Herinnert u zich deze nog?: Ukraine2Work: Mirjam Sterk revisited? Interessant om te lezing binnen de context van onderstaande alinea op de website van 8vance:![]()
Nieuwsbericht: Vluchtelingen zijn geen crisis, maar talent – 8vance
Carv op zesde plaats in de LinkedIn Top Startups 2025 in Nederland
LinkedIn heeft, blijkbaar voor de zevende keer, haar LinkedIn Top Startups 2025: The 10 companies on the rise uitgebracht voor een hele serie landen (Australia, Brazil, France, India and Singapore. Australia, France, Germany, India ,Israel, Italy, Singapore, Spain and the United Kingdom). En Nederland! Overigens is voor de nodige landen niet een top 10 maar een top 20 uitgebracht. Maar voor Nederland zijn het er 10. En het recruitment domein mag haar veren tonen op plaats 6 (met stip):
Leuk toch?
Hinderlijke collega’s? Met Viven is dat verleden tijd!
Dit is de elevator pitch van Viven tijdens hun coming out:
Viven today emerged from stealth with $35 million in seed funding from Khosla Ventures, Foundation Capital, FPV Ventures, Operator Collective, and leading angel investors to bring AI-powered Digital Twins to the enterprise. This is a new class of intelligent systems that create personalized digital counterparts for employees, capturing their knowledge, decisions, and context — enabling teams to move faster, collaborate across silos, and preserve institutional memory long after projects or personnel change.
$35 miljoen in seed funding is een smak met centen, maar daar zit een verhaal achter. De oprichters van Viven zijn namelijk ook de oprichters van Eightfold, een ATS met AI. En Eightfold is natuurlijk ook een people aggregator. Opvallend genoeg heeft het bedrijf ook Europese klanten terwijl dat natuurlijk absoluut niet zou mogen onder de GDPR. Maar ja, handhaving is wel een dingetje in Europa…
Heeft het UWV zich ondertussen zelf maar opgeheven?
Een nieuwe dag betekent in mijn geval vaak een nieuwe teleurstelling in mijn onvrijwillige, regelmatige interactie met het UWV. Vandaag is daarop geen uitzondering. Tegenwoordig kiest UWV ervoor om herinneringen van mijn kant helemaal niet meer te beantwoorden. Een voorbeeld hiervan is onderstaande e-mail van 9 oktober:![]()
E-mail 9 oktober 2025 aan Woo-desk UWV
Een vijftal Woo-verzoeken waarvan de reactietermijn (ruim) is overschreden. Dit zou aanleiding moeten zijn geweest tot het communiceren van ‘spijtige’ vertragingen met excuses maar niets van dien aard. En bovenstaande e-mail heeft daar geen verandering in gebracht. Tot op dit moment, 14:30 op 15 oktober…
In een wereld zonder werk lanceren grootmachten vacaturesites…
Het is alweer even geleden dat OpenAI aankondigde iets met banen te gaan doen; kort voordat Monster en CareerBuilder definitief kwamen te overlijden. Het leverde natuurlijk een stormvloed van meningen op, maar ook dat is geen nieuws. Tegenwoordig krijgt iedere dwarszittende scheet een podium. Maar voorlopig is er nog weinig nieuws te melden van het OpenAI front op dit gebied. Gelukkig hebben we altijd Meta nog, want gisteren wist deze apex data predator vriend en vijand te verbazen met de volgende boodschap:
Introducing Local Jobs on Facebook
Werknemerstools met een snuf(je) AI: Cassie
Na een stilte van enkele maanden heb ik mijzelf weer op het paard weten te tillenen ga ik verder op mijn volstrekt willekeurige tocht door een gigantische lijst van werknemers (AI-)tools. Welke lijst? Deze lijst:
1Template, Aceunlock, Adzuna ApplyIQ, Agent R, aiApply, ApplyGenie, Applyish, Autoapply Jobs, BeamJobs, Big Interview, Bulk Apply, Candycv, Canva, Careerflow ai, CareerHub, career.io, Cassie, Codewars, Cover Letter Generator, CV.co, cvmaker, DataLynn, Educative, Enhancv, EZ Apply, Filtered, Flexjobs, Final Round AI, Greet AI, Hiration, huntr, Indeed Resume Builder, InterviewBit, InterviewBuddy, InterviewMe, Interviews by AI, Jobbyo.ai, JobCopilot, jobhire.ai, JobHunnt, Jobo, Jobr.pro, Jobright.ai, Jobscan, Jobscout 360, Jobsparki, Jobsmate, Jobsolv, JobWizard, kickresume, Laboro.co, LazyApply, Lifeshack, LinkedIn_AIHawk, loopcv, Massive, MyInterviewPractice, Novoresume, OwlApply, PerfectResume, Plump, PrepLounge, QuickApply, Reaidy.io, ResuMate, Resumatic, Rezi, resume.co, Resume.com, resumeboostai, Resume Genius, ResumeRabbit, ResumeWorded, Resumonk, ResumUP, ResyMatch.io, Seveum, Simplify, Socialprofiler, Standard Resume, Swooped, Tarly AI, Teal, The Muse, The Resume Builder, the introverted recruiter, Topresume, Turing, useResume, VisualCV, Yoodli, Zety.
Agent R, Cassie, Jobright.ai, Reaidy.io, ResuMate, Socialprofiler, Tarly AI zijn aan de lijst toegevoegd. De lijst is krankzinnig lang gewoorden; de oceaan is ondertussen bloedrood van kleur! Ik ga er vanuit dat er in de komende twee jaar een gigantische slachting zal gaan plaatsvinden. Vandaag wil ik het over cassie.ai hebben. Waarom? Omdat ik daar gisteren over struikelde via mijn LinkedIn timeline.
