Er was eens een beroemde groenteboer, genaamd Linked. Verreweg de grootste groenteboer van het land. Link had zoveel groenten en fruit dat een groot gedeelte buiten werd getoond, in de publieke ruimte. Alle mensen waren onder de indruk van de kwaliteit en de diversiteit en het is dan ook geen geheim dat Linked uitstekende zaken deed. Was iedereen tevreden? Nee, er is altijd een buitenbeentje. Hij was jaloers op het succes van Linked en wilde ook zo groot rijk en beroemd worden. Maar hij wilde niet de inspanning en moeite doen om alle soorten groenten en fruit in te kopen, te transporteren en uit te stallen.
Wat een week!
In de bijna 20 jaar dat ik het (Nederlandse) recruitment domein becommentarieer, is het nog nooit zo krankzinnig geweest als de afgelopen week. En daar moet ik eerst en vooral 8vance voor bedanken. Ik wil de week daarom afsluiten met een wijze les voor eenieder die het gezellig wil houden, ook als je daarvoor je privacy moet opgeven:
Met dank aan je weet wel
8vance verwerkt wel persoonsgegevens binnen haar systemen
Gisteren ontving ik een reactie van de FG/DPO van 8vance. Haar brief is bedoeld om mij ervan te overtuigen dat 8vance geen persoonsgegevens verwerkt. Alleen is de brief onbedoeld een boemerang die recht in het gezicht van 8vance knalt.
De FG/DPO gaat in op haar eerdere reactie naar aanleiding van mijn verzoek tot informatie volgens artikel 15 van de AVG:
The data that you refer to […], are the full (raw) public data as we have found them on your public profile on LinkedIn. We have provided that information as per your request, to you personally and this was not intended nor used for any publication.
Our target is to process and minimise all (raw) full public profile data within 4 weeks after obtaining the full public data. After processing the raw data is deleted. This procedure is repeated every 4 to max 6 months, to make sure the data is correct, since we are obliged to do so according to the GDPR.
Ik heb, volgens 8vance, dus raw data ontvangen, niet de data die in de search/match database van 8vance zit… En die raw data wordt, wederom volgens 8vance, niet langer dan 4 weken bewaard. Alleen heeft 8vance hier dan een gigantisch probleem; want de raw data die ik op 1 maart 2024 heb ontvangen is minimaal 5 maanden oud. En de FG/DPO heeft mij die 5 maanden oude data geleverd op 1 maart, vanuit een bestand. Maar, maar… dat kan toch niet, want de raw data wordt binnen 4 weken na binnenkomst verwijderd…? Rara politiepet.
Pas op Google en Bing, want hier komt 8vance!
We betreden ondertussen lalaland als we kijken naar de kwaliteit van de argumenten waarmee 8vance haar eigen misdragingen probeert recht te breien. Want als antwoord op de terechte constatering dat scrapen van profielen niet is toegestaan door LinkedIn antwoord 8vance, bij monde van Laurens Waling, als volgt:
8vance weet wat LinkedIn en LinkedIn gebruikers willen. Of toch niet?
In een reactie op zijn laatste artikel in Werf& (zie hier mijn evaluatie) geeft Laurens Waling (Chief Evangelist 8vance) op LinkedIn een inkijkje hoe 8vance de online wereld ziet:
8vance weet wat de LinkedIn gebruiker wil! Ze wil gevonden worden!! Want anders zou je je profiel toch niet openbaar plaatsen??? Ehh… dit zegt LinkedIn hier echter het volgende over:
Generally, your profile is fully visible to all LinkedIn members who’ve signed in to LinkedIn.com or our apps. You can control what appears on your profile, notifications to your network, and your profile privacy preferences under the Profile privacy section of the Settings & Privacy page.
Dus… de standaard setting van je LinkedIn profiel is “fully visible”? Ja! Wat onder normale omstandigheden betekent dat een LinkedIn gebruiker deze setting niet aanraakt, voornamelijk omdat deze gebruiker niet weet dat deze setting bestaat.
8vance probeert zichzelf schoon te praten
Gisteren was een bijzondere dag. Niet alleen verscheen er een artikel in Werf& van Laurens Waling (Chief Evangelist bij 8vance) over hoe 8vance binnen de AVG blijft, maar ik kreeg ook zomaar een heleboel tweets van Waling op vragen die ik niet heb gesteld. Al met al probeerde 8vance gisteren met een soort charme offensief te laten weten dat ze binnen de lijntjes kleurt. Helaas is ze daarin niet geslaagd. Door de omvang van de informatietsunami moet ik keuzes maken en daarom wijd ik deze blog posting aan de essentie, de AVG. Ik begin daarbij met een alinea uit het artikel in Werf& .
