Geloof het of geloof het niet, het merendeel van de Nederlandse organisaties gebruikt nog gewoon papier, Word documenten of spreadsheets om werknemers te beoordelen. Meestal verdwijnen de jaarlijkse beoordelingen en tussentijdse gespreksverslagen in een dossierkast of archief. Maar dit zal niet lang meer duren. (meer…)
Hoe ‘Internet addicted’ ben jij?
Vandaag een test: de Internet Addiction Test (IAT). Hoewel ik er lacherig aan begon bleek deze test bepaald geen luchthartige aangelegenheid. En ook nog eens gebaseerd op een serieuze studie.
Voor elke vraag geldt onderstaande score in punten:
- = zelden
- = af en toe
- = regelmatig
- = vaak
- = altijd
Daar gaan we dan:
Ik sta mijn mannetje
Marketing speciaal gericht op vrouwen is een hype. De supervrouw is niet langer een mythe, het is een doelgroep. Op trendslator.nl, een site van en voor trendwatchers op internet, spreekt over de ‘Alfavrouw’ (maar dan zonder aanhalingstekens), een echte vent maar dan een vrouw. Deze groep vrouwen wordt getypeerd als goed-uitziend, ambitieus en zelfverzekerd (hallo spiegel). Ze vervullen zonder moeite hun plaats in het totaalplaatje.
Na de Polentop: de Vrouwentop
Vrouwen kiezen nog altijd niet snel voor een ‘mannelijk’ beroep. En vice versa. Nou vind ik het betoog over de rol van nature/nurture ongeloofelijk saai in deze. Vooral omdat het standaard plaatje lang niet altijd opgaat. Wiskunde B lag mij meer dan A, toch zat ik met het laatste opgescheept omdat ik voor het profiel Cultuur&Maatschappij (ook wel bekend als Het Pretpakket) had gekozen. Maar wees niet bang, dit is niet weer een blog van dat meisje dat altijd maar op het onderwijs loopt af te geven.
Onbedoeld nieuws in documercial van Totaljobs
Driewerf hoera! De gratis E-Recruitment Monitor van Totaljobs is weer uit. Te downloaden via een speciale actiepagina.
En waarom heeft Totaljobs deze Monitor uitgebracht? Om een buitengewoon nobele reden:
Totaljobs.nl is van mening dat het in een snel veranderende markt essentieel is om over de juiste feiten en cijfers te beschikken. Zo kunnen HR verantwoordelijken gefundeerde keuzes maken voor de werving van personeel.
Moderne kruisridders: geen roem maar wel goedbetaald
Als kind van een marine-officier was ik op jonge leeftijd gefascineerd door de mariniers. Zo’n elite-eenheid sprak tot mijn jeugdige mannelijke verbeelding. Lekker rossen in de sneeuw met bad guys. Die natuurlijk altijd verloren.
Tegen de tijd dat ik mijn dienstplicht zou moeten vervullen, had ik deze kinderdroom allang verruild voor een vredelievender wereldbeeld. En omdat mijn geboortejaar werd uitgeloot hoefde ik gelukkig geen S5 te fingeren.
TheLadders: Hebzucht komt voor den val?
Enige tijd geleden schreef ik over TheLadders, een Amerikaanse vacaturesite voor C(hief)-level functies. De teneur van dit artikel was de onbeschaamdheid van TheLadders om zowel werkgevers als werkzoekers te laten betalen voor haar diensten.
Het komt er in het kort op neer dat werkzoekers een abonnement moeten nemen om vacatures te kunnen zien. Werkgevers moeten betallen voor het plaatsen van de vacatures en het bekijken van de CV’s. Lekker business model, dat moet gezegd!
En nu staat TheLadders, althans volgens geruchten, dan te koop.
Nederland HR-Land 1.0 upgrade naar 2.0?
Volgens vele analisten, consultants, deskundigen, technologie leveranciers en trendwatchers zou de klassieke HR afdeling inmiddels volledig geoutsourced zijn en de HR manager zou zich alleen nog maar bezighouden met strategische zaken. Helaas blijkt de werkelijkheid heel anders te zijn en is Nederland in mijn ogen nog steeds een echt HR-land 1.0. (meer…)
Linkedin verkracht?
Shally Steckerl is een recruiter die als geen ander de online vergaarbakken door weet te struinen op zoek naar talent. Zijn cheat sheets over Google en Linkedin zijn populaire werkjes in de US.
En in zijn laatste blog entry weet Shally vol trots te melden dat Linkedin voor leden met een Pro Plus account de database volledig kan worden doorzocht: