Ontwerpen draagt bij aan de leesbaarheid. Een lekker stuk leest vaak juist zo lekker doordat er een goede vormgever overheen is gegaan. Ik vind het heerlijk om te spelen, begrijp me niet verkeerd, maar ik maak me geen illusies. Geen hond ziet subtiele vormgevers-grapjes. Ik ontwerp wel voor mezelf. Omdat ik het heerlijk vind. Mijn nuchterheid zorgt vaak voor onbegrip op de academie. Als er daar naar mijn mening wordt gevraagd over een werk van een medestudent, hoor ik (meer…)
Wekelijkse leesmap
Ook deze week is er weer het nodige interessante leesmateriaal te vinden in de blogosphere, ook al lijkt het allemaal wat minder te worden. Tenslotte komt de Kerst eraan en het lijkt er verdacht veel op dat ik niet de enige ben die door de kerstsfeer niet meer helemaal bij de les is.
De toekomst van vertical search engines?
Een frappante tegenstrijdigheid over vertical search engines bij Joel Cheesman deze week:
- Allereerst een artikel over de dood van Edgeio wat voor Joel een aanleiding is om stil te staan bij de levensverwachting van vertical search engines. Overigens was Edgeio een investeringsvehikel van Michael Arrington, eigenaar van TechCrunch. Zo zie je maar dat schrijven over nieuwe technologie geen garantie is voor het kiezen van de juiste kansen.
- Nog dezelfde dag een artikel over de verkiezing van Indeed in de top 10 van websites in de categorie Business, Tech and Sports van Time Magazine. Da’s geheel andere koek toch? Dit voorspelt juist een lang en voorspoedig leven voor de vertical search engines. Ik weet niet in hoeverre Financial News (eigenaar van Indeed) een relatie heeft met Time Magazine.
Mijn CV is van… mij!
Stel, ik ben op zoek naar een baan, en ik vind het een goed plan om dit voornemen kenbaar te maken door mijn CV in de CV database van een vacaturesite te proppen. Op deze manier hoop ik natuurlijk benaderd te worden door een bedrijf met een baan die bij mij past.
CV databases zijn erg in trek, omdat bedrijven hopen op deze manier toch nog iets van het schaarse talent te vinden. En dat betekent op haar beurt dat vacaturesites goed geld kunnen verdienen aan het verkopen van abonnementen. Geld dat ze verdienen dankzij mensen zoals ik, die een CV hebben achter gelaten.
En hoe tonen de vacaturesites hun dankbaarheid aan mij? Op geen enkele manier! Je moet je vaak door een zeer vervelend aanmeldproces heen worstelen, en vervolgens krijg je allerlei ongevraagde e-mails van intermediairs.
Ikea recruitment
In het FD van vandaag (ik vrees login nodig om het te lezen) een interview met Albert Martens, de wereldwijde programmadirecteur voor ‘HR Transformatie’.
Een aantal interssante quotes en feiten uit het stuk wil ik toch met u allen delen:
Power of blogging
Ik krijg nog regelmatig de vraag: maar heeft dat nu enige invloed? Dat bloggen, wordt het gelezen? En heeft het invloed? Volgens mij is het allemaal nog marginale business.
Tja, dan kan ik 101 voorbeelden aanhalen van de invloed die het heeft. Mijn eigen posting over het falende interview van Accenture en alle commotie op Molblog en Marketingfacts daarnaheeft Accenture toen doen besluiten een radio campagne in te zetten die ze het nodige geld heeft gekost. Een Nederlands voorbeeld. In Zweden schijnen de liberalen de verkiezingen vooral gewonnen te hebben doordat ze op weblogs hun zegje konden doen zonder afgebrand te worden door socialistische media die al tientallen jaren de socialisten aan de macht hielden. En vandaag via Seth Godin de case waarin een wet wordt teruggetrokken door de Canadese overheid, dankzij blogs. Ja, webloggen heeft heel, heel veel invloed in de wereld. En dat kan heel goed uitpakken.
Privacy!
