RecruitmentMatters

RecruitmentMattersAlles over online recruitment

  • Categorieën
  • Onze bloggers
  • Contact

» Pagina 47

8vance dumpt grote getallen voor een veel kleiner maar toch nog groot getal

  • Avatar foto Marc Drees
  • 15 juli 2024
  • in AI Act, AVG,
  • 1.845 views
  • 0 reacties

De ontwikkeling van AI voor het human resources domein gaat razendsnel. Zo blijkt ook uit een verandering op de homepage van 8vance. Want de homepage van 8vance zag er een kleine twee maanden geleden nog zo uit:

Homepage 8vance, 14 mei 2024
Homepage 8vance, 14 mei 2024

(meer…)

Plaatjes voor het weekend

  • Avatar foto Marc Drees
  • 12 juli 2024
  • in Recruitment onderzoek,
  • 1.285 views
  • 0 reacties

Voor diegenen voor wie het recruitment jachtterrein zo groot is als onze planeet is hier een leuke infographic uit het rapport How Work Preferences Are Shifting in the Age of GenAI van  van BCG/The Network/The Stepstone Group:

Negative Impressions During Recruitment and Negative Impacts on Society Are Top Deal Breakers
Negative Impressions During Recruitment and Negative Impacts on Society Are Top Deal Breakers

Het hele rapport is overigens interessant voor data liefhebbers, dus leef je uit!

AI wapenwedloop in recruitmentland

  • Avatar foto Marc Drees
  • 12 juli 2024
  • in AI,
  • 940 views
  • 0 reacties

WapenwedloopVoor dolende werkzoekers die ervoor gekozen hebben gebruik te maken voor de betaalde diensten van LAzyApply wacht een volgende horde; nepvacatures:

Job scams rose by 118% in 2023, with criminals using AI to create believable fake job listings and steal personal data.

Scammers primarily use platforms like LinkedIn, posing as recruiters and stealing information from job applicants.

Oftewel, als je op veel plekken een sollicitatie achterlaat dan stijgt ook de kans dat je op een nepvacature solliciteert. Dankzij AI squared…

(meer…)

Nationale Vacaturebank laat zich niet van haar beste kant zien

  • Avatar foto Marc Drees
  • 11 juli 2024
  • in Online privacy, Privacy wetgeving,
  • 2.610 views
  • 0 reacties

In een wereld van consolidatie (Monster en CareerBuilder), afgeblazen IPO’s en sanering (Stepstone en Totaljobs) en zichzelf opnieuw uitvinden (Indeed) lijkt Nationale Vacaturebank (NVB) een baken van rust. Maar schijn bedriegt, al zijn de geconstateerde veranderingen van een totaal andere orde dan de drie genoemde voorbeelden.

Maar het zijn wel onwenselijke veranderingen vanuit het perspectief van een werkzoeker. NVB heeft twee manieren op te solliciteren: solliciteren op website van werkgever of solliciteren. En het gaat mij hier om de tweede manier. Als ik op de knop solliciteer klik krijg ik een pop-up te zien:

Nationale Vacaturebank (NVB): Pop-up na klikken op knop “solliciteer”
Nationale Vacaturebank (NVB): Pop-up na klikken op knop “solliciteer”

(meer…)

Entelo, een people aggregator uit de ‘oude’ doos

  • Avatar foto Marc Drees
  • 11 juli 2024
  • in People aggregator,
  • 1.711 views
  • 0 reacties

Logotype EnteloMijn eerste blog posting over people aggregators ging over TheSocialCV, medio 2011. Dit was in mijn optiek de eerste people aggregator die persoonsgegevens verzamelde van sociale media en deze combineerde tot een enkel profiel. Dat combineren ging niet altijd goed; soms werden profielen van meerdere personen samengevoegd tot één profiel (Monster van Frankenstein syndroom) en soms werden profielen van één en dezelfde persoon niet altijd als zodanig herkend waaroor er ten onrechte meerdere profielen bleven bestaan (Meervoudig persoonlijkheidssyndroom).

In de daarop volgende jaren verscheen er een waaier aan concurrenten, zoals: TalentWunder, Crystal, TalentBin (by Monster), Connectifier, Gild Source, Entelo, 3Sourcing, Connect6, Swoop, HiringSolved en Careerbuilder’s Recruitment Edge. Inderdaad in dat rijtje staat ook Entelo. Deze people aggregator kwam bijna 2 jaar na TheSocialCV op de markt, en de markt was op dat moment al een stuk drukker geworden. Want people aggregators bleken in een behoefte te voorzien en dat was natuurlijk niet gek. Met een traag maar gestaag teruglopend aanbod aan arbeidskrachten en een nog weinig ontwikkeld bewustzijn rondom privacy als grondrecht van ieder natuurlijk persoon waren people aggregators (als point solution) een prachtige tool.

