RecruitmentMatters

RecruitmentMattersAlles over online recruitment

  • Categorieën
  • Onze bloggers
  • Contact

» Pagina 48

Breaking news: aantal vacatures in juni 2024

  • Avatar foto Marc Drees
  • 1 juli 2024
  • in Arbeidsmarkt & beleid, Nationaal,
  • 1.399 views
  • 0 reacties

geweldigWe zetten de ‘eeuwigdurende’ serie over het online vacaturevolume onverdroten voort met de cijfers van juni 2024. Juni is geen recordmaand geworden, maar levert desondanks een fors vacaturevolume op: ruim 320.000 vacatures. De hoogste score was in juni 2022 toen de teller stil bleef staan op ruim 340.000 vacatures. Het vacaturevolume van juni 2024 mag er dus best zijn.

Laten we eens wat dieper in de cijfertjes duiken. Leest u even mee?

(meer…)

Revelio Labs, een people aggregator zonder AI (?)

  • Avatar foto Marc Drees
  • 28 juni 2024
  • in People aggregator,
  • 1.570 views
  • 0 reacties

Favicon Revelio LabsRevelio Labs is een people aggregator. Maar in tegenstelling tot collega people aggregators (zie Eightfold, hireEZ, HeroHunt, SeekOut, 8vance) maakt Revelio Labs geen (marketing) gebruik van AI. En dat is in deze tijd van hyperdehype AI opvallend te noemen. Maar AI of geen AI, persoonsgegevens verzamelen zonder toestemming is binnen de EU is niet bepaald fatsoenlijk te noemen.

Laten ik eens een bezoekje brengen aan Revelio Labs.


(meer…)

AI voor kandidaten: race to the bottom

  • Avatar foto Marc Drees
  • 27 juni 2024
  • in AVG,
  • 1.921 views
  • 0 reacties

Logo en logotype LazyApply

Collega-blogger Dirk Goossens is zoals te doen gebruikelijk nogal voorlijk met zijn voorspellingen en inzichten. Zo ook toen hij eind 2023 een apocalyptisch beeld schetste van LazyApply, een browser plugin voor werkzoekenden (of spammers) waarmee het sollicitatieproces wordt geautomatiseerd op de platforms van LinkedIn, Indeed, ZipRecruiter, Glassdoor, Careerbuilder, Monster, Seek, Dice, Foundit en SimplyHired.

Dit is wat LazyApply over zichzelf zegt:

Apply to 100’s of jobs in just one click… Automate your application for Job with the lifetime job application system LazyApply.

LazyApply Job application bot will save you hours by automating the tedious parts of applying for jobs. You can use it to automate your job application process and automatically on 100’s of jobs in single click. Automate Job applications with LazyApply

(meer…)

Bullhorn’s rationale voor de overname van Textkernel

  • Avatar foto Marc Drees
  • 25 juni 2024
  • in AI, Fusies en overnames,
  • 2.314 views
  • 0 reacties

Logo BullhornBullhorn heeft de recente overname van Textkernel gecommuniceerd via een tweetal blog postings (Bullhorn acquires Textkernel to accelerate its AI strategy, Bullhorn, a Salesforce Summit Partner, acquires Textkernel to advance AI solutions for Salesforce customers) op haar eigen site. Er is voor zover mij bekend geen persbericht geweest.

In de eerstgenoemde blog posting is onder meer dit te lezen:

Textkernel and Bullhorn share a crucial strategic goal: empowering recruiters to digitally transform their business for the future and maximize the use of AI in the industry. This acquisition accelerates our AI strategy and furthers our mission of powering organizations to put the world to work.

(meer…)

TechWolf krijgt forse kapitaalinjectie

  • Avatar foto Marc Drees
  • 25 juni 2024
  • in AI Act, Bias,
  • 1.700 views
  • 0 reacties

Oprichters TechwolfTechWolf is zonder twijfel een zondagskind. Het Belgische bedrijf heeft zich genesteld op het kruispunt van twee hypes: de skills-hype en de AI-hype. En dat is te zien aan de omvang van de Series B funding, een whopping $43 miljoen! Dat geld gaat gebruikt worden om de Amerikaanse expansie te accelereren.

En dit is hoe TechWolf zichzelf omschrijft in haar persbericht (lees: bog posting):

TechWolf is fast emerging as a European innovator as the continent continues to leverage talent and propositions at the forefront of AI. TechWolf is building the AI infrastructure layer for skills, creating foundational data assets and frameworks that enable a skills-first approach to talent management. Their innovative technology infers employee skills from digital interactions by leveraging advanced AI language models, thus eliminating the need for manual skills assessments.

