Ik hoorde het vanmorgen in de auto al op BNR, lees het nu op nu.nl en in de Volkskrant, maar geloof er nog steeds geen bal van. Waar zijn de kritische journalisten die op onderzoek uit gaan en controleren of dit klopt? Het failliet van de Nederlandse journalistiek, maar daar zullen we het verder niet over hebben. Verdiend een loodgieter meer dan een academicus? I doubt it. (meer…)
Een wijze Ellegirl doet aan online identiteiten
Vanaf 22 april halen Ellegirls (lezeressen van het gelijknamige tijdschrift) meer uit hun online identiteit. Ik kreeg een mailtje waarin het volgende stond: Heb jij een profiel op Hyves, LinkedIN of misschien zelfs een eigen weblog? Meld je dan nu zeker aan voor het weekblad Volkskrant Banen. Vanaf 22 april besteden we aandacht aan de risico’s en kansen van je Online Identiteit. Volkskrant Banen is het weekblad voor hoogopgeleiden met informatie en inspiratie over hoe werk werkt. Plus wekelijks breedste aanbod van topbanen voor hoger opgeleiden.
Je online identiteit
Een echte Ellegirl is googlebaar. Ze heeft namelijk een Hyves account en een profiel op MySpace en/of Facebook. Bovendien is ze lid van allerlei internationale mode- en celebrityblogs en post ze regelmatig nieuw geshopte outfits op mystylediary.com. Werken deze stijlbewuste dames ook bewust aan hun carrière? Tenzij ze later allemaal iets willen en gaan betekenen in de modewereld, niet echt.
Daarom komt Volkskrant Banen met een aandoenlijk offensief om de meiden (en verdwaalde jongen) bewust te maken van hun online identiteit. Want: werkgevers googelen en hyven ook! Voor je nu meteen je uitschrijft bij je geliefde profielsite, kijk eerst eens hoe je registratie in je voordeel kan laten werken. Gelukkig, een positief geluid.
Je online imago
Identiteit is echter iets fundamenteel anders is dan imago. De Identiteit van een organisatie, maar ook van een persoon is het totaal van visuele en niet visuele middelen die dat bedrijf of die persoon inzet om zich te profileren naar de buitenwereld. Of naar die ene leuke gast. Imago is het beeld dat de bedoelde of onbedoelde ontvanger van jouw bedrijf of van jou als persoon heeft. Die twee zijn helaas zelden of nooit gelijk.
De gemiddelde Ellegirl lijkt erg voordelig en hooggehakt uit haar zoektocht naar een eigen identiteit te komen. Het creëren van een identiteit gaat hen makkelijk af, online en offline. En nu dat positieve imago nog hoog weten te houden tijdens een sollicitatiegesprek.
Het wordt ineens een stuk aantrekkelijker om mijn rentree te maken op het fashion&style forum.
Cap Gemini en automatische e-mails: Geen center of excellence!
Deze keer een voormalige werkgever: Cap Gemini. Na Logica de tweede IT-dienstverlener die mag laten zien wat de kwaliteit van hun automatische e-mail response op mijn online sollicitatie is.
Hopelijk gaat het Cap Gemini een stuk beter af, want de ervaring bij Logica was niet om over naar huis te schrijven. Eerder het tegendeel.
Bij Cap Gemini heb ik gesolliciteerd op de functie van Senior accountmanager utilities. Ik vond het wel weer eens tijd voor een commerciële rol.
En dit hoop ik aan te treffen in de e-mail.
Superintermediation in haar droevigste vorm
De arbeidsmarkt is behoorlijk ondoorzichtig; en daar hebben vertical search engines een behoorlijk steentje aan bijgedragen. En omdat de “barrier to entry” voor een vertical search egine vrijwel nihil is, wordt de arbeidsmarkt almaar ondoorzichtiger: Superintermediation.
Naast onfatsoenlijke praktijken (zoals bij Careerjet) zijn er ook absolute cheapo’s die proberen een graantje mee te pikken door vacatures te roven.
Logica en automatische e-mails: ultieme bagger!
Vandaag dan de eerste IT-dienstverlener in onze langlopende serie over de automatische e-mail response op een online sollicitatie. En die IT-dienstverleners is Logica.
Het is overigens absoluut toevel dat vandaag Bas een artikel heeft geplaatst over de ontslagen die Logica heeft aangekondigd.
Bij Logica heb ik gesolliciteerd op de functie van HRM & Payroll implementatie consultant. Ja ja, het is me hoog in de bol geslagen. En ik heb geen idee wat ik zou moeten doen in die functie.
Logica kondigt ontslagen aan
Creatief netwerken
Zoals beloofd, het verslag van een dag workshops van stART-factory, het evenement voor de ondernemende kunstenmaker. In het eerste lokaal staat enkel een white board. Wat? Geen powerpointpresentatie? Tuurlijk wel, een van de workshop-leiders was een potige mediator die erg van de knullige word-art animaties was. Maar tot die, derde, cursus, zullen we het meeste werk zelf moeten doen.
Creatief presenteren
Zo stampen we bij ‘In the picture’ veelvuldig op de grond en schreeuwen we alle spanning uit ons lijf. Nu kan ik cynisch doen over het hysterische karakter van beide cursus-leiders (die tevens elkaars klankbord zijn, hoe lief). Maar dat doe ik niet. Want hier heb ik wel degelijk wat geleerd. Dan heb ik het niet over typische workshop-termen als durven, gunnen en erkennen maar over het spreken met een microfoon voor je snufferd. Want dat moest ik, als woordvoerder van mijn groepje.
De sollicitant EIST! Werkgever denkt: m’n rug op!
Heb het zelf ervaren: de veelEISende sollicitant. Je denkt misschien: ach, het is toch gewoon dat mensen 4 dagen willen werken in plaats van 5? Dat er standaard bij de functie een auto, laptop, mobiel, 14e maand etcetc zit? Tuurlijk, dat kan. Maar ik viel van m’n stoel toen de sollicitant zei: “ik beschouw woon-werkverkeer als werktijd.” En het werd nog erger…. (meer…)
Bedrijven kunnen er niets aan doen; het zijn de design bureau’s!
Bezoekjes aan wervingssites van grote bedrijven zijn zelden een bevredigende ervaring. En ik doe regelmatig verslag van mijn verbijstering en frustratie als ik weer eens tegen zo’n voorbeeld ben aangelopen.
Maar ik moet mijn excuses aanbieden. De bedrijven die deze wervingssites hebben laten bouwen kunnen er namelijk helemaal niets aan doen. Het zijn die verdraaide bureau’s in arbeidscommunicatie en/of webdesign die de boel verzieken!
Althans, dat zou zo zijn als je de bevindingen van een Forrester rapport over Europese web design agencies letterlijk zou nemen.
Geen CV meer nodig…?
Vorig jaar schreef Marc nog dat het misschien wel niet zo’n goed idee was om je op een sociaal netwerk aan te melden als je niet direct op zoek was naar een baan. Inmiddels blijkt heel Nederland op netwerken zoals LinkedIn en Hyves te zitten.
