Wat is de reden om een artikel te schrijven ? Vooral dat mensen het lezen. Ik vind het dan ook leuk om te zien dat mijn artikel “ik haat recruiters” nu boven aan het lijstje staat bij meest gelezen artikelen. Uiteraard vraag ik mij af of het komt door de inhoud en de boodschap, of de fascinatie van sommige lezers op het gebied van anus bleken. Vooral fijn dat de heer Piet Sanders een kort Wikipedia moment met ons heeft gedeeld en haarfijn een uitleg heeft gegeven ten aanzien van de variatie, de geuren en kleuren van diverse anussen.
Bezuinigen? Kijk eens naar UWV
Na maanden puzzelen zijn de ambtelijke werkgroepen van de Brede Heroverwegingen met hun rapporten naar buiten gekomen. En het is een fraaie waaier aan suggesties om ons allen te laten opdraaien voor het gebrek aan adequaat toezicht door enkelen.
Ik wil mijn maatschappelijke verantwoordelijkheid in deze donkere tijden niet uit de weg gaan. Daarom kom ik met een suggestie die de omvang van UWV (WERKbedrijf) kan terugbrengen en tegelijkertijd de effectiviteit van deze toko aanzienlijk kan verbeteren. En zo massieve kosten besparen.
Otto Workforce neemt Olympia Duitsland over
Alsnog goed nieuws voor de franchisenemers van Olympia Duitsland. De Duitse dochter van de bankroete uitzender wordt overgenomen door Otto Workforce. Deze Venrayse uitzender lichtte eerder ook de twee Poolse kantoortjes uit de boedel van de curator.
Otto Workforce is de grootste bemiddelaar van Poolse, Tsjechische en Slowaakse uitzendkrachten. Het gaat directeur Frank van Gool met de overname van de 32 Duitse kantoren om de groei die van verder oostwaarts kan komen. Van Gool: ‘De Duitse markt is een perfecte groeimarkt voor ons. Zeker met het oog op het opengaan van de Duitse grenzen in 2011 voor werknemers uit EU-lidstaten in Midden- en Oost-Europa.’
ASA: uitzenden VS zit in de lift
Op basis van de cijfers van de American Staffing Association (ASA) is de maand maart van 2010 een aanzienlijk betere maand voor uitzenders geweest dan maart 2009. Om precies te zijn 15,3% beter. Natuurlijk was maart 2009 een van de slechtste maanden sinds de ASA index van start ging; maar toch. Er is een prettige opwaartste trend te zien in het uitzendvolume sinds de Kerstdip:
ASA: Uitzendindex medio 2006 (index = 100) – maart 2010 (index = 84)
Werk.nl: nog altijd met fouten…
Ik had al de nodige foutmeldingen om de oren gehad toen ik maandag het vernieuwde Werk.nl met een eerste bezoek vereerde, maar dat leek me een kwestie van opstartprobleempjes.
Helaas, dat lijkt toch niet het geval. Vandaag kreeg ik wederom de nodige foutmeldingen te zien. Waaronder deze, meer dan komische combinatie van meertalige (!) foutmelding en wervende mededeling:
Intermediair: alleen volume telt?
Intermediair wil graag mijn mening weten over hun site. In ruil voor een marginale kans op een of ander zinloos boek. Maar vragen over een vacaturesite laten natuurlijk ook iets zien van de gedachten van de eigenaar van de site. En dat is VNU Media, dus daarmee is het invullen van een vragenlijst in principe interesant geworden.
In principe, want het kan ook wel eens gigantisch tegenvallen. Want de vragen tonen een eenzijdigheid die schokkend is. Er zijn zeven inhoudelijke vragen die uitsluitend over vacaturevolume gaan. Met een heel klein uitstapje naar relevantie. Ja, Intermediair heeft het begrepen…
Print moet zo snel mogelijk sterven
De afgelopen week heeft mij ervan overtuigd dat de huidige krantenuitgevers ten dode zijn opgeschreven. Hun afhankelijkheid van the powers that be alsmede advertentie inkomsten is zo groot dat eerlijke en objectieve berichtgeving via kranten niet (langer) mogelijk is.
De reden voor deze mening? Een dubbele en massieve fraude in de markt van edelmetalen; je weet wel, goud, zilver en zo. Die in geen van de massamedia tot op dit moment is vermeld.
Molblog wil geen user generated content
In Molblog staat vandaag een infomercial met Menno Lanting onder de titel Social Media krijgt een grote terugslag. Het artikel is een weinig interessante verbijzondering van de algemene geldende regel die door Gartner de trough of disillusionment wordt genoemd. Om die reden wilde ik het artikel een negatieve waardering geven.
Maar dat kan niet! Althans, niet zonder in te loggen:
Molblog gaat over marketing. Marketing moet sociale media omarmen (social marketing, interactive marketing, etc.). En drempelloze user generated content toejuichen. Maar Molblog doet niets van dat alles. Wat een armoe!
AFM onthult USG-Vediordeal
Gisteren deelde de Autoriteit Financiële Markten de definitieve boete uit aan Randstad. Vanwege onregelmatigheden bij de overname van Vedior eind 2007 moet Randstad het bedrag van EUR 96.000 betalen – ook in hoger beroep. Weinig schokkend nieuws: die luttele ton in euro’s kan het miljardenconcern wel lijden. In deze pdf staat het oordeel, met een korte reconstructie van de overnamegesprekken tussen Vedior en Randstad.
En dat is altijd leuke informatie. De beurswaakhond heeft fraaie inside-informatie gekregen over hoe de deal tot stand kwam. Helaas zijn alle saillante fragmenten met zwarte blokken in het pdf’je weggekalkt.
Alle leuke fragmenten? Nee. Zo vonden wij dit fragment op pagina 5:
Ziet u ‘m? Drie zwarte blokjes en op de plek waar een vierde blokje had moeten staan, staat USG.
Breaking news: Vacatures in maart
Maart 2010 ligt achter ons en daarmee is ook het eerste kwartaal van 2010 alweer geschiedenis. Het betekent verder dat we de balans op kunnen maken van de ontwikkeling van het vacaturevolume.
Ten opzichte van maart 2009 zakken we dit jaar bijna 15% in; een heel slecht resultaat. Maar maart 2009 was een maand met een relatief hoog aantal nieuwe vacatures (zo’n 155.000), dus dat verzacht de pijn wel een beetje.
