RecruitmentMatters

RecruitmentMattersAlles over online recruitment

  • Categorieën
  • Onze bloggers
  • Contact

» Pagina 617

WerkenbijdeOverheid komt bijna tot stilstand…

  • Avatar foto Marc Drees
  • 26 juli 2010
  • in Niche vacaturesite, Recruitment onderzoek,
  • 2.795 views
  • 0 reacties

De overheid moet gaan bezuinigen, en dat gaat niet zonder personeelsreductie. Hoewel deze excercitie nog altijd voor het nieuwe kabinet wordt bewaard is er al duidelijk sprake van een rem op het plaatsen van vacatrues bij de overheid.

Dat lijkt althans de conclusie op basis van de ontwikkeling van het aantal vacatures op de site WerkenbijdeOverheid. In een niet al te ver verleden was deze vacaturesite een trouwe klant van de wekelijkse serie Top 10 vacaturesites. Weliswaar bungelde de site rond de 10e plaats, maar toch. Helaas is die tijd voorbij en is in de afgelopen maanden WerkenbijdeOverheid niet meer in de top 10 gesignaleerd.

(meer…)

Nielsen: Personeelsadvertenties 2e kwartaal 2010

  • Avatar foto Marc Drees
  • 26 juli 2010
  • in Recruitment nieuws, Recruitment onderzoek,
  • 1.951 views
  • 0 reacties

Logotype NielsenNielsen kwam vandaag met de cijfers over het 2e kwartaal van 2010 met als titel: Aantal personeelsadvertenties daalt in de eerste zes maanden van 2010 met 29,2%. En daarmee bedoelt Nielsen de daling ten opzichte van het eerste halfjaar van 2009. Wat een pijnlijke affaire is aangezien het eerste halfjaar van 2009 al een rampzalige daling te zien heeft gegeven ten opzichte van dezelfde periode in 2008.

Voorzichtigheid is echter geboden; Nielsen is tenslotte niet in staat de aantallen online vacatures goed te meten. Zoals het bedrijf zelf ook impliciet aangeeft: Nielsen registreert de personeelsadvertenties in meer dan duizend media waaronder de landelijke en regionale dagbladen, vak- en managementbladen en de belangrijkste vacaturesites. (nadruk door de auteur)

(meer…)

Eens per maand je eigen vacaturesite testen

  • Avatar foto Marc Drees
  • 26 juli 2010
  • in Algemene vacaturesite, Wervingssite,
  • 2.572 views
  • 1 reactie

recherche Het is geen origineel idee, maar daarom niet minder waardevol: besteed eens per maand 1 tot 2 uur aan het doorlopen van je eigen vacature- of wervingssite. Gewoon, net alsof je een werkzoeker bent. En zet vooral de bril van het eigen bedrijf even af. Vergeet de onmogelijkheden die de leverancier of de eigen IT-afdeling je hebben proberen wijs te maken.

Hou die mindset vast terwijl je door de eigen site heenloopt. Ervaar hoe het bedrijf, de activiteiten, ambities en visie worden gepresenteerd. Spreekt het aan? Krijg je zin om hier te gaan werken? En stiekem even aan de andere kant staand: klopt het ook?

recherche It is not an original idea, but that doesn’t make it any less valuable: spend 1 to 2 hours once a month going through your own job or recruitment site. Just as if you’re a job seeker yourself. Most importantly, stop seeing through the eyes of the company for a minute. Forget the impossibilities that the supplier or your own IT department have been telling you about.

Hold that mindset as you walk through your own site. Experience how the company, the activities, aspirations and vision are presented. It is appealing? Do you get the desire to go work there? And standing back in your own shoes: is what you read true?

Did you get enough desire to work there? Then enter the search and application process. Now you are on a totally different route where you are no longer exploring, but where you have a clear goal: find a nice and appropriate job and then apply for it.

Again, you’ll be the work seeker and therefore try to experience if the search and application process is simple and logical. You’re looking for a job, but you have little need for all sorts of stupid questions, avoidable extra efforts, early and/or overly extensive registrations, etc. This is the Internet. You need ease, simplicity and focus to increase the chances of conversion.

Record your findings while exploring and searching. These findings are the basis for improvements. You should realize that these improvements will offer the jobseekers a better experience and therefore the chance of attracting potential employees is increased. That is the business argument that should be put against the objections of a mostly technical nature by the supplier or IT department.

