Hoe maak je een winnende wervingssite?

Enexis | Winnaar Digitaal-Werven 2012 Inmiddels ben ik sinds januari 2012 in dienst bij Enexis en het eerste zichtbare resultaat kunnen boeken; als team hebben we de beste digitale sollicitatie ervaring in de wacht gesleept. Voor mijn team de eerste keer en voor mij de tweede keer ( Reed Business in 2006). De vraag die ongetwijfeld naar voren komt is hoe makkelijk of moeilijk dat nu werkelijk is?

Daar zou ik graag wat over willen delen. Het heeft eigenlijk te maken met een aantal speerpunten en uiteraard budget om zaken te mogen/kunnen veranderen. Wij als Enexis hebben gekozen voor het ontwikkelen van een totaal nieuw te lanceren site.

Het begint eigenlijk bij een goed format; wie wil je bereiken als bedrijf? Spreek je de taal van de doelgroep? Gaat de doelgroep de site onthouden na het brengen van een bezoekje? En hoe wil je in contact komen met de doelgroep?

Daarna gaat het om het overbrengen van je core business; weet de doelgroep wat je doet? Hoe draag je dat uit dmv filmpjes, games, verhalen of foto’s ter ondersteuning?

Vervolgens wil je overbrengen wat je als bedrijf kunt bieden; ambitiepaden, loopbaanpaden, vacatures met of zonder doorgroeimogelijkheden, opleidingsmogelijkheden en wat al niet meer.

Last but not least gaat het om de vormgeving; past deze in de huisstijl van het bedrijf, is de navigatie logisch en zijn gadgets, features ed technisch mogelijk kijkend naar het platform waar de site op draait. En vergeet vooral de connectie met je ATS niet!

Concluderend werk je dan eigenlijk met 3 teams; het internetteam (wel of niet uitbesteed) die de site bouwen en technisch alles proberen in te passen incl. huisstijl welke is afgestemd met de afdeling communicatie alsmede SEO en SEA. Het recruitmentteam; dat zorgdraagt voor goede vacatureteksten, de procedure die in de dagelijkse praktijk ook daadwerkelijk uitgevoerd moet kunnen worden, de communicatie in mails die in de ATS zitten etc . En de partij van de ATS. Kunnen zij alles integreren zoals jij het voor ogen hebt. Klopt de connectie met LinkedIn, de sollicitatiebutton etc.

De boodschap die ik eigenlijk wil overbrengen is dat het allemaal kan in 6 maanden tijd, mits je heel goed voor ogen hebt wat je budget is, welke technieken je wilt toepassen en wat je mandaat is kijkend naar de 3 genoemde projectteams, de afdeling interne communicatie en wie er eventueel nog meer bij betrokken moeten worden.

Ik hoop dat ik met deze blog ambitieuze recruiters kan motiveren om het vooral te doen en je vooral niet te laten afschrikken door alle stakeholders intern die graag willen meebeslissen als het gaat om een nieuwe danwel aangepaste site. Een mooi plan wordt snel omarmd zolang je de meerwaarde kunt aantonen.

En budgettechnisch hoef je echt niet te denken aan tonnen. Wij hebben de nieuwe site gerealiseerd voor minder dan 150k inclusief alle filmpjes en de speciaal voor ons ontwikkelde game. Dus wat dat betreft is de investering relatief laag voor een corporate bedrijf en de opbrengst enorm hoog. En ik denk zelfs met kleine aanpassingen op een bestaande site je ook heel veel kunt bereiken. Dus recruiters; go for it!

Geef een reactie

4 Comments
  • Lionel Petitiaux
    says:

    Heel leuk artikel Annelien, dank voor het delen! Ik ben betrokken geweest bij het optuigen van vele werkenbij sites voor corporates en kan niet anders zeggen dan dat jullie de zaken piekfijn op orde hebben. Heel goed gedaan!

  • Jeroen
    says:

    Leuk artikel! Goed dat je meldt dat je het vooral moet doen, ik heb meerdere orgaisaties gehad waar ze meenden het te ‘doen’, maar dan hield het op bij een Twitter-knop. Ik zit nu in een tent die het best wil, maar door de druk van de crisis andere keuzes moet maken en zich dus richt op conventionele methodes (…).

  • Wouter Blom
    says:

    De url naar de wervingswebsite die gemaakt is zou natuurlijk niet misstaan. iedereen is nu nieuwschierig!
     
    (verder is het goede linkbuilding, wat weer belangrijk is voor hoog in google komen)