De invloed van een titel

Zoals mogelijk bekend run ik een niche jobboard: Marketingfacts Jobs. Elk jaar kijk ik daar uiteraard naar de statistieken om te kijken wat nu werkt, wat niet en hoe veranderingen uitpakken. Dit jaar zijn de cijfers op zijn minst opmerkelijk, maar eigenlijk gewoon zeer bijzonder.

In april van afgelopen jaar ben ik namelijk overgestapt naar een nieuwe type titel. Elke advertentie wordt weergegeven als [functie]  bij [bedrijf]. Of bij enkele W&S bureaus die per sé geen bedrijfsnaam vrij willen geven, [functie] via [bedrijf]. Voor de mensen die dit gaan controleren, er is inderdaad één uitzondering die later is aangepast.

Wat is bij Marketingfacts Jobs het best meetbare item? Het aantal mensen dat de vacature opent, geheel opent (dus niet enkel de intro leest). Verder dan dat kunnen we niet meten omdat we in het systeem van onze klanten moeten gaan kijken en dat kan helaas niet. In 2007 was dit aantal 271 keer, in 2008 gemiddeld 699 keer, 2,58 keer zoveel.

Maar het werd bijzonder wanneer je de cijfers splitste van voor de april wijziging (toen het vooral nog bedrijf zoekt functie was, maar met varianten) en na de wijziging. Voor de verandering werd er gemiddeld 483 keer op een vacature doorgeklikt, na deze aanpassing 771 keer.

De verandering is mede ingegeven vanuit SEO perspectief (en Marketingfacts scoort natuurlijk hoog in google), maar ook vanuit de vraag: wat willen werkzoekende marketeers nu? Functie staat daar doorgaans heel hoog  bovenaan, inhoud van het werk, dus is die titel van groot belang.

Ook opvallend is dat W&S buraus standaard minder kliks hebben dan eindklanten. Zo’n 14% minder. In de introteksten staat bijna altijd, ook al is de titel met de eindklant erin, een tekst in de trend van ‘ons bureau zoekt voor’. Hieruit is meteen af te leiden dat het om een indirecte functie gaat. En als ze dan ook nog geen klantnaam vermelden valt het helemaal ver terug, namelijk 32% in doorkliks.

Wat kunnen recruiters hiervan leren? Functie titels zijn verschrikkelijk belangrijk en die helder weergeven op een jobboard is van levensbelang. Ook vanuit het perspectief dat veel mensen via google bij je komen. Jobboard kunnen hieruit leren dat je eigenlijk klanten best wel tot bepaalde stramienen zou mogen dwingen. Bij Marketingfacts Jobs gaan we dit nog nadrukkelijker uitvoeren.

Geef een reactie

1 Comment