De aangekondigde dood van Indeed

Indeed logoJoel Cheesman, één van de weinige recruitment bloggers in de VS die rond voor zijn mening uitkomt, heeft Indeed schijndood verklaart. En hij doet dat met een pijnlijke duidelijkheid, naar aanleiding van het feit dat Indeed heeft besloten tot een Superbowl advertentie (vroeger het domein van Monster en CareerBuilder):

But don’t mistake 30-second spots for a sign of longevity. If that were the case, I’d be writing about this year’s CareerBuilder spot. I find the move to be more akin to jumping the shark.

 

Jumping the shark betekent dat je het beste achter je hebt liggen; de toekomst is zeer onzeker. Het is een beetje een aangekondigde dood. Van Indeed wel te verstaan.

En Cheesman geeft de volgende onderbouwing voor die naderende dood:

Google for Jobs is still taking a bite out of Indeed’s marketshare, and I don’t buy the argument that Google isn’t significantly stifling Indeed’s growth. What’s more, go search Google for a variety of job queries and see if Indeed is still advertising. Anything?

Facebook keeps aggregating, LinkedIn keeps growing, the gig economy keeps expanding and a new glut of job seekers means a lot of them are learning about the alternatives. Oh, did I mention ZipRecruiter is rumored to go IPO this year? That matters too.

[…] gone are the days that Indeed could SEO and backfill the hell out of the game and crush anyone hoping to challenge them. To keep their position in the job hunt hierarchy, moves like Super Bowl ads have to be made.

Het zal natuurlijk nog moeten blijken of Cheesman gelijk heeft. Maar hij heeft een bijzonder groot denkraam als het om de recuitment industrie (in de VS) gaat. Dus het is vaak maar beter om aandacht te schenken aan zijn gedachtenspinsels.

Recruit heeft bijna 10 plezier gehad van Indeed. Hopelijk hebben ze het aankoopbedrag van ruim $1 miljard er ondertussen uit.

Geef een reactie

1 Comment