Een kleine oefening voor de maandagmiddag
Ik heb twee verzoeken aan jou, dierbare lezer:
- Bekijk onderstaande video met volle aandacht
- Bekijk de video nu een tweede keer en vervang het woord “BONES” door het woord “SKILLS”, iedere keer als er “because of/ based on the BONES” wordt gezegd
Je heb zojuist in slechts een paar minuten meer geleerd over skills dan je ooit voor mogelijk had gehouden! Graag gedaan.
Een verbijsterende about-face van 8vance
In de tweede helft van september 2024 verscheen er een dreigbrief, opgesteld onder leiding van Meta, en mede-ondertekend door nieuwe generatie robber barons waarin zij tegelijkertijd de EU belachelijk maken en proberen af te persen. Eén van de ondertekenaars van deze dreigbrief is 8vance. De essentie van de dreigbrief is de nauwelijks verhulde eis dat de GDPR in haar huidige vorm moet verdwijnen, want anders…:
Europe faces a choice that will impact the region for decades. It can choose to reassert the principle of harmonisation enshrined in regulatory frameworks like the GDPR and offer a modern interpretation of GDPR provisions that still respects its underlying values, so that AI innovation happens here at the same scale and speed as elsewhere. Or, it can continue to reject progress, betray the ambitions of the single market and watch as the rest of the world builds on technologies that Europeans will not have access to.
ABU periode 9, 2025: wanneer komt hier een einde aan?
De ABU kwam vandaag met haar cijfers over de negende periode van 2025. Met daarbij de volgende toevoeging door de ABU:
In periode 9 daalde het aantal uren met 4% en de omzet nam toe met 1% in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.
Een krimp van 4% is zeker niet schokkend te noemen, en in die zin zou je kunnen zeggen dat er geen paniek in de tent hoeft te zijn. Maar dan oordeel je toch iets te snel. Want het is de voortgaande krimp die nu al voor de 42ste periode (4 weken = 1 periode) wordt genoteerd die je droef maakt. Zo lang zonder een positief (boven de 0%) resultaat is niet bepaald motiverend, en toch moet er worden doorgegaan.
Authentiek tot het pijn doet
Binnen arbeidsmarktcommunicatie is ‘authentiek’ vaak code voor gelikt, veilig en onherkenbaar. We roepen allemaal dat we “persoonlijk” en “echt” willen zijn, maar ondertussen is het werkgeversmerk een gelikt marketingverhaaltje met stockfoto’s van blije mensen en een tone-of-voice die op z’n best veilig en op z’n slechtst volledig onherkenbaar is. Waarom? Omdat we lui zijn, of bang. Of beide!

Laksheid: want moeilijk
Er is altijd wel een smoes. “We hadden geen tijd om medewerkers te interviewen.” Of: “Ja maar dat moeten we nog afstemmen met communicatie.” Zucht. Ondertussen plakken we vrolijk een staged quote van een collega op een achtergrond met wat kleurvlekken en noemen dat dan storytelling. Past in onze huisstijl, dus is goed.
Angst: stel je voor dat mensen iets vinden
De allergrootste vijand van authenticiteit is niet gebrek aan inspiratie, maar angst. Angst om mensen af te stoten. Angst dat iemand iets leest en denkt: “Wow, die organisatie is echt niks voor mij.” Maar spoiler alert: DAT IS PRECIES HET PUNT. Als iedereen zich aangesproken voelt door je boodschap, spreekt het dus niemand echt aan. En dat weet je. Maar je durft niet.
Het probleem: je doelgroep prikt erdoorheen
Kandidaten zijn niet gek. Die lezen door je gladgestreken vacatureteksten heen. Die zien wanneer een testimonial is ingefluisterd. En die merken wanneer je content meer over jezelf gaat dan over hen. Ze weten wanneer het nep is. Ik vermoed zelfs, dat als ze het niet weten, ze het wel voelen.
Het resultaat? Je trekt de verkeerde mensen aan. Of erger: je trekt helemaal niemand aan. En dat allemaal omdat je bang was om een beetje kleur te bekennen.
De oplossing? Simpel. Wees eerlijk.
Dat betekent dus ook: durf ongemakkelijke dingen te zeggen. Laat medewerkers aan het woord zonder hun verhaal eerst door 4 redactierondes te halen. Zeg wat je wel bent en vooral ook wat je niet bent. Laat zien waar je faalt, niet alleen waar je shinet (is dit inmiddels al een woord?).
Authentiek zijn betekent keuzes maken. Lef tonen. Durven zeggen: dit zijn wij, met al onze eigenaardigheden en ja, ook met onze fouten. Maar dat kan natuurlijk niet in die fijne, corporate-correcte tone of voice die door 36 afdelingen goedgekeurd is. Daar hebben we het liefst zinnen als: “Wij geloven in de kracht van samen.” Klinkt prachtig. Betekent niks.
Wat je wel kunt doen? Je afvragen: is dit echt wat we willen zeggen? Is dit hoe we zelf ook praten? Of zijn we gewoon aan het bullshitten omdat “persoonlijk” in de briefing stond?
Authenticiteit is geen campagne. Het is geen tone of voice. Het is wat er overblijft als je ophoudt met mooier maken dan het is. En als je dat durft, dan pas wordt arbeidsmarktcommunicatie interessant. En effectief. Maar goed, dat vergt lef.

