RecruitmentMatters

RecruitmentMattersAlles over online recruitment

  • Categorieën
  • Onze bloggers
  • Contact

» Pagina 25

People aggregator HireEZ wil AI-first, people-centric recruiting platform worden

  • Avatar foto Marc Drees
  • 28 maart 2025
  • in AI Act, AVG,
  • 940 views
  • 0 reacties

Logotype HireEZBijna een jaar geleden schreef ik een blog posting over HireEZ, een hondsbrutale people aggregator waar 8vance nog het één en ander van zou kunnen leren. Ten aanzien van privacy (voor inwoners van California) stelt het bedrijf:

Our mission is to connect people who might be passively looking for a job with the right opportunities and help employers find the best candidates for their open positions.
We gather and share your professional personal information with companies who are looking for someone with your skill sets and professional background. This sharing is considered a sale under the CCPA.
hireEZ respects your choices. As a California consumer, you have the right to opt-out of the sale of your personal information. Please use this opt-out form to verify your request and complete the opt-out process.

Voor de goede orde, de personen die mogelijk, passief op zoek zijn naar een baan zijn in legal speak data subjects. De missie van HireEZ is om data subjects die mogelijk op zoek zijn naar een baan, tegen betaling aan te bieden aan recruiters. HireEZ maakt omzet door persoonsgegevens te verkopen aan recruiters zonder dat deze data subjects ergens van weten. En die, als ze er al achter komen, zelf actie moeten ondernemen om de privacyschendingen te laten stoppen.

Maar blijkbaar is dat niet genoeg, want HireEZ wil meer. En kijkt daarbij naar een groter deel van de recruitment koek. Volgens Steven Jiang (CEO en co-founder van HireEZ) is de :

global digital talent acquisition market projected to exceed $85 billion by 2027, driven by AI-powered recruitment solutions and digital transformation

(meer…)

Adecco: A Brave New World

  • Avatar foto Marc Drees
  • 27 maart 2025
  • in AI Act, AVG,
  • 901 views
  • 0 reacties

Logo The Adecco GroupAdecco heeft vandaag een persbericht gepubliceerd met de volgende titel:

The Adecco Group Launches a New Company, Powered by Salesforce, to Enable Businesses to Integrate Human and Digital Talent Seamlessly

Wat hieraan vooral opvalt is dat de naam van de New Company afwezig is, tenzij de naam New Company is… Wat natuurlijk nog meer opvalt is dat deze nieuwe organisatie zich gaat bezig houden met de naadloze integratie van mensenselijk en digitaal talent.  En alleen daarom is dit persbericht verplichte kost. Ik heb ter verhoging van het leesplezier het persbericht in het Nederlands vertaald. Vetgedrukte tekst is door mij gedaan.

We beginnen bovenaan:

Het nieuwe bedrijf wordt gesteund door investeringen van zowel The Adecco Group als Salesforce. Het nieuwe bedrijf gaat een strategische samenwerking aan met Salesforce om organisaties te helpen een geïntegreerde workforce van mensen en AI-agents op te bouwen.

(meer…)

DaXtra, de laatste der Mohicanen?

  • Avatar foto Marc Drees
  • 26 maart 2025
  • in AI Act, AVG,
  • 920 views
  • 0 reacties

Logo TalentflowVoor menig lezer is DaXtra misschien een onbekende of wat minder bekende naam. Maar in de afgelopen decennia waren Textkernel en DaXtra de twee grote namen om rekening mee te houden in het domein van cv-parsing. En dan doe ik beide organisaties ongetwijfeld ook nog eens ernstig tekort. Maar waar het om gaat is dat beide bedrijven al heel vroeg bezig waren met machine learning en andere voodoo-handelingen om vrije tekst om te toveren in gestructureerde velden met een concrete betekenis. Toe ik dit voor het eerst zag (we schrijven het jaar 2000) viel ik bijna van mijn stoel. Een wonderbaarlijke toepassing die het leven van een ICT manager in een grote uitzendorganisatie in één klap een stuk makkelijker zou gaan maken. Dacht ik…

