Het is een kop die mijn aandacht wel trok, Logica gaat mensen ontslaan, in deze markt? Ja, ze doen het echt. 1.300 man wereldwijd, 3% van het bestand. Maar… (meer…)
Creatief netwerken
Zoals beloofd, het verslag van een dag workshops van stART-factory, het evenement voor de ondernemende kunstenmaker. In het eerste lokaal staat enkel een white board. Wat? Geen powerpointpresentatie? Tuurlijk wel, een van de workshop-leiders was een potige mediator die erg van de knullige word-art animaties was. Maar tot die, derde, cursus, zullen we het meeste werk zelf moeten doen.
Creatief presenteren
Zo stampen we bij ‘In the picture’ veelvuldig op de grond en schreeuwen we alle spanning uit ons lijf. Nu kan ik cynisch doen over het hysterische karakter van beide cursus-leiders (die tevens elkaars klankbord zijn, hoe lief). Maar dat doe ik niet. Want hier heb ik wel degelijk wat geleerd. Dan heb ik het niet over typische workshop-termen als durven, gunnen en erkennen maar over het spreken met een microfoon voor je snufferd. Want dat moest ik, als woordvoerder van mijn groepje.
De sollicitant EIST! Werkgever denkt: m’n rug op!
Heb het zelf ervaren: de veelEISende sollicitant. Je denkt misschien: ach, het is toch gewoon dat mensen 4 dagen willen werken in plaats van 5? Dat er standaard bij de functie een auto, laptop, mobiel, 14e maand etcetc zit? Tuurlijk, dat kan. Maar ik viel van m’n stoel toen de sollicitant zei: “ik beschouw woon-werkverkeer als werktijd.” En het werd nog erger…. (meer…)
Bedrijven kunnen er niets aan doen; het zijn de design bureau’s!
Bezoekjes aan wervingssites van grote bedrijven zijn zelden een bevredigende ervaring. En ik doe regelmatig verslag van mijn verbijstering en frustratie als ik weer eens tegen zo’n voorbeeld ben aangelopen.
Maar ik moet mijn excuses aanbieden. De bedrijven die deze wervingssites hebben laten bouwen kunnen er namelijk helemaal niets aan doen. Het zijn die verdraaide bureau’s in arbeidscommunicatie en/of webdesign die de boel verzieken!
Althans, dat zou zo zijn als je de bevindingen van een Forrester rapport over Europese web design agencies letterlijk zou nemen.
Geen CV meer nodig…?
Vorig jaar schreef Marc nog dat het misschien wel niet zo’n goed idee was om je op een sociaal netwerk aan te melden als je niet direct op zoek was naar een baan. Inmiddels blijkt heel Nederland op netwerken zoals LinkedIn en Hyves te zitten.
KLM en automatische e-mails: Ouderwetse onpersoonlijkheid
Vandaag de koninklijke zwaan, en onze nationale trots: KLM. Hopelijk raak ik met hun automatische e-mail response op mijn online sollicitatie in hoger sferen.
Ik heb bij KLM gesolliciteerd naar de functie van Development Program Finance & Control.
De impact van gebruikerservaring op de bottom line (van banken)
Als ik bij ABN Amro mijn bankzaken regel en ik zoek op hun site naar werk, dan ben ik een arbeidsconsument: consument en werkzoeker. Maar ik ben feitelijk altijd arbeidsconsument; ook als ik bij AH naar werk zoek maar daar (nog) geen boodschappen doe.
Maar laten we even bij het bankvoorbeeld blijven. Want zowel bankieren als naar werk zoeken doe je tegenwoordig online. En daarbij speelt de gebruikerservaring natuurlijk een cruciale rol. En sinds kort is aan die ervaring een kostenplaatje gehangen!
Hank Stringer geeft pijp aan …
Een enigszins treurige posting; want Hank Stringer heeft vandaag laten weten zich voorlopig uitsluitend op headhunting te richten en niet langer de grenzen van de technologie te verkennen.
Voor diegenen die onbekend zijn met Hank; hij was de oprichter van Dice.com en, meer recent, de grondlegger van itzBig.com; in mijn ogen de meest vernieuwende vacaturesite ‘out there’.
Gemiste kansen
Vandaag heel even op de TCD geweest, de Telecommerce dagen. Beurs met internet, direct marketing en telemarketing bedrijven als standhouden, maar ook als bezoeker. In totaal één stand gezien die openlijk (op de wand van de stand) lieten zien: wij zoeken personeel (met 3 functies eronder). Gemiste kans, je staat daar misschien vanuit de afdeling marketing, maar ook je wervingsdoelgroep (of beter: JUIST je wervingsdoelgroep) loopt daar rond!
Aegon en automatische e-mails: The morning after…
De ervaring met de automatische e-mail van Aegon na mijn online sollicitatie op de functie van Assistent Recruitment was bepaald mager.
Maar net als bij ABN Amro kan het altijd nog erger. Want dit was de volgende mail, van een mens van vlees en bloed(?):
Naar aanleiding van de door u verstrekte CV, moeten wij u helaas meedelen dat uw werkervaring en opleiding onvoldoende aansluiten bij het profiel dat we voor de functie Assistent Recruitment zoeken.
