Print is dead zegt Pew, maar klopt dat wel?

Volgens Pew Research Center heeft Internet de krant ingehaald als nieuwsbron voor Amerikanen:

Pew Research Center: Bronnen van nieuws

Wat opvalt aan deze grafiek is dat in 1 jaar Internet als kanaal bijna is verdubbeld, terwijl de andere kanalen min of meer gelijk blijven. Als onderzoeker zou ik een dergelijke uitkomst daarom ernstig in twijfel trekken.

De reden hiervoor is simpel; de tijd de we besteden aan nieuws is al jaren min of meer hetzelfde. En dat zou in 2008 ineens structureel zeer fors zijn gegroeid? Dat lijkt mij in ieder geval onwaarschijnlijk.

Wat is er zo bijzonder aan 2008? Eens even denken… Voor de Amerikanen zijn er twee zaken die van extreem belang zijn: economie en verkiezingen. De verkiezingen zijn een online event van de allereerste orde geweest; de recessie zorgde ervoor dat iedereen zo snel mogelijk het laatste nieuws wilde hebben.

Hoewel Internet zichzelf heeft bewezen als bron van sneller nieuws is het maar de vraag of de uitkomsten eind 2009 eenzelfde beeld laten zien. Want dan zou ik toch verwachten dat of de krant of de televisie een forse duidelijking moeten gaan maken.

Dit soort cijfers dient met de nodige voorzichtigheid te worden gehanteerd…

Geef een reactie

3 Comments
  • Bas van de Haterd
    says:

    Vergeet niet dat het misschien wel een trend is. Als de totale informatie honger afneemt, wat neemt dan af? Bloggen was ook niet populair, tot de aanslagen van 11 september. En toen de waarde van al die ‘lief dagboek’ sites bewezen was is het iets afgenomen, maar nooit meer ingestort. Het is dus afwachten hoe de ontwikkeling is.

  • Marc Drees
    says:

    @Jan-Willem:
    Een creatieve en interessante observatie ten aanzien van de krant! En natuurlijk heel goed mogelijk hoewel de verwachte extreme duikeling me weer minder waarschijnlijk lijkt. Tenslotte zijn mensen gewoontedieren; een dergelijke val zou daar niet mee in overeenstemming zijn te brengen.

    Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor de stijging van Internet gebruik in relatie tot nieuws; hoewel ik er eveneens redelijk van overtuigd ben dat in dit verband er wel een tipping point is bereikt in 2008.

    Het voordeel is dat Pew dit jaarlijks bekijkt; dus we hoeven ‘maar’  een jaartje geduld te hebben om te zien hoe het in 2009 is gegaan!

  • Jan-Willem
    says:

    @ Marc: Je zou dus kunnen stellen, dat de verkiezingen en de crisis er in 2008 voor hebben gezorgd dat kranten niet weggezakt zijn als informatiebron….. : de informatiehonger was gewoon enorm. Dat wordt zeker interessant in 2009! Want ik geloof de stijging van internet als nieuwsbron in deze mate wel.