Soms zie je in een ander marktsegment ineens een ontwikkeling die je doet beseffen hoe snel social media verweven is geraakt in onze dagelijkse activiteiten. Zoals dit persbericht waarin melding wordt gemaakt van een retail applicatie: Twitterende passpiegel praat met Facebook:
Twitteren deden de interactieve passpiegels van Nedap Retail al volop. Sinds kort is er ook een lijntje met Facebook. Wil je weten wat je vrienden vinden van je outfit? Stuur middels een druk op de knop in de spiegel direct een berichtje en een foto van jezelf rond en binnen de kortste keren kan iedereen via het populaire sociaal netwerkmedium zijn mening geven over je nieuwe look.
Nu staat de gemiddelde Gen Y of Z natuurlijk al sinds jaar en dag met een smartphone in het pashokje, dus deze passpiegel slaat als een tang op een varken. En moet eerder als een wanhopige poging worden gezien om die kleding in de winkel te laten kopen in plaats van online. En mogelijk wat data van haar klanten los te troggelen. Een achterhoedegevecht waar alleen de leverancier van die spiegel garen bij spint.
Maar diezelfde (prijs)transparantie zal uiteindelijk ook voor bedrijven een steeds belangrijker rol gaan spelen bij het vinden en binden van de juiste medewerkers. En ook daar zullen passpiegels niet de oplossing zijn.