Blijkbaar zijn meerdere mensen op de hoogte van mijn mening over Twitter en ’tweets’.
Zo kreeg ik deze fijnzinnige versie opgestuurd:
Ik heb de bron niet kunnen achterhalen. Met excuses voor de oorspronkelijke auteur!
Enige tijd geleden kreeg ik een cadeautje van xs4all; een budget van EUR 50 om te besteden op Google Adwords. Onder de voorwaarde dat ik nog geen Adwords account had.
Had ik even geluk, dit was zo ongeveer het enige Google account dat ik nog niet had. Als een speer aangemaakt; een tekstje voor RecruitmentMatters in elkaar geprakt en een serie zoekwoorden geselecteerd.
“Zoekmachine marketing is niet meer weg te denken uit de hedendaagse marketing mix” was de openingszin van een presentatie die ik onlangs aan een groep marketeers gaf. Daarbij staat niet zozeer de ontwikkeling van internet centraal, maar meer de toepassing van een zoekmachine om de weg te kunnen vinden op het wereldwijde web. Steeds meer mensen doen hun aankopen via internet en gebruiken daarbij een zoekmachine waarbij ze via de gevonden zoekresultaten of advertenties uiteindelijk hun doel bereiken. Google is veruit de bekendste met een marktaandeel van meer dan 90% in Nederland. Bedrijven spelen daar massaal op in en de zoekmachine marketeer met kennis over Google is geboren.
Maar wie is die zoekmachine marketeer nu eigenlijk? Welk profiel hoort daarbij? Wat zijn de opleidingseisen? Over welke competenties moet hij beschikken? Een greep uit de vragen die vooral bij P&O afdelingen en recruiters naar boven komen. Het is ondoenlijk om al deze vragen in een keer te beantwoorden. Maar een specifieke vraag zou ik er graag uit willen halen, namelijk de vraag die betrekking heeft op de benodigde ervaring. Wat is de ervaringseis voor een competente zoekmachine marketeer?
Vandaag een nieuw fenomeen op RecruitmentMatters, de gastblogger.
En de spits wordt afgebeten door Andrei Westerink; werkzaam als Manager Search Advertising bij Traffic4U. En dat is een meer dan bekend zoekmachine marketingbureau. Genoeg promotie!
Ik hoop (en verwacht) dat Andrei met zijn bijdrage het fenomeen van gastbloggers een fraaie start zal geven en dat velen zijn voorbeeld zullen volgen.
Vandaag is ABN Amro aan de beurt om de maat te worden genomen op het gebied van haar automatische e-mail response in reactie op een online sollicitatie.
En de vraag is natuurlijk of ABN al de tijd heeft gevonden om de goede manieren van haar nieuwe moeder over te nemen. Tenslotte heeft Fortis tot op heden het beste resultaat geboekt.
De salarissen van starters zijn fors gestegen, zo blijkt uit onderzoek van Hay group. De aanvangssalarissen van hoger opgeleiden zijn gestegen met ruim 10% van 28.785 euro naar 31.710 euro in 2007.
Hoewel ik zeker geloof dat de krapte een opdrijvend effect heeft moeten deze getallen toch met een pondje zout genomen worden. Niet dat Hay geen goed instituut is, want als oud beloningsonderzoeker heb ik niets dan respect voor hen.
Vandaag weer de wekelijkse indicatie van het aantal nieuwe vacatures over de afgelopen 3 weken.
En er is weer een stijging te melden; van ongeveer 119.000 een week geleden, naar ongeveer 121.000 deze week. We zitten weer in de lift na de dip van vorige week. Dat moet de lente zijn!
Zes van de tien Nederlanders (59%) hebben inmiddels een profiel op één of meerdere online netwerken. Dit blijkt uit onderzoek dat is verricht door Ruigrok | NetPanel in samenwerking met The Next Web Conference in maart 2008.
Van die mensen met een profiel is ongeveer 50% zich bewust van hun online identiteit. En slechts 11% is actief bezig haar online identiteit vorm te geven.
In de uitzendbranche, waarin ik werkzaam ben, werkt volgens mij niet één consulent of intercedent die echt een specifieke opleiding voor intercendent/consulent heeft gevolgd. Als kind droom je nu eenmaal niet direct van een carrière in deze branche en kies je geen studie die gericht is op uitzenden. Brandweerman, dokter, piloot, klinkt toch veel beter? Maar recruitment kun je leren! (meer…)
Het lijkt bijna een trend, studenten die na hun bachelor een totaal andere master gaan doen. Ze negeren de grenzen van hun vakgebied en hoppen naar een ander. Meest gehoorde opmerking: door mijn studieprofiel te verbreden heb ik straks extra kansen op de arbeidsmarkt.
Ik, zoals altijd spot-on, wil na mijn bachelor vormgeving een master journalistiek gaan doen. Nu is dat natuurlijk omdat ik een tijdschriftformule op wil zetten en, dominant dat ik ben, allebei de vakgebieden wil beheersen.
Nu valt op deze ontwikkeling natuurlijk ook iets aan te merken, anders was u niet beland in een echte Floor-blog. Masters worden, in navolging van de studenten, steeds breder. Oppervlakkiger ook? De instapeisen worden in ieder geval steeds lager.