Eerst was daar LocalBacon, een vacaturesite die een werkzoeker laat betalen voor een sollicitatie. Bijna een jaar later kwam Jibe hiervoor in de plaats; een aangepaste versie die social claimde te zijn maar dat niet was. En nu is er dan Jibe 2.0. Deze versie richt zich niet langer op de werkzoeker maar op de werkgever.
En dat werkt blijkbaar wel, aangezien Jibe medio 2011 maar liefst $ 6 miljoen wist op te halen. Maar wat biedt het bedrijf eigenlijk? Nou, dit:
JIBE is a software company that provides enterprises with consumer-facing recruiting solutions focused on mobile, referrals and cross-platform job board postings. JIBE’s solutions enable enterprises to recruit top quality candidates previously unreachable by using a platform that is fully integrated with all major applicant tracking systems (ATS).
Eens kijken waar dit dan allemaal uit bestaat.
De homepage
Dit is de homepage van Jibe:
O, wat mooi…. Ik zie social, cloud en mobile. Drie buzzwords die iedere investeerder natuurlijk laten kwijlen. En alledrie op de homepage nog wel. Die $ 6 miljoen is goed besteed!
Maar naast de oude, trouwe Jibe.com (wat nu ineens een social job board wordt genoemd…) zijn er dus drie producten die werkgevers kunnen gebruiken. Een referral product, een multiposter serrvice en … een mobiel sollicitatieproces?
Get Referred
Eerst maar even naar Get Referred kijken, de referral oplossing van Jibe:
Oke, dit is dus een Get Referred knop die feitelijk niets anders doet dan van de werkzoeker de Facebook en LinkedIn netwerken doorspitten op zoek naar connecties die bij het betreffende bedrijf werken. Om die vervolgens te benaderen. En die vrienden moeten dat vervolgens doorzetten naar de recruiter. Een soort inside-out referral proces.
Accenture maakt, volgens een interview met CEO Joe Essenfeld, gebruik van die Get Referred knop:
Already, Accenture, the IT consulting firm, has used the Get Referred tools to help it fill some of the 50,000 or 60,000 jobs it will have open this year.
Dus ben ik maar even naar de “werken bij” site van Accenture gegaan (en wat een gruwelijk slechte ervaring is dat overigens, maar dit terzijde). Ik krijg bij een vacature het volgende te zien:
Daar staat het , op de site van Accenture: een knop met Get Referred. Deze functionaliteit is overigens niet bij Accenture Nederland te zien.
En als ik op die Get Referred knop klik , krijg ik vervolgens dit te zien:
Maar… als ik een referral request ga sturen naar een connectie binnen Accenture via mijn LinkedIn netwerk, dan hoef ik toch helemaal geen cv mee te sturen? Toch is het bijsluiten van een cv verplicht.
Als ik de verplichte velden heb ingevuld druk ik op de knop Next:
Kijk eens aan, ik kan via Facebook of LinkedIn dus proberen om een connectie bij Accenture te vinden, of simpelweg een Accenture e-mail adres invullen.
Helaas heb ik geen connecties bij Accenture, dus dit feest gaat niet door
Maar gelukkig kan ik ook via de ouwe, trouwe weg solliciteren. Ik ben overigens benieuwd hoeveel sollicitanten op de knop Get Referred klikken in plaats van de knop Apply online.
Overigens lijkt me de Get Referred knop een soort concurrent van de Apply with LinkedIn knop. En dat terwijl in beide gevallen van het LinkedIn netwerk gebruik gemaakt wordt. Zou dit betekenen dat Jibe bij gebleken succes de toegang tot de LinkedIn API ontzegt gaat worden? Het zou me niets verbazen…
De multiposter
Jibe Post is de multiposting functie van Jibe:
Hier hangt ongetwijfeld een reeds bestaande multiposter (eQuest, BroadBean) achter. Want dit wel je echt niet zelf maken… En waarom moet Jibe eigenlijk een multiposting functie bieden? Dat heeft toch geen enkele toegevoegde waarde? Of probeert Jibe op zoveel mogelijk manier omzet te genereen?