Een slordige twintig jaar later zijn/waren DaXtra en Textkernel bekende namen, maar is vrije tekst nog altijd een dingetje. Hoewel er natuurlijk uitzinnige claims zijn van AI slangenolieverkopers die aanzienlijk beter onderlegd zijn in marketing dan in het weerbarstige karakter van data. Tegelijkertijd wordt één van de twee genoemde bedrijven vakkundig uitgebeend door een Amerikaanse slangenolieverkoper, waardoor DaXtra als laatste der Mohikanen overblijft. En het lijkt er niet op dat DaXtra van plan is om weg te gaan.

Enter Talentflow

(meer…)

Werknemer-tools met een snuf(je) AI: cvmaker

  • Avatar foto Marc Drees
  • 26 maart 2025
  • in AI Act, AVG,
  • 1.111 views
  • 0 reacties

Logotype cvmakerIk ben op een volstrekt willekeurige volgorde door een gigantische lijst van werknemers (AI-)tools heen aan het lopen, en ben daar nog lang niet mee klaar. Welke lijst? Deze lijst:

1Template, aiApply, ApplyGenie, Applyish, Autoapply Jobs, biginterview, Bulk Apply, Candycv, Canva, Careerflow ai, CareerHub, career.io, Codewars, Cover Letter Generator, cvmaker, DataLynn, Educative, Enhancv, EZ Apply, Filtered, Flexjobs, Final Round AI, Greet AI, Hiration, huntr, Indeed Resume Builder, InterviewBuddy, InterviewMe,  Interviews by AI, JobCopilot, jobhire.ai, JobHunnt, Jobo, Jobr.pro, Jobscan, Jobscout 360, Jobsmate, Jobsolv, JobWizard, kickresume, loopcv, Massive, MyInterviewPractice, Novoresume, PerfectResume, Plump, QuickApply, Resumatic, Rezi, resume.co, Resume.com, resume.io, resumeboostai, Resume Genius, ResumeRabbit, ResumeWorded, Resumonk, ResumUP, ResyMatch.io, Simplify, Standard Resume, Swooped, Teal, The Resume Builder, the introverted recruiter, Topresume, Turing, useResume, VisualCV, Yoodli, Zety.

Sinds de vorige aflevering (JobCopilot) zijn er weer twee tooltjes toegevoegd: EZ Apply en QuickAply. Dit keer ga ik op bezoek bij cvmaker. Gewoon, omdat het kan.

(meer…)

Honderd jaar eenzaamheid

  • Avatar foto Marc Drees
  • 25 maart 2025
  • in werken-bij site,
  • 858 views
  • 0 reacties

DoomBill Fischer (CTO) heeft in de afgelopen maanden de ontwikkeling van AI (Agents) binnen VONQ publiekelijk gedeeld op LinkedIn onder de hastag developinginpublic, of iets dergelijks. Dat heeft tot de nodige interacties aanleiding gegeven. Een dergelijk publieke informatiedeling is ongetwijfeld mede gericht op het aanjagen van doodsangst bij minder gelukkige concurrenten, maar tegelijkertijd is het wel een slimme en goedkope manier om feedback op te halen.

Vandaag is er een, voor mij eerste, publiek interactie type bij gekomen. Marco Dalmeijer (Head of Employer Branding bij Team EIFFEL) reageert via LinkedIn op mijn review van de nieuwe werken-bij site van Eiffel op RecruitmentMatters.

En ik vind dat wel een blogje waard.

(meer…)

Een nieuwe incarnatie van HirePort

  • Avatar foto Marc Drees
  • 24 maart 2025
  • in Applicant tracking systeem (ATS),
  • 1.015 views
  • 0 reacties

Logo HirePortTwee jaar geleden besteedde ik aandacht aan start-up Hireport, met de volgende nabeschouwing:

Is HirePort een voorbeeld van revolutionaire disruptie? Dat lijkt me niet maar dat laat ik graag aan een oordeel in de toekomst. HirePort poolt recruiters en vacatures met behulp van technologie op een manier die me beperkt schaalbaar lijkt. En krijg je nou concurrentie tussen recruiters bij het vervullen van de vacatures en geven werkgevers hun vacatures exclusief aan HirePort?

