De ontwikkeling van AI voor het human resources domein gaat razendsnel. Zo blijkt ook uit een verandering op de homepage van 8vance. Want de homepage van 8vance zag er een kleine twee maanden geleden nog zo uit:
Plaatjes voor het weekend
Voor diegenen voor wie het recruitment jachtterrein zo groot is als onze planeet is hier een leuke infographic uit het rapport How Work Preferences Are Shifting in the Age of GenAI van van BCG/The Network/The Stepstone Group:
![]()
Negative Impressions During Recruitment and Negative Impacts on Society Are Top Deal Breakers
Het hele rapport is overigens interessant voor data liefhebbers, dus leef je uit!
AI wapenwedloop in recruitmentland
Voor dolende werkzoekers die ervoor gekozen hebben gebruik te maken voor de betaalde diensten van LAzyApply wacht een volgende horde; nepvacatures:
Job scams rose by 118% in 2023, with criminals using AI to create believable fake job listings and steal personal data.
Scammers primarily use platforms like LinkedIn, posing as recruiters and stealing information from job applicants.
Oftewel, als je op veel plekken een sollicitatie achterlaat dan stijgt ook de kans dat je op een nepvacature solliciteert. Dankzij AI squared…
Nationale Vacaturebank laat zich niet van haar beste kant zien
In een wereld van consolidatie (Monster en CareerBuilder), afgeblazen IPO’s en sanering (Stepstone en Totaljobs) en zichzelf opnieuw uitvinden (Indeed) lijkt Nationale Vacaturebank (NVB) een baken van rust. Maar schijn bedriegt, al zijn de geconstateerde veranderingen van een totaal andere orde dan de drie genoemde voorbeelden.
Maar het zijn wel onwenselijke veranderingen vanuit het perspectief van een werkzoeker. NVB heeft twee manieren op te solliciteren: solliciteren op website van werkgever of solliciteren. En het gaat mij hier om de tweede manier. Als ik op de knop solliciteer klik krijg ik een pop-up te zien:
![]()
Nationale Vacaturebank (NVB): Pop-up na klikken op knop “solliciteer”
Entelo, een people aggregator uit de ‘oude’ doos
Mijn eerste blog posting over people aggregators ging over TheSocialCV, medio 2011. Dit was in mijn optiek de eerste people aggregator die persoonsgegevens verzamelde van sociale media en deze combineerde tot een enkel profiel. Dat combineren ging niet altijd goed; soms werden profielen van meerdere personen samengevoegd tot één profiel (Monster van Frankenstein syndroom) en soms werden profielen van één en dezelfde persoon niet altijd als zodanig herkend waaroor er ten onrechte meerdere profielen bleven bestaan (Meervoudig persoonlijkheidssyndroom).
In de daarop volgende jaren verscheen er een waaier aan concurrenten, zoals: TalentWunder, Crystal, TalentBin (by Monster), Connectifier, Gild Source, Entelo, 3Sourcing, Connect6, Swoop, HiringSolved en Careerbuilder’s Recruitment Edge. Inderdaad in dat rijtje staat ook Entelo. Deze people aggregator kwam bijna 2 jaar na TheSocialCV op de markt, en de markt was op dat moment al een stuk drukker geworden. Want people aggregators bleken in een behoefte te voorzien en dat was natuurlijk niet gek. Met een traag maar gestaag teruglopend aanbod aan arbeidskrachten en een nog weinig ontwikkeld bewustzijn rondom privacy als grondrecht van ieder natuurlijk persoon waren people aggregators (als point solution) een prachtige tool.
ABU periode 6 in 2024: is uitzenden verder aan het verzuipen?
Vandaag een bespreking van de ABU cijfers van de zesde periode in 2024. Met daarbij de volgende toevoeging door de ABU:
In periode 6 daalde het aantal uren met 8% en de omzet daalde met 2% in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.
