheid van AP voorzitter Aleid Wolfsen

    676 keer bekeken

  • UWV project Bemiddelingsservice lijkt klinisch dood

    653 keer bekeken

  • EU Code of Practice on marking and labelling AI-generated content

    648 keer bekeken

  • Gis- en speurwerk in de zoektocht naar de waarheid over scraping

    623 keer bekeken

  • Breaking news: aantal vacatures in mei 2026

    520 keer bekeken

  • Werken-bij Heineken heeft een nieuwe (?) site

    510 keer bekeken

  • De privacyverklaring als vijgeblad voor een data grab

    508 keer bekeken

  • MBA? Mediocre But Arrogant!

    1 reactie

  • ABU: 50 (vijftig) perioden met krimp…

    0 reacties

  • Brekend nieuws: Nearly AI

    0 reacties

  • Mini-test: Does Indeed help/enshittify people get jobs?

    0 reacties

  • Werken-bij Heineken heeft een nieuwe (?) site

    0 reacties

  • Waarschuwing van Connor Leahy

    0 reacties

  • Breaking news: aantal vacatures in april 2026

    0 reacties

  • Beoordeling juistheid AI Neurolytics

    0 reacties

  • At LinkedIn we are always looking at ways to grab more data from our ‘members’

    0 reacties

  • Algoritmische monocultuur, nog een spaak in het AI-wiel

    0 reacties

  • :
    MBA? Mediocre But Arrogant!

    Maarten

RecruitmentMatters valt onder CC BY-NC-ND 4.0Creative CommonsCreative Commons Creative Commons
Powered by Antiquitas