
Google was ooit geweldig.
Tegenwoordig geeft Google AI samenvattingen.

Google, goed in verwijzen, zet in op verdommen.
Gelukkig kun je de AI suggesties eenvoudig omzeilen.
(meer…)
Google was ooit geweldig.
Tegenwoordig geeft Google AI samenvattingen.

Google, goed in verwijzen, zet in op verdommen.
Gelukkig kun je de AI suggesties eenvoudig omzeilen.
(meer…)
Onder de neutraal klinkende e-mail titel: We’re Updating our Consumer Terms and Privacy Policy doet Anthropic (Claude) een poging tot een data grab van formidabele omvang. Het bedrijf wil namelijk de termijn voor het bewaren van user chats verlengen van 30 dagen naar 5 jaar. Vanzelfsprekend staat daar niets tegenover voor de individuele gebruiker, maar alles voor Anthropic.
Hoe verkoopt Anthropic deze koloniale praktijk? Nou zo:
Today, we’re rolling out updates to our Consumer Terms and Privacy Policy that will help us deliver even more capable, useful AI models. We’re now giving users the choice to allow their data to be used to improve Claude and strengthen our safeguards against harmful usage like scams and abuse. Adjusting your preferences is easy and can be done at any time.
By participating, you’ll help us improve model safety, making our systems for detecting harmful content more accurate and less likely to flag harmless conversations. You’ll also help future Claude models improve at skills like coding, analysis, and reasoning, ultimately leading to better models for all users.
De ABU kwam vandaag met haar cijfers over de achtste periode van 2025. Met daarbij de volgende toevoeging door de ABU:
In periode 8 daalde het aantal uren met 4% en de omzet nam toe met 2% in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.
Een krimp van 4% is zeker niet schokkend te noemen, en in die zin zou je kunnen zeggen dat er geen paniek in de tent hoeft te zijn. Maar dan oordeel je toch iets te snel. Want het is de voortgaande krimp die nu al voor de 41ste periode (= 4 weken/periode) wordt genoteerd die je droef te moede maakt. Het is als de Chinese martelmethode waarbij steeds een druppel water op je hoofd uiteen spat. Dat is net zo gekmakend als deze ABU cijfers. Hoewel de ABU er natuurlijk niets aan kan doen.
We zetten de ‘eeuwigdurende’ serie over het online vacaturevolume onverdroten voort met de cijfers van augustus 2025. En de cijfers laten zien dat het nog altijd goed gesteld met de Nederland – vacatureland; bijna 318.000 vacatures. Een jaar geleden stond de teller stil op 300K, en dat was al een mooi cijfer.
Laten we eens wat dieper in de cijfertjes duiken. Leest u even mee?
Nadat ik bijna twintig jaar op hoofse wijze de recruitment community in Nederland (grotendeels tevergeefs) heb geprobeerd bewust te maken van de behoeftes van hun belangrijkste asset: de werkzoeker, ga ik het vandaag over een andere boeg gooien. Hoe? Dat ga je wel merken, maar ik wilde mijn transformatie ook visueel wat kracht bijzetten. Daarom, hierbij mijn make-over:
En voor de volledigheid ook nog een feel-good liedje dat goed bij mijn nieuwe look past:
Met dank aan: Martijn Isager-Smit (visuals), Marco van Hurne (lyrics)
Donald Trump maakt er een gewoonte van om midden in de nacht zogenaamde rage postings te plaatsen op zijn eigen sociale netwerk Truth Social. En twee dagen geleden was daar een rage posting over (onder meer) de EU en onze (aankomende) wetten rondom privacy en AI:
Truth Social posting Donald Trump 26/8/2025
When did we start trusting strangers?, is een ondertussen beroemde uitspraak in reactie op het succes van user ratings op gedrag van consumenten. Slechts een aantal jaren daarvoor was de mores nog: One the Internet, nobody knows you’re a dog. Maar naar nu blijkt zijn we ondertussen nog veel goedgeloviger geworden.
In zijn nieuwsbrief gaat Martyn Redstone nader in op ons nieuwe level van goedgelovigheid:
Modern AI models often employ a framework known as Retrieval-Augmented Generation (RAG), where the system first retrieves existing information from a vast corpus of data before augmenting it and generating a final answer. The choice of which data to retrieve is therefore a critical, formative step.
Het CBS zegt over de werkloosheid in juli het volgende:
In juli 2025 waren er 388 duizend werklozen. Dat is 3,8 procent van de beroepsbevolking, net als in de drie voorafgaande maanden. Gemiddeld over de afgelopen drie maanden bleef het aantal werklozen ook vrijwel gelijk. Het aantal mensen met betaald werk nam in die periode met gemiddeld 5 duizend per maand toe.
De werkloosheid blijft daarmee nog altijd op een zeer laag niveau. Tegelijkertijd is het (online) vacaturevolume zee hoog; de teller staat in juli 2025 stil bij bijna 385.000 vacatures (en dat in vakantietijd…).
Laten we eens wat dieper in de cijfertjes duiken.
h/t Chad Sowash
Stel je voor, je bent toe aan een volgende stap in je ‘carriere’ en je stort je na jaren met de nodige koudwatervrees in de grabbelton die solliciteren is. En je gaat er, geheel ten onrechte, vanuit dat een baan bij Anthropic* weleens een heel goede keuze is. En om extra indruk te maken laat je jouw motivatiebrief en je cv AI-versloppen** door Claude (Anthropic’s eigen LLM***). Als je je plaatsvervangende schaamte over het resulterende ronkende marketing gereutel (=AI-slop) in beide documenten hebt overwonnen en bezig bent met het invullen van het online sollicitatieformulier, valt je oog opeens op wat aanpalende condities (vergeet niet dat de aanpalende conditites door Anthropic publiek zijn gemaakt, maar ga er vanuit dat iedere werkgever hier min of meer vergelijkbare gedachten of ideeen heeft. In de meeste gevallen worden deze niet gecommuniceerd. Om het makkelijker te maken voor de sollicitant…): (meer…)