ABN AMRO: fraai online recruitmentproces

Logo en logotype ABN AMROEnkele dagen geleden lanceerde ABN AMRO haar nieuwe wervingssite. Zonder enige bombarie, afgezien van enkele tweets van een zeer trotse medewerker. En daar is overigens alle reden toe, want ABN AMRO heeft een enorme sprong voorwaarts gemaakt. Nou was dat ook hard nodig, maar de bank heeft daadwerkelijk een goede wervingssite neergezet.

Hierbij is in het kader van full-disclosure wel gepast om te melden dat ik aan het begin van het vernieuwingsproces een workshop voor de bank heb verzorgt om best practices in het online recruitmentproces te delen. Wat nog geen garantie is dat er ook daadwerkelijk iets mee wordt gedaan. Maar in het geval van ABN AMRO is dat nadrukkelijk wel het geval; hoewel er helemaal aan het eind een gruwelijke weeffout zit.

De ‘homepage’
Dit is de homepage van de nieuwe wervingssite van ABN AMRO

ABN AMRO wervingssite, homepage

Dat ziet er allemaal zeer fraai uit, met uitzondering wat in mijn optiek de grootste frustratie voor veel werkzoekers zal zijn; een global navigation die helemaal niets met de wervingssite van doen heeft. Dit is de global navigation van de ABN AMRO site. Dit zal tot de nodige ellende voor bezoekers gaan leiden die per ongeluk deze global navigation gaan gebruiken in plaats van de navigatie in de linkerkolom of de breadcrum (gebruik hier ook nooit de hyperlink Home). Het is aan te bevelen als ABN AMRO gaat meten hoe vaak mensen onbedoelde excursies via de global navigation maken om ervoor te zorgen dat deze zinloze balk zo snel mogelijk uit het zicht van wekzoekers verdwijnt.

Ik zie een grote brand box inclusief caroussel waar echte medewerkers van ABN AMRO voorbij komen. De hele homepage van de wervingssite gaat over mensen. En dat is natuurlijk bijzonder te noemen, zeker voor een bank. Als ik op een persoon in de brand box klik, krijg ik dit te zien:ABN AMRO wervingssite, detail persoon

Beeld, video en tekst. Ik moet even mijn ogen uitwrijven, want zitten we hier wel op de wervingssite van een bank? Jawel… Deze pagina is echter wel volledig op de persoon gericht, waardoor de mogelijkheid van de ‘rondloper’ is gemist. Want waar is de link naar zijn afdeling? En waar zijn eventuele links naar vacatures die vergelijkbaar zijn met zijn functie, of functies binnen zijn afdeling?

Voor een inzicht in de structuur van de bank moet ik naar Organisatie (in het linker menu, klik niet op Over ABN AMRO in de global navigation…); en daar wordt het allemaal een heel stuk saaier. Ter illustratie, hier is het vakgebied Corporate Banking:

ABN AMRO wervingssite, detail vakgebied

Dat is heel veel tekst zonder enige visuele ondersteuning. Alsof ik plotseling op een totaal andere site terecht ben gekomen. Maar wat mij vooral opvalt is de informatie aan de onderzijde. Er worden veelgevraagde functies vermeld waar geinteresseerden natuurlijk direct op gaan klikken. Alleen… zij zullen tevergeefs klikken. Want er is geen hyperlink beschikbaar. Er is wel een hyperlink vacatures, een schrale troost.

Waarom niet in de enorme loze ruimte aan de rechterzijde gebruikt om huidig beschikbare functies binnen Corporate Banking te tonen? En zijn er misschien recruiters die voor Corporate Banking contactpersoon zijn. Laat die recruiters dan zien! De rechterkolom schreeuwt er bijna om. En is er een video of tekst van een medewerker die iets verteld over corporate banking? Laat zien die gast!

Afijn, voldoende employer branding; daar kom ik natuurlijk ook niet voor. Tijd om het online recruitment proces onder de loep te nemen.

Het zoekresutlaat
Er is een soort snelzoekfunctie op de homepage van de wervingssite, maar ik kan hier opvallend genoeg geen plaatsnaam invoeren, uitsluitend een provincie kiezen. Da’s vreemd…

Het zoekresultaat ziet er als volgt uit:

ABN AMRO wervingssite, zoekresultaat

Dat is bepaald geen slechte zoekresultaatpagina! Rijke functionaliteit (navigatie, sorteermogelijkheden, variabel aantal resultaten per pagina, snelzoekfunctie, verfijningsfunctie, vacatureverzendservice) en redelijk rijke content. Natuurlijk valt er wat te verbeteren aan de functionaliteit (navigatie kan beter en die sliders naast de facets zijn natuurlijk een gruwel) en de content (waarom geen contractvorm, salarisniveau, aantal uur), maar het moet wel raar lopen als ik hier als werkzoeker de weg kwijtraak.

