LinkedIn Visualiser: mooi, maar zinloos

Logotype LinkedIn Ik open de tutorial-video van LinkedIn over de nieuwe visualiser en ik hoor de Chief Technician beweren dat een van de meest gestelde vragen aan LinkedIn zou zijn: How does my network look like?

Ik ben een LinkedIn hookie, kan niet zonder LinkedIn en zou brodeloos en dodelijk verveeld raken zonder. Maar de vraag hoe mijn netwerk er visueel uitziet is nog nooit bij me opgekomen. Geen reden om aan de bestaansrecht van deze tool te twijfelen, zo had ik vroeger ook nooit geweten dat ik behoefte had aan een telefoon die ik de hele dag bij me kon dragen of een machientje dat me in de auto de weg kon wijzen.

Ik heb meer dan 50 connecties en een meer dan 75% compleet profiel en dus ‘mag’ ik de gratis applicatie downloaden. Als eerste krijg ik een foutmelding: An error occured while applying your visualiser tool. Ik trek me hier niets van aan en het lijkt ook verder geen enkel gevolg te hebben, de app loopt soepel binnen.

Ik moet zeggen, zonder ook maar op een enkel knopje te hoeven drukken of andere nare onderbrekingen te moeten accepteren wordt er voor mij een post-modern schilderij gemaakt, met felle kleuren en mooie fijne rode lijntjes. Cobra meets LinkedIn en zoals dit plaatje ziet mijn netwerk er dus uit:

Infographic LinkedIn Visualiser

Aha, blij dat ik deze kennis nu heb.

Ga je met je muis over de puntjes in het schilderij dan verschijnen de details van je connecties.  Je moet er even wat langer naar kijken, maar dan zie je wat de tool gedaan heeft.

Op basis van verder nergens inzichtelijk gemaakte data heeft LinkedIn mijn contacten gegroepeerd. Ik zie inderdaad mijn oude studiegenoten dezelfde kleur hebben en rechtsboven staan en zakelijke contacten met wie ik veel overlappende contacten heb staan dichtbij en hebben dezelfde kleur als ik. Voor de rest blijft het volledig gissen waarop alle andere kleuren en lijnen zijn gebaseerd. En dus onmogelijk voor mij om op basis van deze gegevens mijn kleuren een naam te geven en te ordenen, zoals door LinkedIn gesuggereerd. Althans, ik heb een paar minuten geklikt op de bolletjes, maar enige logica ontbreekt of ontgaat mij.

Dan is er nog de mogelijkheid ‘share’. Jawel, via facebook of twitter kan ik met iedereen mijn wonderlijke schilderij delen. Waarom ik dat zou doen? Het wordt me niet duidelijk. Ik voel me een beetje als de tienjarige van destijds, toen ik  door Opa en Oma meegenomen werd naar het van Abbemuseum in Eindhoven. ‘Oma, wat is dat?’ ‘Opa, wat stelt het voor?’. ‘Dat hoor je je niet af te vragen bij dit soort kunst’ werd mij toen als levensles voorgehouden. Bij het aanschouwen van de LinkedIn visualiser en mijn moderne netwerkschildering val ik daar maar op terug.

Ondernemer en sinds 1997 actief in recruitment, blogt niet alleen over werving en selectie maar over alle zaken die hem opvallen in de arbeidsmarkt. Naast werving- en selectie in marketing en sales is hij ook actief in referral recruitment via social media, verzorgt hij salestrainingen en heeft hij literaire aspiraties

-->
Geef een antwoord

6 Comments
  • Michiel Cobben
    says:

    ok, ok, vooropgesteld dat ik met het onderhouden van contacten altijd check of ik met iemand bijvoorbeeld gemeenschappelijke contacten heb, ben ik misschien iets te kort door de bocht gegaan.
    Maar ja, ik vind ‘beperkt nuttig’ minder goed bekken dan ‘zinloos’
    Die woeste ridder herken ik wel maar die goedendag ga ik nog even op turen.

  • Anders Floor
    says:

    Ik vind het zelf ook maar beperkt nuttig, maar “zinloos” is overdreven. Wat het toevoegt aan je bestaande gebruik van LinkedIn is dat je in een oogopslag ziet welke relaties jouw relaties onderling hebben. Je kunt connecties ontdekken die je niet had verwacht, wat bij een zakelijk netwerk wel degelijk toegevoegde waarde kan hebben. Dat kan bijvoorbeeld weer ingangen opleveren die je anders wellicht niet gehad zou hebben.
    Dat zal zeker niet voor iedere LinkedIn-gebruiker relevant zijn maar de wat meer serieuzere netwerkers zullen er wel degelijk waarde uit kunnen halen.

  • Bas van de Haterd
    says:

    Zoals ik eerder schreef denk ik dat de tool wel iets meer waarde heeft, hoewel het geen baanbrekende wereldschokkende ontwikkeling is of zo.
    De kleuren kon ik heel duidelijk thuisbrengen, op één na eigenlijk. Het waren duidelijk andere groepen.
    Iets anders wat mij opvalt is dat Michiel geen waarde lijkt te hechten aan de afstanden van zijn groepen tot elkaar. Dat zit er volgens mij ook in. Ik heb een duidelijk plukje op afstand (mijn Engelse contacten uit mijn Broadbean tijd) en nog twee of drie plukjes die ver van mijn netwerk afstaan (vrienden, collega’s, oud klasgenoten).
    Voor mij opvallend was dat twee werelden die ik dacht dat nog best wat afstand hadden en maar een beetje met elkaar interacteerden (die van mijn ‘ondernemerskringen’ en die van mijn online marketing kringen blijkbaar geheel met elkaar verweven zijn. Wel aparte kleuren (grappig dat hij dat herkende), maar wel helemaal in elkaar vielen. Ook grappig is om te zien dat de collega’s van één oud bedrijf (Media Plaza) bij mij heel erg los staan van mijn online marketingcontacten, wat ik totaal niet verwacht zou hebben.
    Dus je kan er zeker meer uithalen als je je er in verdiept en even nadenkt wat het allemaal betekend. Het is echter niet veel meer dan een leuke tool en zeker ook niet een must have of zo.

  • Marc Drees
    says:

    Het is dus eigenlijk een gezellige infographic waar je een beetje mee kan pielen… Een time sink zonder enige werkelijke toegevoegde waarde. Tenzij we het inderdaad tot Kunst promoveren.
     
    Dat laat onverlet dat ik Michiel zeer dankbaar ben voor zijn bijzonder snelle reactie op mijn publieke verzoek om een gastblog over dit onderwerp. Super!