Gedrag uit social media overnemen wordt steeds belangrijker als je vooruit wil komen in je carriere:
UWV WERKbedrijf: de cijfers
Vandaag nog even de cijfers van het UWV WERKbedrijf. Net als CBS kwam UWV afgelopen vrijdag met de cijfers over april 2010. En die zien er als volgt uit:
Het aantal niet-werkende werkzoekenden (NWW) komt in april 2010 uit op 512.100, dat is 6,6% van de beroepsbevolking
Oftewel een 2e achtereenvolgende maand van dalingen; en in vergelijking met vorige maand een daling van het aantal NWW’ers met maar liefst 12.000!
Online solliciteren is net als online kopen
Online solliciteren is bij veel vacature- en wervingssites een pijnlijke ervaring; vergelijkbaar met de oude Chinese foltering van een dood door duizend sneden. Deze ervaring is meestal het gevolg van het hersenloos inzetten van een applicant tracking systeem (ATS) waarvan de meeste lijken te zijn ontworpen om de sollicitant maximaal te frustreren.
Online solliciteren heeft veel overeenkomsten met het online aanschaffen van een product. Waar volgens Forrester maar liefst 88% het aankoopproces voortijdig wordt beeindigd. Wat in het Engels met de prachtige term shopping cart abandonment wordt aangeduid.
Maar wat zijn nou redenen voor kopers om af te haken, en kunnen we daar wat van leren voor het verbeteren van het online sollicitatieproces?
Applying online is, with many vacancy and recruitment sites, a painful experience, similar to the ancient Chinese torture of a death by a thousand cuts. This experience is usually the result of the brainless deployment of an applicant tracking system (ATS), most of which seem designed to frustrate the hell out of the applicant.
Applying online is very similar to the online purchase of a product. Where according to Forrester, up to 88% of the time, the purchase process is terminated prematurely. What in English is referred to with the lovely term shopping cart abandonment.
But now, why are the buyers leaving, and what can we learn from this to improve the online application process?
Nationale Vacaturebank snijdt bestaande klanten
Nationale Vacaturebank is aan het prijsstunten. Volgens de site kan ik enorm besparen op mijn vacatureplaatsingen, maar nog veel meer als ik daar ook nog eens een toegang tot de CV database bij koop:
Waarbij de site gemakshalve vergeet te vertellen dat bij het zoeken in die CV database er concurrentie van Intermediair is. Daar zit sinds kort een gespecialiseerde unit die de VNU databases afgraast in opdracht van klanten. Tegen betaling …
Deze besparingen hoort Nationale Vacaturebank natuurlijk per direct ook aan bestaande afnemers van die CV database te bieden. Dat zou pas netjes zijn! Want die worden sinds kort zwaar gesneden door VNU.
Geen sociale media op werk? Da’s knap stom!
Zijn sociale media een bedreiging of een zegen voor de productiviteit op werk? Net als bij de introductie van e-mail en Internet herhaalt deze discussie zich nu ook weer als gevolg van het toenemende belang van sociale media.
Op basis van een onderzoek van Forrester lijken er echter een groot aantal zakelijke voordelen te behalen:
Are social media a threat or a boon to productivity at work? As with the introduction of e-mail and internet, this discussion now repeats itself again because of the increasing importance of social media.
Based on a study by Forrester, however, there seem to be a large number of business benefits to be achieved:
Crocket & (Hot)tubbs
In de afgelopen jaren ben ik door velen uitgemaakt als idioot, nar of zelfs boef. Waarom ? Omdat ik de grenzen opzoek Als het op werving aankomt geloof ik inderdaad dat een ludieke actie vaak ervoor zorgt dat je mensen weet te trekken. In de afgelopen jaren weten steeds meer organisaties dat ludiek werven zijn vruchten afwerpt.
Banenschakel: wat doe ik hier?
Er komen weliswaar met grote regelmaat nieuwe initiatieven binnen de online recruitment wereld langs waar ik niet warm voor loop, maar soms sla ik echt steil achterover. Zoals vandaag gebeurde toen ik een bezoekje bracht aan Banenschakel.nl.
Deze site vergeet namelijk te vertellen wat ze voor de bezoeker betekent. Of in dit geval: wat ze voor een werkzoeker gaan doen, als diezelfde werkzoeker zich heeft ingeschreven! Met andere woorden: waarom zou ik me bij Banenschakel inschrijven?
CBS: Werkloosheid naar 5,9%
Volgens het CBS is de werkloosheid de afgelopen drie maanden (februari 2010 – april 2010) voor het eerst sinds tijden gedaald; naar 5,9%:
De voor seizoen gecorrigeerde werkloosheid kwam in de periode februari-april 2010 uit op 437 duizend personen
En dat zijn 9.000 minder werklozen in vergelijking met de vorige driemaandsperiode.
Amerika duikt in ‘tweede’ dip
Amerika is gisteren eindelijk wakker geworden. Onverwacht slechte cijfers over het aantal aanvragen voor een werkloosheidsuitkering zorgde voor een uiterst negatieve stemming op de beurs en heel veel gekakel over de double dip.
‘Analisten’ hadden vooraf op een lichte daling gerekend; het werd een forse stijging. Waardoor het niet de verwachte 440.000 eerste aanvragen werden, maar 471.000. En voor nog meer zout in de wond werd ook het aantal aanvragen van de week daarvoor naar boven bijgesteld. Van 440.000 naar 466.000.
Krak!
America finally woke up yesterday. Unexpectedly poor figures on the number of applications for unemployment caused a very negative vibe on the stock market and a lot of chatter about a double dip.
“Analysts” had previously expected a slight decline; it ended up being a substantial increase. So it was not the expected 440,000 first applications, but 471,000. And to add even more salt to the wound, the number of applications from the previous week had also been adjusted upwards. From 440,000 to 466,000.
Snap!
Vacaturekrant: nu nog witter!
Als mosterd na de maaltijd ontving ik vandaag een e-mail van Vacaturekrant dat hun site is vernieuwd. En de beloftes vliegen me werkelijk om de oren: nog gebruiksvriendelijker (ahum), gaat nog meer werkgevers aantrekken (ehhh… dalende vacature aantallen op de site) en jouw CV gaat nog sneller (hoe dan?) gevonden worden!
Met andere woorden, Vacaturekrant wast vanaf vandaag nog witter! En zou Telegraaf Media Groep (TMG) daar nou zelf ook echt in geloven? Afijn, dit is het marketing getoeter van het bedrijf:![]()
En wat te denken van de slogan: Vacaturekrant.nl is de vacaturesite voor hardwerkend Nederland. Tenenkrommend slecht…