Er is een vacatureverzendservice aanwezig, maar daar word ik eigenlijk wel droevig van. Als ik op de Ontvang vacatures per e-mail link klik krijg ik namelijk een heel nieuw scherm te zien:

ABN AMRO wervingssite, vacature verzendservice

WTF? Als ik al zoekcriteria heb ingevoerd dan hoef ik dat toch niet nog een keer te doen? Dit is echt niet van deze tijd. Ik wil mijn e-mail invoeren en eventueele een ontvangstfrequentie. En dat is echt alles. En daarvoor hoef ik toch niet naar een nieuw scherm toe? En wat nog erger is; als ik op OK heb geklikt kom ik niet terug in het zoekresultaat maar op een bedankpagina. Dat is een wel heel onhandige interactie.

De interactie van de verfijningsfunctie is eenvoudig en duidelijk:

ABN AMRO wervingssite, facet detail

Dit is niet te missen, al lijkt de dubbeling van de geselecteerde criteria in zowel de facet als boven het zoekresultaat een gevalletje dubbelop. Maar dit is het gevolg van de verkeerde keuze bij de facets waardoor de sliderfunctie een gekozen waarde onzichtbaar kan maken. Waardoor die waarde ook boven het zoekresultaat moet worden getoond. Gauw verbeteren, die facets. En zorg er dan ook meteen voor dat ik een facetwaarde zonder occurences niet kan selecteren. Want dat voegt echt helemaal niets toe…

De vacature
Ik ga maar eens een vacature bekijken:

ABN AMRO wervingssite, vacaturepagina

Wederom een zeer behoorlijke pagina! Ik begin hier zomaar vrolijk te worden. De vacaturetekst is daadwerkelijk een funnel, hoewel de getoonde kenmerken van de vacature wel te beperkt zijn. Ik krijg alleen standplaats, opleidingsniveau en dienstverband te zien terwijl ook contractvorm en vooral salarisniveau natuurlijk van groot belang zijn. Er worden gerelateerde vacatures getoond en door anderen bekeken vacatures. Wat ik niet begrijp is dat bovenaan de rechterkolom een distractor wordt geplaatst terwijl deze bijzonder belangrijke ruimte natuurlijk ingevuld had kunnen (lees: moeten) worden met de avatar en contactgegevens van de recruiter. Want die recruiter is nadrukkelijk aanwezig op deze pagina, alleen zie je hem (in dit geval) niet. Want far, far below the fold is dit te zien:

ABN AMRO wervingssite, vacaturepagina, detail

Dat ziet er toch uitstekend uit? Dus waarom deze informatie zo ver verstoppen? Zeker als het ook nog eens verdomde waardevol voor de bezoeker van een vacaturepagina kan zijn? Dus weg met die Professional aan het woord en laat de recruiter zien!

Waarom ABN AMRO heeft gekozen voor een grote knop Terug naar zoekresultaten is mij volstrekt onduidelijk, zowel de keuze voor een knop (in plaats van een hyperlink) als de positionering ervan zijn concreet fout. Verder is de breadcrum in dit geval bijzonder verwarrend. In plaats van de functietitel van de huidig bekeken functie als laatste element in de breadcrum staat hier Alle vacatures. Waarom?

Het sollicitatieformulier
Ik heb altijd al Compliance Advisor willen zijn, dus klik ik op de knop Solliciteer:

ABN AMRO wervingssite, sollicitatieformulier

Kijk eens aan! Een zeer compact sollicitatieformulier. Opvallend is dat ABN AMRO ervoor heeft gekozen zowel een e-mail adres als telefoonnummer verplicht te stellen. Verder is er naast de acceptatie van de pricacyverklaring ook een acceptatie van een Pre-Employment Screening. Een redelijk unieke situatie waarbij geselecteerde sollicitanten door de CV-OK molen gehaald zullen worden.

Een interessante touch is het tonen van de informatie van de recruiter op het sollicitatieformulier. Ik ben benieuwd of de data zal uitwijzen dat sollicitanten op dit moment van het proces nog behoefte hebben aan contact met de recruiter. Als dat het geval blijkt te zijn heeft ABN AMRO volgens mij een best practice verzonnen.