Daarbij is het natuurlijk essentieel om zorgvuldig met persoonsgegevens om te gaan. AVG-compliance heeft bij 8vance daarom ook de hoogste prioriteit. We zijn doorlopend bezig om hieraan te voldoen. Daarom hebben wij alle identificerende data uit de trainingsdata verwijderd. We slaan dus géén persoonsgegevens en potentieel discriminerende informatie (zoals leeftijd en gender) op.
Instaffo gaat een revolutie ontketenen. Met EUR 10 miljoen…
Jawel, er is weer eens een wereldveranderaar opgestaan, dit keer in Duitsland. Het bedrijf Instaffo zegt over ichzrlf het volgende:
Instaffo revolutioniert den Recruiting-Markt im gefragten Tech- und Sales-Bereich mit einer talent-fokussierten Plattform.
Instaffo klinkt heel erg als een uitzender, maar dat kan geheel aan mij liggen. Overigens stelt Instaffo dat ze innovatief zijn, en dat klopt weer helemaal niet als een uitzender:
Mit 10 Millionen Euro von Crosslantic Capital stärkt Instaffo seine Rolle als Innovationsführer im Recruiting-Markt. Die Investition fließt in die Weiterentwicklung der Plattform, den Ausbau der bestehenden Geschäftsfelder und die Expansion in neue Job-Kategorien.
We weten nu in ieder geval dat ze EUR 10 miljoen hebben gekregen en dat ze de recruitmentmarkt (in Duitsland) revolutionair gaan innoveren. Maar wat/wie is Instaffo eigenlijk, en wat heb ik er aan als werkzoeker?
Werkloosheid februari 2024 stijgt naar 3,7%
Het CBS zegt over de werkloosheid in februari het volgende:
Het aantal werklozen is in de afgelopen drie maanden verder toegenomen, met gemiddeld 7 duizend per maand. In februari waren er daardoor 379 duizend mensen werkloos, het hoogste aantal in bijna anderhalf jaar. Meer mensen verloren hun baan en sinds januari zijn er ook relatief veel mensen die op zoek gaan naar werk en niet direct werk vinden.
De werkloosheid stijgt minimaal (van 3,6% naar 3,7%) en blijft daarmee op een zeer laag niveau en dat is niet noodzakelijkerwijs heel goed nieuws. Want we worstelen tegelijkertijd met een chronisch en zelfs groeiend tekort aan gekwalificeerd personeel, mede dankzij de blijvende (en overigens volledig voorzienbare) uitstroom van grijze duiven uit de arbeidsmarkt.
De braakbal van de week: Jobrapido
Jawel, dit is de eerste aflevering van een nieuwe serie, zoals een paar dagen geleden aangekondigd. En dat wordt een serie waarbij ik eens in de week privacy praktijken van vacature-aggregatoren onder de loupe neem. En dan gaat het natuurlijk in het bijzonder om de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). Inderdaad, in de afgelopen weken heb ik uitgebreid stilgestaan bij een uitzonderlijk grote braakbal (hoewel geen vacature-aggregator) maar het online recruitment domein zit tjokvol overtreders van deze wet. Begin sarcasme: Waar de overheid natuurlijk strak op handhaafd /Einde sarcasme.
Jobrapido bijt het spits af, en met een goede reden. Want dit is de homepage van Jobrapido van een paar dagen geleden:
Homepage Jobrapido
Gaan wij collectief de AVG negeren?
Al jaren analyseer ik (spelers op) de Nederlandse arbeidsmarkt en probeer inzicht te geven in onderliggende werkwijzen en systemen. In verband met de vele vragen die ik krijg naar aanleiding van de reeks artikelen over 8vance en de AVG wil ik deze gelegenheid te baat nemen om ondubbelzinnig duidelijk te maken waarom de handelswijze van 8vance niet is toegestaan en waarom het schadelijk is voor onze sector.
8vance heeft mogelijk een bijdrage te leveren aan een meer diverse en inclusieve arbeidsmarkt. Zij is daarin niet de enige partij. Maar de wijze waarop 8vance in de afgelopen 10 jaar haar diensten heeft ontwikkeld is zo’n structurele en grove schending van de privacy van werkzoekenden dat we waarschijnlijk kunnen spreken van de grootste privacy schending binnen het Nederlandse privacy domein. En mogelijk daarbuiten. En dat dient aan de kaak te worden gesteld.
In het vervolg laat ik de hoofdrolspelers de revue passeren (8vance, LinkedIn, UWV, de recruitment sector, werkzoekenden). (meer…)