En daarmee is de krimp op hetzelfde niveau als in periodes 1, 3 en 4 van 2024 . Vergeleken met een jaar geleden (-13%) is het resultaat een stuk draaglijker. Maar eerlijk gezegd is het natuurlijk nog alijd tranentrekkend. Na bijna 3 jaar krimp is zo langzamerhand iedereen toe aan zware cijfers. Maar de markt doet niet mee…
Blijf van onze data af, 8vance!
Ik heb al eerder aandacht besteed aan het recent verschenen whitepaper van 8vance (zie: Laten we nou eens stoppen met het misbruiken van de term ‘matchen’). Vandaag wil ik stilstaan bij het volgens 8vance rechtmatige karakter van haar dienstverlening. Een opvallende positie die niet wordt gedeeld door de Autoriteit Persoonsgegevens.
Massa = kassa, maar massa = NIET beter
Op pagina 11 van haar whitepaper stelt het bedrijf:
AI-systemen voor talentmanagement zijn ontworpen om de interne en externe arbeidsmarkt te ontsluiten en eerlijker en objectiever te maken. Deze systemen worden getraind op grote hoeveelheden data: hoe meer data, hoe beter om bias te voorkomen.
Er is voor zover mij bekend geen enkele relatie tussen de hoeveelheid data en de mate waarin die data vrij is van bias. Ik nodig 8vance uit deze “meer = schoner” claim te bewijzen met concrete voorbeelden of anders haar marketingmateriaal drastisch aan te passen. Als deze claim wel correct zou zijn dan betekent het per direct dat 8vance behoorlijk smerige data moet hebben, gezien het relatief kleine datavolume (85+ miljoen persoonsprofielen) in vergelijking met collegascrapers zoals Eightfold, hireEZ, HeroHunt en SeekOut, die tussen de 800 miljoen en 1,1 miljard persoonsprofielen zeggen te bezitten. Ik heb voor alle zekerheid ook nog even de volgende vraag aan het LLM Perplexity gesteld: Is er een correlatie tussen de hoeveelheid data en het voorkomen van bias? en dat gaf dit resultaat:
Laten we nou eens stoppen met het misbruiken van de term ‘matchen’
8vance heeft een whitepaper uitgebracht, in samenwerking met Digitaal-Werven. De titel van het whitepaper is: Het beste van AI voor talent en recruitment in een uitdagende arbeidsmarkt. Als je op de link klikt, ga je naar een invoerformulier om de whitepaper te downloaden.
Het whitepaper begint met deze alinea:
In dit whitepaper belichten we hoe skills-based matching met AI bijdraagt aan het oplossen van de uitdagingen van de arbeidsmarkt. […] Voor bedrijven, recruiters, hiring managers en HR-adviseurs die op zoek zijn naar de perfecte match op skills en ambities, daar waar traditioneel matchen op werkervaring en opleiding niet meer volstaat.
1 oud lijk + 1 oud lijk = 1 opgewarmd lijk
Gisteren sloeg het nieuws bij mij in als een bom: Monster and CareerBuilder to combine, creating stronger job board for talent and employers. Twee van ‘s werelds ooit iconische merken binnen het domein(tje) van vacaturesites gaan hun ‘krachten’ bundelen. Maar de verbijstering maakte al snel plaats voor hilariteit, vooral na het lezen van deze alinea van het persbericht:
The combination of Monster and CareerBuilder brings together two strong, trusted and complementary brands to create a job board with greater scale and reach. As the world of work continues to evolve, this combination will allow both businesses to benefit from shared resources and solutions to deliver greater value and opportunities to both talent and employers. Together, both companies can more effectively respond to prevailing trends in the market to deliver enhanced growth.
Indeed puts job seekers first. Volgens Indeed
Indeed is van oorsprong een vertical search engine. En over vertical search engines had ik in 2008 al een duidelijke mening
Vertical search engines zijn pure parasieten. Parasieten van het soort dat hun gastheer kan doden wel te verstaan. Dit is bepaald geen symbiose…
En dat stukje waar het de gastheer kan doden is waar ik het vandaag over wil hebben in verband met Indeeds voornemen om de flexmarkt te gaan bestormen. Maar eerst even een stukje geschiedenis.