Het mobiele sollicitatieproces
Dat is hem dan Jibe Apply:
Jawel, met de Apply with LinkedIn knop. Dat is in ieder geval een goede oplossing. Maar waarom zou een bedrijf deze oplossing willen hebben? Dit is toch ook bijzonder simpel zelf te realiseren met een mobiele versie van de “werken bij” site? Dit is net als de multiposting functie een wat merkwaardig product dat uitsluitend uit omzetoverwegingen lijkt te zijn opgenomen in het ‘productportfolio’ van Jibe.
Sociale vacaturesite
En dit is dan de derde incarnatie van LocalBacon, nu dus Jibe.com geheten:
Tja, via die multiposter hoopt Jibe er natuurlijk op dat haar klanten vacatures op deze site gaan plaatsen. En omdat ik de eerste twee versies van deze vacaturesite ook al heb ervaren, wilde ik toch ook maar eens even kijken wat de nieuwste versie voorstelt
Jibe.com
De nieuwe versie ziet er heel simpel uit:
Helemaal goed natuurlijk, hoewel de boodschap van Harness de power … nogal bombastisch aandoet boven een standaard quick search functie.
Maar als ik een zoekopdracht heb ingegeven, zie ik dit:
En helaas kan ik geen vacature nader bekijken, want als ik op een vacature klik komt deze pop-up in beeld:
Veel te vroeg in het proces natuurlijk. Want waarom zou ik nu al mijn gegevens overhandigen als ik nog niet eens weet of er uberhaupt een interessante vacature te vinden is?
Helaas is het allemaal nog veel erger. Want als ik via LinkedIn probeer toch een vacature te zien breekt het proces. En zit ik minutenlang naar dit scherm te kijken:
Want Jibe blijft hangen, hoe vaak ik het ook probeerde (4 keer om exact te zijn). Maar… en half uur later is het ineens wel gelukt. Alleen krijg ik een totaal andere interface te zien:
Dit is de oude meuk. Dit is Jibe 1.0. Wat heb ik nou aan mijn fiets hangen? Volgens mij werkt die social vacaturesite in het geheel niet. Waar zijn die $ 6 miljoen zijn goed besteed?
Conclusie
Jibe lijkt eigenlijk uitsluitend te bestaan uit die Get Referred knop. De cloud en mobile optie bungelen er een beetje voor spek en bonen bij; om het portfolio enige body te geven. En wie weet trapt een of andere sukkel er nog in. En de vacaturesites van Jibe werkt gewoon helemaal niet meer.
Slotopmerkingen
Met de Get Referred knop lijkt Jibe in ieder geval enig succes te boeken. In dat geval lijkt er dus sprake van drie keer is scheepsrecht. De mogelijkheid om kandidaten actief te laten zoeken naar een referentie lijkt een originele, al vraag ik me oprecht af welke meerwaarde dit daadwerkelijk gaat bieden. Als starter heb je er weinig tot niets aan, als professional benader je waarschijnlijk je eventuele contacten bij een potentiele nieuwe werkgever op een meer persoonlijke manier.
De vraag is dus welke werkzoekers met een dergelijke knop geholpen zijn. En of hun ‘connecties’ bij de betreffende werkgever op hun smeekbedes zitten te wachten. Ik schat in dat deze incarnatie van Jibe evenmin succesvol zal blijken te zijn. Maar misschien dat die $ 6 miljoen het mogelijk maakt om een vierde poging te wagen… De aanhouder wint.
Simon Goddard
says:Mr Drees – Robbo sent me your review of Jibe which I have a passing interst for..,
Do you have an english translation of your review by any chance?
Regards – Simon
Marc Drees
says:Hi Simon,
The use of Google Translate will get you probably the gist of the article, I don’t have an english translation available.