Hireport schermde namelijk met termen als revolutie en het verstoren van het traditionele model, zoals Quote optekende uit de mond van mede-oprichter Bram Miedema:

Dus wat doet HirePort? ‘Ons platform brengt een revolutie teweeg in de manier waarop tech-bedrijven en recruiters samenwerken,’ blaast medeoprichter Bram Medema maar meteen hoog van de toren. ‘We zijn blij de steun van zulke gerenommeerde ondernemers te hebben, terwijl we doorgaan met het verstoren van het traditionele externe rekruteringsmodel.’

Maar naar nu blijkt is dat toekomstbeeld niet uitgekomen. Tenminste, nog niet. Want HirePort pivot. Van disruptie naar… naar wat eigenlijk? En is AI er dit keer wel bij betrokken? Vragen die om een antwoord schreeuwen.

(meer…)

Erratum: Arbeidsmatchplatform

  • Avatar foto Marc Drees
  • 23 maart 2025
  • in Algemeen,
  • 1.297 views
  • 0 reacties

Twee dagen geleden publiceerde ik een blog posting met de titel: Is 8vance samenwerkingsverband Arbeidsmatchplatform als klant verloren? En ik kan met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid melden dat dit niet zo is. Want één van mijn imme alerte correctoren wees mij na publicatie op onderstaande tekst, onderdeel van de gebruiksvoorwaarden van Arbeidsmatchplatform:

Gebruiksvoorwaarden, slimme technologie – Arbeidsmatchplatform
Gebruiksvoorwaarden, slimme technologie – Arbeidsmatchplatform

(meer…)

Is 8vance samenwerkingsverband Arbeidsmatchplatform als klant verloren?

  • Avatar foto Marc Drees
  • 21 maart 2025
  • in AI Act, AVG,
  • 1.582 views
  • 0 reacties

Arbeidsmatchplatform is een site die de laatste tijd aan de weg lijkt te timmeren. Opvallend, gezien de nogal krakkemikkige opstartfase van dit samenwerkingsverband. In haar eerste (?) incarnatie als website waren dit de partners:

Partners – Arbeidsmatchplatform

Partners – Arbeidsmatchplatform

Zeven grote werkgevers en één volstrekt onbekende partij: Jobliebe. Maar Jobliebe en 8vance zijn hetzelfde bedrijf. En 8vance is genoegzaam bekend als een bedrijf die het met de AVG (en haar voorgangers) niet zo nauw neemt. En daar ‘dankzij’ de volstrekte indolentie van de Autoriteit Persoonsgegevens nog altijd niet voor is bestraft.

(meer…)

Werkloosheid in februari 2025 blijft gelijk op 3,8%

  • Avatar foto Marc Drees
  • 21 maart 2025
  • in Nationaal, Werkgelegenheid,
  • 1.558 views
  • 0 reacties

Nederlandse vlagHet CBS zegt over de werkloosheid in februari het volgende:

In februari 2025 is het aantal werklozen gestegen naar 392 duizend. De werkloosheid nam vooral toe onder 25- tot 45-jarigen. In de afgelopen drie maanden kwamen er gemiddeld 7 duizend werklozen per maand bij. Hiermee kwam het werkloosheidspercentage in februari uit op 3,8, even hoog als in januari toen het voor het eerst in vijf maanden toenam.

De werkloosheid blijft daarmee nog altijd op een zeer laag niveau. Tegelijkertijd stijgt het (online) vacaturevolume weer naar een niveau vergelijkbaar met de maanden vóór december 2024. De teller staat in februari 2025 stil bij meer dan 302.000 vacatures. Dat is vrijwel gelijk aan februari 2024.