Grote afwezige op dit sollicitatieformulier is de Apply with LinkedIn knop. Zeker bij de doelgroep Professionals lijkt het me bijna ondenkbaar dat een sollicitant geen LinkedIn profiel heeft. De enige twee vragen die dan resteren is of de persoon in kwestie zijn/haar LinkedIn profiel heeft bijgehouden en of hij/zij met dat profiel wenst te solliciteren. Maar dat zal ABN AMRO nooit te weten komen als er uberhaupt geen mogelijkheid bestaat om met het LinkedIn profiel te solliciteren.

De foutafhandeling toont overigens een misstap; ik krijg een vermaning vanwege een onjuiste invoer van mijn telefoonnummer terwijl ik toch een keurig telefoonnummer heb ingevoerd:

ABN AMRO wervingssite, sollicitatieformulier, foutmelding

Als je bepaalde eisen stelt aan de invoer van een veld, vermeld die eisen dan op voorhand in plaats van achteraf ten onrechte de gebruiker bestraffend toe te spreken. En waarom vangt de achterliggende routine niet gewoon streepjes of spaties af?).

De bedankpagina
Als ik eenmaal heb gesolliciteerd krijg ik een bijzonder fraaie bedankpagina te zien:

ABN AMRO wervingssite, bedankpagina

Hier krijg ik toch even kippevel van. Maar er is altijd iets te zeiken, en dat geldt ook hier. Het is overigens een structurele fout in de site; hyperlinks tonen zich niet direct als hyperlinks. Ik krijg meerdere mogelijke vervolgacties gepresenteerd op deze pagina, maar ze zijn niet direct als zodanig herkenbaar. Dus: is het een link, laat het dank ook duidelijk zien. In het geval van ABN AMRO: groen en onderlijnd. In plaats van dat ik maar als gebruiker moet gokken.

De automatische e-mail response
Terwijl de hele online ervaring op de wervingssite van ABN AMRO een meer dan positieve was, is de laatste stap een enorme bummer. De automatische e-mail response is van een ronduit bedroevende kwaliteit:

ABN AMRO wervingssite, automatische e-mail response

Hier klopt echt geen rooie kroot van! Een afzender met een no-reply e-mail adres, terwijl de e-mail persoonlijk wordt afgesloten door de recruiter. Ontvangstbevestiging sollicitatie als onderwerp? Dat meen je toch niet? Waarom wordt ik niet als eerste bedankt voor mijn sollicitatie in plaats van een systeemdatum (13-12-2012… nooit van donderdag 13 december gehoord?). Ik moet een referentienummer gebruiken bij de verdere correspondentie met Recruitment? WTF? Zijn we terug in de jaren tachtig? Ik informeer je op korte termijn? Op de bedanktpagina stond twee dagen, waarom is het nu ineens een rekbare termijn geworden?

En dan is er nog de zeer magere afsluiting, daar waar alle contactinformatie van de recruiter getoond had kunnen worden. En waarom wel vervolgacties op de bedankpagina getoond, maar deze niet opgenomen in de e-mail? En last but not least, een Engelstalige afsluiting met volstrekt overbodige informatie. Waarom?

Met andere woorden; ABN AMRO verpest met haar automatische e-mail response een bijzonder goede online ervaring. Doodzonde!

Conclusie
ABN AMRO laat zien dat een corporate ook in staat is een goed online recruitmentproces te realiseren. De gruwelen van een achterliggend ATS, HRMS, TMS kan volledig worden verborgen voor de bezoeker en zo hoort het ook. Hiermee is er geen enkel excuus meer voor corporates zoals ING of Philips om haar sollicitanten nog langer als willoze lappen vlees te behandelen; er is nu een duidelijk voorbeeld van hun het wel kan.

Wel dient hierbij een uitzondering moet worden gemaakt voor de volledig foute automatische e-mail response op een online sollicitatie. Want daar kan ABN AMRO nog heel wat winst behalen. En als ze toch aan de slag gaan; meteen even de vacature verzendservice en de (missende) Apply with LinkedIn knop regelen. En denk ook even aan de ‘rondlopers’. O ja, en volgens de mobiele zeurmuisjes moet er ook nog iets mobile optimized komen. Hoewel dat naar mijn mening een aanzienlijk lagere prioriteit heeft dan alle andere punten.

Geef een reactie

2 Comments