(meer…)

ABU periode 6 in 2024: is uitzenden verder aan het verzuipen?

  • Avatar foto Marc Drees
  • 9 juli 2024
  • in Bedrijfsresultaat, Uitzendbureau,
  • 1.492 views
  • 0 reacties

Logotype ABUVandaag een bespreking van de ABU cijfers van de zesde periode in 2024. Met daarbij de volgende toevoeging door de ABU:

In periode 6 daalde het aantal uren met 8% en de omzet daalde met 2% in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.

En daarmee is de krimp op hetzelfde niveau als in periodes 1, 3 en 4 van 2024 . Vergeleken met een jaar geleden (-13%) is het resultaat een stuk draaglijker. Maar eerlijk gezegd is het natuurlijk nog alijd tranentrekkend. Na bijna 3 jaar krimp is zo langzamerhand iedereen toe aan zware cijfers. Maar de markt doet niet mee…

(meer…)

Blijf van onze data af, 8vance!

  • Avatar foto Marc Drees
  • 8 juli 2024
  • in AI Act, AVG,
  • 2.458 views
  • 0 reacties

 Het beste van AI voor talent en recruitment in een Ik heb al eerder aandacht besteed aan het recent verschenen whitepaper van 8vance (zie: Laten we nou eens stoppen met het misbruiken van de term ‘matchen’). Vandaag wil ik stilstaan bij het volgens 8vance rechtmatige karakter van haar dienstverlening. Een opvallende positie die niet wordt gedeeld door de Autoriteit Persoonsgegevens.

Massa = kassa, maar massa = NIET beter
Op pagina 11 van haar whitepaper stelt het bedrijf:

AI-systemen voor talentmanagement zijn ontworpen om de interne en externe arbeidsmarkt te ontsluiten en eerlijker en objectiever te maken. Deze systemen worden getraind op grote hoeveelheden data: hoe meer data, hoe beter om bias te voorkomen.

Er is voor zover mij bekend geen enkele relatie tussen de hoeveelheid data en de mate waarin die data vrij is van bias. Ik nodig 8vance uit deze “meer = schoner” claim te bewijzen met concrete voorbeelden of anders haar marketingmateriaal drastisch aan te passen. Als deze claim wel correct zou zijn dan betekent het per direct dat 8vance behoorlijk smerige data moet hebben, gezien het relatief kleine datavolume (85+ miljoen persoonsprofielen) in vergelijking met collegascrapers zoals Eightfold, hireEZ, HeroHunt en SeekOut, die tussen de 800 miljoen en 1,1 miljard persoonsprofielen zeggen te bezitten. Ik heb voor alle zekerheid ook nog even de volgende vraag aan het LLM Perplexity gesteld: Is er een correlatie tussen de hoeveelheid data en het voorkomen van bias? en dat gaf dit resultaat:

(meer…)

Laten we nou eens stoppen met het misbruiken van de term ‘matchen’

  • Avatar foto Marc Drees
  • 4 juli 2024
  • in AI Act, AVG,
  • 2.259 views
  • 0 reacties

Het beste van AI voor talent en recruitment in een uitdagende arbeidsmarkt8vance heeft een whitepaper uitgebracht, in samenwerking met Digitaal-Werven. De titel van het whitepaper is: Het beste van AI voor talent en recruitment in een uitdagende arbeidsmarkt. Als je op de link klikt, ga je naar een invoerformulier om de whitepaper te downloaden.

Het whitepaper begint met deze alinea:

In dit whitepaper belichten we hoe skills-based matching met AI bijdraagt aan het oplossen van de uitdagingen van de arbeidsmarkt. […] Voor bedrijven, recruiters, hiring managers en HR-adviseurs die op zoek zijn naar de perfecte match op skills en ambities, daar waar traditioneel matchen op werkervaring en opleiding niet meer volstaat.