(meer…)

Team Eiffel lanceert een nieuwe werken-bij site. Met AI

  • Avatar foto Marc Drees
  • 20 maart 2025
  • in AI Act, AVG, werken-bij site,
  • 1.922 views
  • 0 reacties

Logotype Team EiffelAls een persoon van Deloitte faam zich met een werken-bij site gaat bemoeien, gaat er op het hoofdkantoor van RecruitmentMatters een lampje branden. Zoals in dit geval, waar Marco Dalmeijer (Hoofd Employer Branding bij Team Eiffel) in samenwerking met Kaliber een nieuwe werken-bij site heeft gemaakt. Met AI. Toe maar…

Het lampje in ons hoofdkwartier gaat niet uit tot er een blog posting is verschenen, en dus zet ik me goedgemutst aan de arbeid. Zonder AI.

(meer…)

Berichten paginering

1 … 24 25 26 … 1.073
  • meest bekeken
  • meeste reacties
  • laatste reacties
  • 10x Team: ”the Ultimate Fractional Professional Platform”

    1827 keer bekeken

  • Twee keer dezelfde klacht? Van UWV mag dat niet…

    1629 keer bekeken

  • Europa beschermt haar burgers niet tegen misbruik van online persoonsgegevens door derden

    1465 keer bekeken

  • Hoe graag wil Bullhorn van haar (Nederlandse) klanten af?

    1376 keer bekeken

  • De Autoriteit Persoonsgegevens kan rustig verder (en dieper) slapen

    1292 keer bekeken

  • Werken-bij sites onder de loupe – ABN AMRO

    1139 keer bekeken

  • Machtig mooi tooltje van Edwin Vlems

    1085 keer bekeken

  • Enshittification in HR: disposition data

    1042 keer bekeken

  • Overheid gaf/geeft disposition data vrijwillig weg

    984 keer bekeken

  • Nationale Ombudsman: wij vragen u oneindig geduld te hebben

    894 keer bekeken

  • Werken-bij sites onder de loupe – ABN AMRO

    2 reacties

  • 10x Team: ”the Ultimate Fractional Professional Platform”

    1 reactie

  • Randstad heeft twee gezichten, één voor de uitzendkracht en één voor de medewerker

    1 reactie

  • Machtig mooi tooltje van Edwin Vlems

    1 reactie

  • Enshittification in HR: disposition data

    1 reactie

  • Europa beschermt haar burgers niet tegen misbruik van online persoonsgegevens door derden

    1 reactie

  • Twee keer dezelfde klacht? Van UWV mag dat niet…

    1 reactie

  • Besluit op Woo-tender aan SZW over contractwaarde PES-suite voor Bemiddelingsservice

    1 reactie

  • De Autoriteit Persoonsgegevens kan rustig verder (en dieper) slapen

    1 reactie

  • Overheid gaf/geeft disposition data vrijwillig weg

    1 reactie

  • :
    Indeed claimt dat 27 personen per minuut worden aangenomen via Indeed

    Peter

  • :
    Enshittification in HR: disposition data

    Marco van Hurne

  • :
    Besluit op Woo-tender aan SZW over contractwaarde PES-suite voor Bemiddelingsservice

    Edwin ten Veen

  • :
    Een klacht over uitzendbureau's

    Paul G. (61 jaar)

  • :
    Overheid gaf/geeft disposition data vrijwillig weg

    Dirk

  • :
    Dennis Albinus: Europe’s visionary human resource technologist?

    Anita

  • :
    Werken-bij sites onder de loupe – ABN AMRO

    Maarten

  • :
    Werken-bij sites onder de loupe – ABN AMRO

    Edwin Ronald ten Veen

  • :
    Randstad heeft twee gezichten, één voor de uitzendkracht en één voor de medewerker

    Marc Drees

  • :
    Anatomie van een dwaling

    Marco van Hurne

RecruitmentMatters valt onder CC BY-NC-ND 4.0Creative CommonsCreative Commons Creative Commons
Powered by Antiquitas