Na mijn minder dan optimale ervaring bij de werken-bij site van Hanos heb ik me afgevraagd of andere werken-bij sites van dezelfde leverancier ook de nodige issues zou hebben. En om die reden heb ik ook maar eens de werken-bij site van de NS bekeken. Vanuit het perspectief van de kritische werkzoeker natuurlijk. En die kritische werkzoeker heeft voldoende kennis van ux & usability om zich stevig te irriteren aan recruitment websites die daarin tekort schieten. WerkenbijNS is hierop helaas geen uitzondering. Het maakt niet uit of je een beperkt of een groot budget hebt, de aandacht voor de gebruikerservaring is in het algemeen bedroevend.
Recruiters, veel plezier met junior devs pushen op senior dev rollen (voorbij de hype)
WerkenbijHanos.nl volgens de kritische werkzoeker
Van een zakelijke relatie kreeg ik de melding door dat groothandel Hanos een nieuwe werken bij site hade gelanceerd. Daarom heb ik direct de kritische werkzoeker op pad gestuurd. Full disclosure: ik ben de kritische werkzoeker. Nu dit feit uit de weg is kan ik me focussen op de candidate journey die ik heb ervaren toen ik bij WerkenbijHanos heb gedaan alsof ik een echte werkzoeker was. Ik heb dat zowel via mobiel als via laptop gedaan, met uitzondering van het sollicitatieproces, dat heb ik alleen via laptop gedaan. In deze blog posting laat ik alleen de journey via laptop zien, de flow is op beide formats hetzelfde.
Ik hoop dat ze bij UWV weten dat anonieme gegevens niet anoniem blijven
Het is mal om te denken dat anonimiseren met de technieken van vandaag opgewassen is tegen ontmaskeren met de technieken van morgen. Vooral als je gegevens gaat combineren.
UWV gaat gebruik maken van een AI-boer en een stuwmeer van gecombineerde gegevens aanleggen. Hoog tijd dus om in de huid te kruipen van een UWV privacy baas en een intern memo te schrijven voor het management.
(meer…)OpenAI ligt plat: 99% van AI recruitment startups staat stil (update)
De helletocht van een sollicitant anno 2023, deel 2
Eind oktober schreef ik een blog posting over de gruwelijke ervaring die een werkzoeker moet doorstaan om tot een sollicitatie te komen. Op basis van mijn, volstrekt willekeurige, voorbeeld moest ik dertien schermen doorstaan om tot een sollicitatie te komen. En dat was niet als gevolg van een extreem langdurig sollicitatieproces, maar door het aantal bottom feeders die allemaal een eyeballetje mee wensen te pikken, sollicitant be damned.
Vandaag wil ik een iets anders perspectief belichten, en dat is de waaier aan ervaringen die werkzoekers ondergaan indien er meerdere sollicitatieknoppen beschikbaar zijn. Zoals bij Google for Jobs. Confused? Geen zorgen, na lezing van dit artikel is alles glashelder.
Jubel-/misère-index* Q3 2023: meer dan behoorlijk, tegen alle logica in
In maart van dit jaar heb ik betoogd dat ik de Jubel-/misère-index*, de kwartaalaflevering over de polsslag van het land op basis van een fors aantal economische reeksen, voortaan zonder het vacaturevolume ga berekenen. De trendlijn van het vacaturevolume (zie hieronder bij het onderdeel Arbeidsmarkt) is zodanig afwijkend van enige andere trendlijn dat hier sprake lijkt te zijn van een probleem met de kwaliteit van de onderliggende data. En om die reden is het beter om deze trendlijn (voorlopig) niet in de vergelijking met andere trendlijnen te betrekken.
De Jubel-/misère-index is een indicatie van de gezondheid van de Nederlandse consument/werknemer op basis van niet minder dan een achttal cijferreeksen*. En dat ziet er zo uit:
Jubel-/misère-index, (2008 = 0%), januari 2008 – september 2023 (zonder vacaturevolume)
Is LinkedIn werkelijk bezorgd om mijn online veiligheid?
Als ik op een link klik die mij is gestuurd door iemand binnen LinkedIn dan krijg ik onderstaand scherm te zien:
LinkedIn waarschuwingsscherm
Heeft UWV de wet overtreden? En zo ja, wanneer gaat UWV dit corrigeren? Een nieuw perspectief
Bijna een maand geleden heb ik een vijfdelige serie afgerond, gewijd aan de rol van UWV bij de toekenning van een opdracht aan 8vance ter waarde van EUR 60 miljoen. En mijn (voorlopige) conclusies waren toen de volgende:
UWV heeft het contract toegewezen aan 8vance in de wetenschap dat het bedrijf (8vance) niet zou voldoen aan de weliswaar niet doorgevoerde, maar noodzakelijke en wezenlijke verhoging van de omzeteis. UWV heeft, voor zover mij bekend, nagelaten dit publiekelijk te communiceren en heeft daarmee martkpartijen de kans ontnomen om hier passende actie op te nemen.
Tegelijkertijd is het opvallend dat geen van de partijen uit de marktverkenning (en daarbuiten, toen eenmaal de contractwaarde was gepubliceerd) de moeite hebben genomen om UWV juridisch te bevragen. Een omzet van EUR 60 miljoen over 14 jaar is toch voldoende incentive om eens te prikken in de houdbaarheid van de overeenkomst?
Kelly verkoopt Europese activiteiten aan Gi Group; je moet krimpen om te groeien?
In een persbericht van 2 november kondigt Kelly aan te stoppen met haar Europese uitzendactiviteiten:
Kelly […] a leading global specialty talent solutions provider, today announced that it has entered into a definitive agreement to sell its European staffing business to Gi Group Holdings S.P.A. (“Gi”), one of the largest staffing companies in Europe, for cash consideration of up to €130 million.
Kelly behoorde ooit tot de big four uitzenders van de wereld maar heeft al heel lang geleden die strijd opgegeven/verloren. De grote drie zijn Randstad, Adecco en Manpower, in die volgorde. En met de aankondiging van afgelopen donderdag is de world domination ambitie definitief verleden tijd.