Uit het artikel van Marc Drees (en zijn verwijzingen naar meerdere onderzoeksresultaten) blijkt dat de intermediair voor slechts één uitdaging staat om haar bestaansrecht, met prijsstelling, te kunnen behouden. Te weten: customer intimacy!
Maar wat is customer intimacy en hoe kun je dit toepassen in je business model?
(meer…)
UWV WERKbedrijf stopt er na morgen mee
Ik had dit bericht helemaal gemist, maar onder de titel UWV onder 1 naam en 1 logo berichtte het UWV op 20 december het volgende:
UWV en UWV WERKbedrijf gaan vanaf 1 januari 2013 verder onder 1 logo en 1 naam: UWV. Na de fusie met CWI in 2009 presenteerde UWV zich nog onder 2 namen: UWV en UWV WERKbedrijf.
Op deze manier is duidelijk dat u met 1 organisatie te maken heeft bij de dienstverlening van UWV. Of het nu gaat om werk, uitkeren of sociaal-medisch beoordelen.
WERKbedrijf blijft bestaan als bedrijfsonderdeel van UWV. Dat betekent dat u de naam WERKbedrijf nog wel kunt tegenkomen in het persoonlijk contact met medewerkers zoals in brieven, e-mail en op visitekaartjes.
Altijd goed om te weten.
ConQuaestor: De eerste detacheerder die zijn knopen telt?
ConQuaestor staat op het punt overgenomen te worden. Dat meldt Follow The Money op basis van anonieme bronnen. Volgens de site zouden de boekhoudkantoren KPMG en Grant Thornton de finance-consultancy in brokken willen overnemen. De meeste partners – ConQuaestor is een klassieke maatschap – zouden een voorkeur voor overname door Grant Thornton hebben. Drie partners echter zouden met KPMG in zee willen. Als de geruchten kloppen – en een woordvoerder van het bedrijf ontkent ze niet – is ConQuaestor de eerste detacheerder die sinds de misère zijn knopen telt.
En dat geeft iets aan over de slechte markt voor detachering en advies: Voor de vennoten moet het slikken zijn geweest dat er in 2011 na jaren van winstgevendheid plotseling break-even werd gedraaid en dientengevolge geen dividend werd uitgekeerd. Het is de vraag of er wel noodzaak tot het in de etalage zetten van ConQuaestor was geweest als 2012 een goed jaar bleek. Wij vermoeden dat de ‘Masters of Finance’ die het detacheringsbedrijf bezitten heel goed weten welk bedrag aan dividend er voor hen in het verschiet ligt. Als het resultaat van de laatste jaren maatgevend is, is het alleszins begrijpelijk:
Conquaestor: Omzet, waarvan resultaat na belastingen (in miljoenen EUR): 2007-2011
Begin dit jaar meldde directeur Jan Bosman op deze site voor 2012 te mikken op ‘een stabilisering van de omzet’. Maar, zo voegde hij toe, ‘In verschillende sectoren zal het lastig blijven om verdere krimp tegen te houden.’
Hoe sentiment Monster noodlottig wordt
Het jaar 2012 is een memorabel jaar geweest voor vacaturesites. De overname van Totaljobs door StepStone was natuurlijk al een indrukwekkende move, maar de overname van Indeed door Recruit heeft waarschijnlijk bij alle grote vacaturesites de stoppen doen doorslaan. Een vacature-aggregator die wordt overgenomen voor een bedrag (volgens geruchten meer dan $1 miljard) waar zelfs de grootste vacaturesite slechts van kan dromen. En dat terwijl enkele maanden eerder Evenbase al vacature-aggregator Jobrapido had overgenomen.
Tegelijkertijd gaat de droevige neergang van Monster onverminderd voort. De eens zo trotse wereldleider van de nieuwe en o, zo coole vacaturesites is afgezakt tot een bedelaar die eenieder die langskomt smeekt om een aalmoes. Sinds 1 maart van dit jaar staat Monster in de verkoop. Dat is op een paar dagen na dus exact 10 maanden. Na ongeveer 300 dagen in de etalage te hebben gestaan zonder een koper te hebben gevonden is Monster een onvervalste winkeldochter geworden. Stoffig en ongewenst.
Gepensioneerden nemen de VS over
Voor iedereen die denkt dat de arbeidsmarkt in de VS aan het herstellen is, biedt onderstaande grafiek een akelige wake-up call. De grafiek toont het percentage fulltime banen in combinatie met het wekelijkse aantal eerste werkloosheidsaanvragen (deze laatste serie is in omgekeerde volgorde weergegeven):
De reden voor deze ‘onverklaarbare’ situatie? Part-time banen. Het aantal part-time banen is sinds de financiele crisis zeer sterk gegroeid, terwijl het aantal fulltime banen op hetzelfde niveau is gebleven. En part-time banen worden vrijwel uitlsuitend ingevuld door ‘gepensioneerden’.
Mijn voorspellingen voor 2013: Big data & analytics
Mijn serie voorspellingen voor 2013 (en daarop volgende jaren) bestaat uit een zestal delen (economie, arbeidsmarkt, social media, mobile internet, big data & analyticsentechnologische ontwikkelingen). Een thematische aanpak dus, met een vaste structuur. De voorspellingen ten aanzien van de economie, over de arbeidsmarkt, over social media en over mobiel Internet zijn ondertussen achter de rug; ik ga door met big data & analytics.
Dit is het derde onderwerp in de serie voorspellingen waar ik tegenaan hik. Allereerst omdat big data & analytics samen met social media en mobiel Internet de drie onderwerpen zijn die door valse profeten zo enorm worden opgeblazen dat er nauwelijks een inhoudelijke disucssie over te voeren is. Maar ik ga er toch een poging toe wagen…
ABU: jaar gaat richting treurig eindresultaat
Vandaag kwam de ABU met het resultaat van de uitzenduren over periode 12 (week 45 – 48) van 2012. En zoals mocht worden verwacht is ook in deze periode het volume aan uitzenduren gekrompen; waarmee alle periodes tot op heden een krimp hebben laten zien:
In periode 12 (week 45 – 48) daalde het aantal uitzenduren met 4% en de uitzendomzet nam af met 3% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
Waarmee de kans op dertien aaneengesloten periodes (oftewel een heel jaar) met krimp ondertussen bijzonder groot is geworden. Met als belangrijkste vraag: gaat de krimp zich ook in 2013 doorzetten.
Hyves: meisje met zwavelstokjes?
Op 1 november 2010 las een groot deel van de online wereld met ongeloof de mededeling van de Telegraaf Media Groep (TMG) dat had besloten Hyves over te nemen. Waarbij TMG onder meer onderstaande volzin gebruikte:
Twee succesvolle puur Nederlandse mediabedrijven bundelen de krachten: TMG met een historie van meer dan honderd jaar en groot geworden in gedrukte media, en Hyves dat in slechts zes jaar tijd een leidende positie op internet wist te veroveren.
Ruim 2 jaar na dato is er de volgende mededeling:
De Telegraaf wil duizenden ongebruikte servers van Hyves verhuren voor clouddiensten. Het mediabedrijf kan de servercapaciteit vanwege langlopende leasecontracten niet afstoten. Die capaciteit is ingekocht op basis van de verwachte toestroom van abonnees die is uitgebleven. Sinds TMG Hyves twee jaar terug overnam, is het dataverkeer met negentig procent afgenomen.
Wat kan twee jaar een hoop doen. En had iemand dit zien aankomen? Natuurlijk, vrijwel iedereen. Met uitzondering van TMG natuurlijk…