(meer…)

Werkloosheid daalt in mei 2024 naar 3,6%

  • Avatar foto Marc Drees
  • 20 juni 2024
  • in Nationaal, Werkgelegenheid,
  • 2.020 views
  • 0 reacties

Nederlandse vlagHet CBS zegt over de werkloosheid in mei het volgende:

Het aantal werklozen is in de afgelopen drie maanden afgenomen met gemiddeld 4 duizend per maand. Daarmee waren in mei 367 duizend mensen werkloos, dat is 3,6 procent van de beroepsbevolking. In april was dat nog 3,7 procent. .[…] UWV registreerde eind mei 171 duizend lopende WW-uitkeringen, 500 meer dan eind april.

De werkloosheid daalt minimaal (van 3,7% naar 3,6%) en blijft daarmee vrijwel onveranderd op een zeer laag niveau. Tegelijkerijd blijven het (online) vacaturevolume onveranderd hoog en het aantal werkloosheid beiden boven de 300.000 steken. Onze arbeidsmarkt is niet meer wat het geweest is.


(meer…)

Bullhorn betaalt [duidelijk minder dan] EUR 300 miljoen voor Textkernel, update

  • Avatar foto Marc Drees
  • 20 juni 2024
  • in AI, Fusies en overnames,
  • 2.243 views
  • 0 reacties

Logo BullhornTwee dagen geleden was er het totaal onverwachte nieuws dat Textkernel door Bullhorn is overgenomen. En gisteren onthulde het Financieele Dagblad iets over de condities waaronder deze deal tot stand is gekomen:

Met de verkoop is volgens bronnen ruim €300 mln gemoeid. Verkoper Main Capital Partners wil dat bedrag niet bevestigen.

Als dit klopt dan heeft EUR 300 miljoen Bullhorn (via haar investeerders) betaald voor Texternel. En dat geld vloeit voor een groot gedeelte rechtstreeks in de oorlogskas van investeerder Main Capital Partners. Een deal tussen investeerders, naast een consolidatie in het HR-tech domein. Voor alle neveninvesteerders (C-level Textkernel, select aantal Textkernel medewerkers, derden) is dit natuurlijk ook een zeer prettige bijkomstigheid. [zin verwijderd]

Update: [Contact met Textkernel heeft mij geleerd dat er zeker geen EUR 300 miljoen gemoeid is met de verkoop van Textkernel aan Bullhorn. Textkernel heeft geen concreet bedrag genoemd. Ook is onduidelijk hoe het Financieele Dagblad aan dit bedrag komt en ook nog eens benoemt dat er meer dan één bron is. Ik probeer hier in de komende tijd meer duidelijkheid over te krijgen.]

(meer…)

Als een donderslag bij heldere hemel: Textkernel overgenomen door Bullhorn

  • Avatar foto Marc Drees
  • 18 juni 2024
  • in Fusies en overnames, Recruitment nieuws,
  • 3.256 views
  • 1 reactie

Logo BullhornDit is wat je noemt een donderslag bij heldere hemel: het bericht dat Textkernel, één van ‘s Neerlands toonaangevende recruitment tech-bedrijven, wordt overgenomen door Bullhorn, een Amerikaans recruitment tech-bedrijf. Net als Textkernel is Bullhorn een slordige 25 jaar geleden opgericht; de headcount van Bullhorn is 1.400, bijna zes keer meer mensen dan Textkernel.

Bullhorn heeft in haar relatief korte historie maar liefst 16 bedrijven overgenomen en is daarmee een fanatiek kralenrijger. Zeer recent heeft Bullhorn nog het Nederlandse Mployee (2024) overgenomen, enkele jaren geleden het eveneens Nederlandse Connexys (2017). Andere min of meer bekende overnames zijn Able, Erecruit, Invenias en Sendouts.

(meer…)

Jesse Geul over de AI hype. AMEN

  • Avatar foto Marc Drees
  • 18 juni 2024
  • in AI,
  • 769 views
  • 0 reacties

Ik kopieer in deze blog posting een bericht van Jesse Geul op LinkedIn. Omdat ik het volledig met de inhoud van zijn bericht eens ben. Omdat hij het zo goed verwoord. En omdat ik dit bericht dan altijd via mijn eigen zoekfunctie kan terugvinden (LinkedIn zoeken vind ik een nachtmerrie).

Ik ben zo ontzettend AI moe
Elk nieuw bedrijf, dienst of product heeft zogenaamd een AI component.
AI-washing noem ik het.
Omdat de gemiddelde consument nou eenmaal graag in de zeik genomen wil worden.
Ze zoeken naar quick fixes en kopen het liefst een ingewikkelde oplossing waar ze zelf geen moer van begrijpen.
Want iedereen wil op de hype springen en is bang de AI powered trein te missen.
Binnen de recruitment word je er ook mee doodgegooid.
Een gemiddeld bedrijf is niet eens in staat om een sollicitant fatsoenlijk af te wijzen per telefoon, maar nee van de zoveelste AI powered tool wordt je recruitment echt beter.
Gewoon de basis op orde hebben is niet sexy genoeg.
Maar AI gaat je niet redden als je niet weet hoe je met sollicitanten moet omgaan. En als AI jou moet gaan vertellen wat er leuk is om bij jullie bedrijf te werken dan ben je reddeloos verloren.
Ik zeg alvast sorry tegen alle AI-evangelisten. Het is niks persoonlijks en ik ben ook geen dinosaurus.
Ik geloof in AI net als ik geloof in spellingscontrole, want het bestaat.
Maar het is niet de oplossing voor elk probleem.
Zolang de basis niet op orde is heb je er weinig aan. Met een beetje pech stuurt het je zelfs in de verkeerde richting.

