Sourcecon 2014 Atlanta: dag 1

Logo en logotype Sourcecon5 maanden na het geweldige SourceCon Seattle bezocht ik de nieuwe editie in Atlanta, de stad waar SourceCon ooit begon. Organisator Jeremy Robberts had een hele batterij nieuwe sprekers geboekt waardoor er weer voldoende nieuwe inzichten op het programma stonden om een retourtje Atlanta te rechtvaardigen. Het werd een fantastische 2-daagse waarbij de nadruk minder lag op tricks&hacks en meer op strategie. Vandaag een verslag van de eerste dag, binnenkort volgt een verslag van dag twee.

Chris Sherman (oprichter searchengineland.com) trapt de dag af. Hij is zelf geen sourcer noch recruiter, maar expert van het belangrijkste gereedschap van de sourcer; de zoekmachine. Een bijzonder gewaagde en interessante keuze om iemand uit een ander vakgebied op zo’n specialistische conferentie te laten spreken.

Om echt recht te doen aan zijn zeer inhoudelijke presentatie over de ontwikkeling van zoekmachines en diens werking heb ik minstens 5 kantjes nodig. Ik zal me hier dus beperken tot een paar interessante flarden van hoe google bepaalt welke zoekresultaten je te zien krijgt

  • Google personaliseert de resultaten; het kijkt naar je zoekgeschiedenis en lokatie (ook als je niet bent ingelogd), naar waar je (fysiek) bent geweest, op welke links je hebt geklikt, etc. Het gevolg is dat de uitkomst van searchstrings kunnen varrieren, wat lastig is voor het standaardiseren en delen van sourcing werk.
  • Authorship wordt steeds belangrijker; dus niet alleen de content de pagina’s pagerank, maar ook wie (persoon of entitieit) het heeft geschreven. Wie als autoriteit in een (vak)gebied wordt gezien zal hoger in de resultaten belanden
  • Social wordt steeds belangrijker. Uiteraard speelt G+ hierin een grote rol, maar ook andere social media worden meegenomen. Een landingspagina die viral gaat zal hoog scoren in google. Wie zoekt op gangnam krijgt (waarschijnlijk) Psy’s nummer als 1e resultaat, en daaronder pas de wikipagina over de wijk Gangnam in Seoul.

Al deze zaken leiden tot de conclusie dat het raadzaam kan zijn om 1 browser alleen voor sourcing te gebruiken, alternatieve zoekmachines als duckduckgo te gebruiken, of gewoon te aanvaarden dat google veel keuzes voor je maakt en dat dit niet noodzakelijke bevorderlijk is. Chis doet bovendien de gewaagde voorspelling dat Google binnenkort Wikipedia zal kopen omdat dit essentieel is voor Google knowledge graph. Verder wil ik het laten bij de aanbeveling om Chris Sherman te zien spreken of te boeken voor een conferentie.

De 2e plenaire presentatie wordt verzorgd door Johnny Campbell, misschien wel de bekendste sourer van Europa. Johnny gaat life sourcen, een zeer riskante keuze voor een zaal van 300, en vraagt een moeilijke vacature uit het publiek. Als een wervelwind laat hij zien hoe hij het betreffende vakgebied onderzoekt en zoektermen bepaald. Verassend is zijn tactiek om expres typefouten in zijn zoekopdracht op te nemen, waarna hij laat zien hoe ongelofelijk veel engineers zichzelf enginers of enginirs hebben genoemd. In luttele minuten heeft Johnny een handvol kandidaten en diens contactgegevens gevonden voor de vacature in kwestie. Johnny is een geweldige presentator en laat veel handigheidjes zien. Handigheidjes die ik (helaas) allemaal ken; Johnny en ik volgen duidelijk de zelfde blogs.

Maar het gros van het publiek kende bijvoorbeeld de nieuwe linkedinhack nog niet, en dus verlaat hij onder luid applaus het podium. Hoe die hack precies werkt ga ik hier niet uitleggen, de laatste keer dat ik openhartig mijn linkedinhack postte werd deze in een week onklaar gemaakt. Johnny benadrukt dat het essentieel is om je response rate bij te houden en zo steeds te bekijken wat effectief is. Hijzelf gebruikt Signals om te zien wie zijn mails en links opent. Als hij het signal krijgt dat prospect X net de vacature heeft geopend belt hij meteen op. Een interessante methode.

Dan is het tijd voor de breakout sessies waarin bezoekers kunnen kiezen voor fundamentals, het technishe sourcing lab of voor leadership sessies. Omdat ik ondertussen een team van 4 aanstuur (+1 vacature contact me voor mee rinfo J) neem ik plaats in de leadership zaal. De eerste sessie over ROI on talent communites wordt voornamelijk een semtnaische discussie over de scheidslijn tussen job agents en talent communities. De felheid waarmee wordt gediscussieerd is interessant, maar de inhoud van de discussie is mij te abstract, vooral omdat het ROI aspect zeer beperkt is. Een persoon weet te melden dat hij het aantal kandidaten voor zijn organisatie bijna heeft weten te verdubbelen door een goed ingericht job agent en deze pool actief te beheren. Dat was het dan wel.

Dan is het de beurt aan Gerry crispin & Master Burnet die aan de hand van een onderzoek onder 27000 werknemers, referral programma’s onder de loep nemen. Schokkend feitje; 98% van de bedrijven in de USA heeft een referral programma, maar slechts 50% van de werknemers weet dit, en slechts 21% weet hoe het programma werkt.
Ook interessant; 72% van de referrals wordt geinitieerd door de kandidaat en niet door de werknemer. Zichtbaarheid van je werknemers kan zo dus goed lonen; potentiele kandidaten zullen hen contacten om te solliciteren. Onderzoek bij EY wijst uit dat via referral aangenomen personeel een lager verloop heeft. Bovendien brengen referrals de grootste diversiteit aan kandidaten op. Gerry en Master stellen dat sourcing en referral programma’s een winnende combinatie zijn, omdat ze elkaar kunnen versterken. Werknemers kunnen sourcers helpen aan leads en specifieke marktkennis, sourcers helpen werknemers met in kaart brengen wie ze kennen en hoe te benaderen. Praktische tip; vraag niet ‘wie ken je voor deze baan’, maar veel gerichter ‘wie is de beste (functie X) die je kent’?

De dag wordt afgesloten door Jenny Devaughn (director employer branding ADP) die het gaat hebben over Proven Ways Sourcers Can Successfully Leverage Employment Branding to Increase Candidate Engagement. Helaas ontbreekt elke onderbouwing of bewijs van deze ‘proven ways’  en zijn haar suggesties bovendien absoluut niet concreet: vertel je echte bedrijfsverhaal en enthousiasmeer je publiek. Dat laatste heeft Jenny bij mij niet bereikt.

Morgen een verslag van dag 2

Dit gastblog is geschreven door Jan Bernhart, hardcore sourcer en technical recruiter bij Booking.com

Geef een reactie

1 Comment