(meer…)

1 oud lijk + 1 oud lijk = 1 opgewarmd lijk

  • Avatar foto Marc Drees
  • 3 juli 2024
  • in Algemene vacaturesite, Fusies en overnames,
  • 3.224 views
  • 0 reacties

Logo en logotype RandstadGisteren sloeg het nieuws bij mij in als een bom: Monster and CareerBuilder to combine, creating stronger job board for talent and employers. Twee van ‘s werelds ooit iconische merken binnen het domein(tje) van vacaturesites gaan hun ‘krachten’ bundelen.  Maar de verbijstering maakte al snel plaats voor hilariteit, vooral na het lezen van deze alinea van het persbericht:

The combination of Monster and CareerBuilder brings together two strong, trusted and complementary brands to create a job board with greater scale and reach. As the world of work continues to evolve, this combination will allow both businesses to benefit from shared resources and solutions to deliver greater value and opportunities to both talent and employers. Together, both companies can more effectively respond to prevailing trends in the market to deliver enhanced growth.

(meer…)

Indeed puts job seekers first. Volgens Indeed

  • Avatar foto Marc Drees
  • 2 juli 2024
  • in Uitzendbureau, Vertical search engine,
  • 1.739 views
  • 0 reacties

Logotype IndeedIndeed is van oorsprong een vertical search engine. En over vertical search engines had ik in 2008 al een duidelijke mening

Vertical search engines zijn pure parasieten. Parasieten van het soort dat hun gastheer kan doden wel te verstaan. Dit is bepaald geen symbiose…

En dat stukje waar het de gastheer kan doden is waar ik het vandaag over wil hebben in verband met Indeeds voornemen om de flexmarkt te gaan bestormen. Maar eerst even een stukje geschiedenis.

(meer…)

Berichten paginering

1 … 46 47 48 … 1.073
  • meest bekeken
  • meeste reacties
  • laatste reacties
  • 10x Team: ”the Ultimate Fractional Professional Platform”

    1817 keer bekeken

  • Twee keer dezelfde klacht? Van UWV mag dat niet…

    1621 keer bekeken

  • Europa beschermt haar burgers niet tegen misbruik van online persoonsgegevens door derden

    1459 keer bekeken

  • Hoe graag wil Bullhorn van haar (Nederlandse) klanten af?

    1372 keer bekeken

  • De Autoriteit Persoonsgegevens kan rustig verder (en dieper) slapen

    1286 keer bekeken

  • Werken-bij sites onder de loupe – ABN AMRO

    1119 keer bekeken

  • Machtig mooi tooltje van Edwin Vlems

    1072 keer bekeken

  • Enshittification in HR: disposition data

    992 keer bekeken

  • Overheid gaf/geeft disposition data vrijwillig weg

    962 keer bekeken

  • Nationale Ombudsman: wij vragen u oneindig geduld te hebben

    887 keer bekeken

  • Werken-bij sites onder de loupe – ABN AMRO

    2 reacties

  • 10x Team: ”the Ultimate Fractional Professional Platform”

    1 reactie

  • Randstad heeft twee gezichten, één voor de uitzendkracht en één voor de medewerker

    1 reactie

  • Machtig mooi tooltje van Edwin Vlems

    1 reactie

  • Enshittification in HR: disposition data

    1 reactie

  • Europa beschermt haar burgers niet tegen misbruik van online persoonsgegevens door derden

    1 reactie

  • Twee keer dezelfde klacht? Van UWV mag dat niet…

    1 reactie

  • Besluit op Woo-tender aan SZW over contractwaarde PES-suite voor Bemiddelingsservice

    1 reactie

  • De Autoriteit Persoonsgegevens kan rustig verder (en dieper) slapen

    1 reactie

  • Overheid gaf/geeft disposition data vrijwillig weg

    1 reactie

  • :
    Indeed claimt dat 27 personen per minuut worden aangenomen via Indeed

    Peter

  • :
    Enshittification in HR: disposition data

    Marco van Hurne

  • :
    Besluit op Woo-tender aan SZW over contractwaarde PES-suite voor Bemiddelingsservice

    Edwin ten Veen

  • :
    Een klacht over uitzendbureau's

    Paul G. (61 jaar)

  • :
    Overheid gaf/geeft disposition data vrijwillig weg

    Dirk

  • :
    Dennis Albinus: Europe’s visionary human resource technologist?

    Anita

  • :
    Werken-bij sites onder de loupe – ABN AMRO

    Maarten

  • :
    Werken-bij sites onder de loupe – ABN AMRO

    Edwin Ronald ten Veen

  • :
    Randstad heeft twee gezichten, één voor de uitzendkracht en één voor de medewerker

    Marc Drees

  • :
    Anatomie van een dwaling

    Marco van Hurne

RecruitmentMatters valt onder CC BY-NC-ND 4.0Creative CommonsCreative Commons Creative Commons
Powered by Antiquitas