Sebastiaan Dettmers communiceert graag en veel via LinkedIn. En dat is helaas (vrij) uitzonderlijk voor een CEO van een behoorlijk grote organisatie. Maar Dettmers zegt ook wel eens verbluffende dingen. Want wat te denken van onderstaand bericht van zijn hand:
Meta vervangt de mensheid voor 0,02% van de prijs
Mark Zuckerberg, ooit bekend van Facebook, probeert algemene kunstmatige intelligentie (AGI) te ontwikkelen. Niemand weet wat intelligentie precies is, maar we weten tegenwoordig wel hoe je intelligentie produceert.
Intelligentie produceren doe je door stukjes tekst te relateren aan andere stukjes tekst. Dit is niet ingewikkeld, maar het kost wel rekenkracht. Je zou dus kunnen zeggen dat je intelligentie produceert met rekenkracht. Rekenkracht kun je kopen. Intelligentie kun je dus kopen. En dat is wat Meta nu doet. Is dat slim?
(meer…)LinkedIn doet haar best om de zoekfunctie te verbeteren
In een informercial doet LinkedIn bij monde van Rohan Rajiv (Product Lead on Jobseeker, Employer Brand, Skills) kond van een aantal exciting opportunities with new job search tools and preferences. En volgens Rajiv zijn dat er drie, plus een verkooppraatje:
- Discover new opportunities that suit you best with ‘Job Collections’
- Find your ideal job faster with our new preferences page
- Share your interest in companies directly with Recruiters with “I’m Interested”
Het vierde onderdeel is het verkooppraatje en gaat over LinkedIn Premium tools for job seekers. Het is feitelijk een belediging aan de lezers die zo ver hebben doorgelezen. Waarom? Omdat de premium versie helps you better stand out, making it 43% more likely to receive a message back from a Hiring Manager. Oftewel vergeet al die bovenstaande verbeteringen, want die vallen allemaal in het niet bij onze premium versie van zoeken. Wel eens van een klap in je gezicht gehoord? Maar LinkedIn is zo arrogant (lees: Amerikaans) dat ze daarom misschien niet eens bij heeft stilgestaan.
Mohammed Zeeshan voegt nieuwe dimensie toe aan job application automation
Kijk eens aan, een kort blogje vanaf mijn telefoon.
Recent schreef ik over job application automation. AI maakt het mogelijk om op 8 miljoen vacatures tegelijk te reageren.
In mijn dystopie zetten ontelbare cv’s de arbeidsmarkt op slot terwijl het milieu eraan gaat. Helaas speelde kortzichtigheid mij parten, waarvoor mijn excuses. Mijn beeld was namelijk veel te rooskleurig.
Kariera laat eerste teken van leven zien binnen CareerBuilder’s overgenomen boedel
In mei van vorig jaar was er een supernova event toen het Griekse Kariera Group de internationale boedel van CareerBuilder overnam.
Ten aanzien van de nieuwe situatie meldde Mononews, een Griekse site met bedrijfsnieuws, het volgende (vertaald uit het Grieks):
Career S.A., een technologiebedrijf dat al meer dan 25 jaar aanwezig is op de Griekse markt, kondigde de ondertekening aan van een overeenkomst voor de overname van de activiteiten van CareerBuilder LLC in het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland, Zweden, Nederland, Noorwegen, Vietnam, Singapore en de Verenigde Arabische Emiraten
Frey & Osborne revisited: IMF: Gen-AI: Artificial Intelligence and the Future of Work
Misschien stoot deze ondoorgrondelijke titel potentiële lezers af, maar geloof me, het is de moeite waard om door te lezen. Al was het alleen al vanwege de uiterst waardevolle links.
Ruim 10 jaar geleden schreven C.B. Frey en M.A. Osborne (onderzoekers aan de universiteit va Oxford) een artikel in The Economist waarmee ze in één klap wereldberoemd werden. Of in ieder geval buitengewoon bekend. Toen, althans. Nou was het eerste deel van de titel ook wel heel erg catchy (The Future of Employment), en toen bestond het begrip clickbait natuurlijk ook al. Maar hun artikel had meer om het lijf en hun vooruitzicht was ronduit angstaanjagend:
47 percent of total US employment is in the high risk category, meaning that associated occupations are potentially automatable over some unspecified number of years, perhaps a decade or two
ChatGTP en Archive.org redden Recruitment Matters
Flink wat jaren geleden wisselde Recruitment Matters van server. Hierbij zijn afbeeldingen verloren gegaan. Oude blogs tonen vele honderden ‘image missing’s. Dat is niet fraai.
Nog minder fraai is dat Recruitment Matters hot-linkt naar andere websites. Dit is parasitair gedrag. Je laat iemand anders zonder toestemming jouw afbeeldingen hosten. Totdat ze ermee stoppen en je ook in die gevallen een ‘image missing’ te zien krijgt.
Niet fraai allemaal. Maar ook geen groot probleem, zou je zeggen, zolang Marc Drees er niet achter komt. Helaas heeft Marc het tegen alle verwachtingen in toch binnen vijf jaar opgemerkt. Hoog tijd voor een oplossing.
(meer…)New Work (XING en kununu) gaat reorganiseren
New Work, de baas van XING (voormalig professioneel sociaal netwerk en nu vacaturesite) en kununu (werkgeversvergelijker), heeft eind vorige week een persbericht uitgebracht met daarin het volgende statement:
As part of the investment program, the repositioning of the XING platform as a jobs network, which began in 2023, is to be accelerated through additional marketing expenses from the current year 2024. The company also intends to invest further in the employer review platform kununu to expand its strong market position.
Er gaat dus extra geld naar XING om de herpositionering richting me-too vacaturesite tot een succes te maken. Maar hoe groot is de kans dat We Work een succesvolle tactiek heeft ingezet? Google Trends geeft daar het nodige inzicht in:
Adecco doet ook het één en ander met AI
Het Franse AFP heeft een interview gepubliceerd met Adecco CEO Denis Machuel die in het teken stond van, hoe kan het ook anders, AI. En ik vroeg me na lezing af of het artikel ook was gegenereerd door AI aangezien er al meteen in het begin een levensgrote hallucinatie was te onderkennen:
L’intelligence artificielle (IA) suscite de vives inquiétudes pour l’emploi, notamment avec l’essor de l’IA générative capable de générer des contenus, comme ChatGPT, mais elle va aussi créer de nouveaux postes, a estimé auprès de l’AFP Denis Machuel, patron du groupe suisse Adecco, numéro un mondial du travail temporaire.
In zijn dromen misschien, maar voorlopig is Randstad de enige echte nummer 1, met een omzet die over de laatste vier kwartalen meer dan EUR 2 miljard hoger ligt dan Adecco. Das best veel als je denkt dat de bruto omzet van Randstad over die periode ruim EUR 26 miljard was.
Opkomst en ondergang van Monster.com volgens Automated Blog Post Writer
In de dynamische wereld van online recruitment is Monster.com een naam die een bijzondere plek inneemt. Opgericht in 1994, groeide het uit van een pionierende start-up tot een toonaangevend platform dat werkzoekenden en werkgevers wereldwijd met elkaar verbond. Deze blogpost neemt je mee op een reis door de opwindende opkomst, de bloeiperiode en uiteindelijk de ondergang van Monster.com, culminerend in de overname door Randstad in 2016.