Marketingfacts maakt vandaag melding dat de nieuwe privacy regels nu echt wettelijk zijn geworden, na publicatie in de staatscourant. Planet heeft er een drieluik over. Interessant detail: Hyves, Sugababes en veel andere profielen sites overtreden de wet grandioos door niet vooraf toestemming aan de ouders te vragen. Dus hou controleerbaar en houdbaar zijn deze regels? Niet echt. Maar het is interessant te zien wat je wel en niet mag publiceren, wanneer je wel en niet journalistiek bezig bent (ik geloof dat wij als RecruitmentMatters aan alle 4 de eisen voldoen) en of je dan dus wel of geen persoonsgevoelige informatie mag publiceren.
Interessant wordt dus dat de bescherming die Vodafone gaf aan haar medewerker. Was dit een journalistiek log? Dan mag het misschien, zo niet, dan zeker niet. Er komen nog interessante tijden aan, met dit soort moeilijk te handhaven en dubbel te interpreteren wetten.
De koning is dood, lang leve de koning…
Het is eindelijk officieel, Jason Goldberg is niet langer de CEO van Jobster. Zijn opvolger is… Jeff Seely. Niet iemand die op enigerlei wijze zijn sporen binnen online recruitment heeft verdiend. En dat is wel heel erg interessant. Zeker in een periode waarin veranderingen elkaar in een hoog tempo opvolgen en Jobster bepaald niet zonder problemen is. De vraag is wat de VC’s met deze keuze voorhebben.
Aan ambitie kan het Jeff in ieder geval niet ontbreken, gezien de volgende tekst:
In an interview, Seely said he is excited about taking the helm of a company that he believes has room to carve out territory against Monster.com, CareerBuilder and Yahoo Hot Jobs. (meer…)
Visions of the future
De BBC heeft momenteel een serie Visions of the future, waar ik dankzij Extend limits op ben gekomen (zie deel 1 en delen 2&3). Daar waar sommige mensen zullen zeggen: ver weg, toekomstvisies van futuristen, fantasie, zie ik er heel veel zaken in zitten die veel sneller zullen gaan dan menigeen verwacht. Serie 2 gaat bijvoorbeeld over virtuele werelden, 3D werelden. Grappig is één opmerking die ik daar uit haalde: in de toekomst zullen we virtuele beurzen hebben (stockmarkets). Toen dacht ik: hoezo? In de toekomst? Is dat niet eigenlijk al lang virtueel? Er wordt geen fysiek aandeel meer gelevert, handel op b.v. de Nasaq gaat altijd over computers, de Amsterdamse optiebeurs heeft geen handelsvloer meer, de hele beurs is praktisch gezien al jaren virtueel. En dan ga je je realiseren dat het visions of the near future zijn…
Gen Y, online makkelijk te vinden
Een recent onderzoek van Forrester over generatieverschillen toont een aantal interessante uitkomsten over de manier waarop met verschillende generaties online gecommuniceerd kan worden.
Ter ondersteuning, eerst even een opsomming van de verschillende generaties en hun leeftijden:
- Gen Y: 18 – 27 jaar
- Gen X: 28 – 41 jaar
- Babyboomer (jong): 42 – 51 jaar
- Babyboomer (oud): 52 – 62 jaar
- Seniors: 63 jaar en ouder
Getronics succesvol in Hyves
Emerce schrijft dat Getronics een succesvolle campagne heeft gedaan in Hyves. Via een banner campagne (wat natuurlijk redelijk standaard is, niet eens echt creatief dus) heeft men met een investering van een paar duizend euro toch zo’n 7 goede IT’ers uit de markt gehaald. En dat mag best een prestatie genoemd worden, want hoewel 7 man misschien niet veel klinkt, is het in deze markt een knappe prestatie. En vergeet niet dat Getronics natuurlijk ook nog tegen een zeer negatief imago op moet boksen. Het aantal fraude zaken, de overname door KPN, noem het maar op, het zette Getronics op een achterstand. Dus als zij het al kunnen, wat kan u dan uit Hyves halen?