AMEN

Omdat ik het niet kon laten, heb ik één spelfout gecorrigeerd (dinosaurus).

CVViZ: een zwitsers zakmes vol losse stukjes, uit India

  • Avatar foto Marc Drees
  • 18 juni 2024
  • in AI Act, AVG,
  • 954 views
  • 0 reacties

Ik struikelde over CVViZ, een start-up die het volgende over zichzelf zegt:

CVViZ is a modern recruiting software that uses artificial intelligence to help you hire faster.

CVViZ is duidelijk nog niet in de fase om zich te bekommeren om de kwaliteit van de teksten, zelfs als je AI zou kunnen gebruiken om dat alsnog te doen. Nee, CVViZ (wat een naam…) is laser-focused op AI. Wat natuurlijk begrijpelijk is, want iedereen met meer dan twee hersencellen heeft zijn/haar/x toko omgekat naar een AI versie. Al is het maar door overal het acroniem AI in de content te strooien, die simpele actie heeft direct een fraai positief gevolg voor de waarde van de toko.

CVViZ: Homepage
CVViZ: Homepage

(meer…)

Berichten paginering

1 … 47 48 49 … 1.073
  • meest bekeken
  • meeste reacties
  • laatste reacties
  • 10x Team: ”the Ultimate Fractional Professional Platform”

    1818 keer bekeken

  • Twee keer dezelfde klacht? Van UWV mag dat niet…

    1623 keer bekeken

  • Europa beschermt haar burgers niet tegen misbruik van online persoonsgegevens door derden

    1459 keer bekeken

  • Hoe graag wil Bullhorn van haar (Nederlandse) klanten af?

    1372 keer bekeken

  • De Autoriteit Persoonsgegevens kan rustig verder (en dieper) slapen

    1286 keer bekeken

  • Werken-bij sites onder de loupe – ABN AMRO

    1120 keer bekeken

  • Machtig mooi tooltje van Edwin Vlems

    1072 keer bekeken

  • Enshittification in HR: disposition data

    1002 keer bekeken

  • Overheid gaf/geeft disposition data vrijwillig weg

    963 keer bekeken

  • Nationale Ombudsman: wij vragen u oneindig geduld te hebben

    888 keer bekeken

  • Werken-bij sites onder de loupe – ABN AMRO

    2 reacties

  • 10x Team: ”the Ultimate Fractional Professional Platform”

    1 reactie

  • Randstad heeft twee gezichten, één voor de uitzendkracht en één voor de medewerker

    1 reactie

  • Machtig mooi tooltje van Edwin Vlems

    1 reactie

  • Enshittification in HR: disposition data

    1 reactie

  • Europa beschermt haar burgers niet tegen misbruik van online persoonsgegevens door derden

    1 reactie

  • Twee keer dezelfde klacht? Van UWV mag dat niet…

    1 reactie

  • Besluit op Woo-tender aan SZW over contractwaarde PES-suite voor Bemiddelingsservice

    1 reactie

  • De Autoriteit Persoonsgegevens kan rustig verder (en dieper) slapen

    1 reactie

  • Overheid gaf/geeft disposition data vrijwillig weg

    1 reactie

  • :
    Indeed claimt dat 27 personen per minuut worden aangenomen via Indeed

    Peter

  • :
    Enshittification in HR: disposition data

    Marco van Hurne

  • :
    Besluit op Woo-tender aan SZW over contractwaarde PES-suite voor Bemiddelingsservice

    Edwin ten Veen

  • :
    Een klacht over uitzendbureau's

    Paul G. (61 jaar)

  • :
    Overheid gaf/geeft disposition data vrijwillig weg

    Dirk

  • :
    Dennis Albinus: Europe’s visionary human resource technologist?

    Anita

  • :
    Werken-bij sites onder de loupe – ABN AMRO

    Maarten

  • :
    Werken-bij sites onder de loupe – ABN AMRO

    Edwin Ronald ten Veen

  • :
    Randstad heeft twee gezichten, één voor de uitzendkracht en één voor de medewerker

    Marc Drees

  • :
    Anatomie van een dwaling

    Marco van Hurne

RecruitmentMatters valt onder CC BY-NC-ND 4.0Creative CommonsCreative Commons Creative Commons
Powered by Antiquitas