The objections are based on a lack of creativity whether or not combined with a false sense of superiority. “It can not” is almost always completely untrue and is a code for, we do not really feel like it, it’s too complicated, we do not know exactly how we should solve this problem, we’re just too lazy.

The only relevant question is whether employers and jobseekers benefit from the proposed improvement. Because the vacancy or recruitment site is intended for jobseekers to allow the employer to hire the right people. Everything else is just noise. As long as we bend in the direction of service providers (suppliers, internal IT department) who try to run the show, there is no chance that the goal will be reached.

It is time to change that. Go test once a month and ensure that each month your results are being heard. Walking around Jericho seven times was enough. Who knows, maybe this also applies to the improvement of the job or recruitment site. Then you will have achieved quite a bit within the period of one year…

Oh yeah, remember that wishes and needs change over time, so a vacancy or recruitment site is never finished!

(meer…)

Vacaturesite top 10: Een nieuwe start

  • Avatar foto Marc Drees
  • 26 juli 2010
  • in Algemene vacaturesite, Recruitment onderzoek,
  • 4.605 views
  • 7 reacties

baby Met ingang van deze week wordt de vacaturesite top 10 op basis van het bruto aantal vacatures opgemaakt. Tot dit moment ging ik uit van het netto aantal vacatures; oftewel het aantal unieke vacatures. Maar een vacature kan op meerdere plaatsen (lees: vacature- en wervingssites) worden gepubliceerd. En voor een zuivere top 10 is het dus beter om uit te gaan van dat bruto aantal. Dat geeft een eerlijk beeld van de verhoudingen tussen de sites.

Een vers begin is het overigens niet helemaal; voor de meeste sites heb ik al vergelijkingscijfers uit 2009. Binnenkort zal dat voor (vrijwel) alle sites gelden. Het is dus mogelijk om een beeld te geven van de ontwikkeling van de grote vacaturesites.


(meer…)

Wekelijkse cartoon

  • Avatar foto Marc Drees
  • 25 juli 2010
  • in Knipoog,
  • 1.457 views
  • 0 reacties

Antennagate was een tijdje een hot topic en nu is eindelijk duidelijk hoe het werd veroorzaakt:

Geek and Poke: Don't mess with the Empire!

Vacaturesite deBanensite.nl in de etalage

  • Avatar foto Marc Drees
  • 24 juli 2010
  • in Algemene vacaturesite, Bedrijfsresultaat,
  • 5.060 views
  • 2 reacties

image Via de site Bedrijfsbemiddeling.nl staat sinds 23 juni van dit jaar een arbeidscommunicatiebedrijf met vacaturesite te koop. Het niet met name genoemde bedrijf is gevestigd in Noord-Holland en houdt zich bezig met het beheer van een van de oudste vacaturebanken van Nederland. Tja, dan wordt het niet zo moeilijk om uit te zoeken om wie het gaat. Het bedrijf CDV Communicatie BV. in Heerhugowaard runt de vacaturesite deBanensite.nl; volgens eigen zeggen: één van de oudste vacaturebanken van Nederland. Ik durf er wel vanuit te gaan dat het inderdaad om deBanenSite gaat.

Voor de overname van alle aandelen van CDV Communications moet EUR 260.000 neergeteld worden. En dat terwijl volgens Bedrijfsbemiddeling.nl de omzet van het laatste boekjaar tussen de EUR 400.000 – EUR 500.000 is geweest met een positief resultaat. De reden waarom het bedrijf te koop wordt aangeboden: De huidige ondernemer heeft een leeftijd bereikt, waarbij men na moet denken over de continuïteit van de leiding.

(meer…)

MKB in VS schept nauwelijks banen

  • Avatar foto Marc Drees
  • 24 juli 2010
  • in Arbeidsmarkt & beleid, Internationaal,
  • 1.933 views
  • 0 reacties

Logotype CareerBuilder Hoewel het slechts een survey is, toch interessant nieuws uit de koker van Amerika’s grootste vacaturesite: CareerBuilder. Want de vacaturesite ontdekte dat de situatie in het midden- en kleinbedrijf van Amerika nog altijd slecht is als het om personeelsuitbreiding gaat. En het MBK wordt nog altijd als de motor gezien als het om het scheppen van banen gaat.

Zo is slechts 32% van de ondervraagde bedrijven (met minder dan 500 medewerkers) van plan personeel aan te nemen. Bij bedrijven met minder dan 50 medewerkers is dit percentage slechts 24%. Bepaald geen getallen die een economisch herstel signaleren en bijzonder slecht nieuws voor alle werkloze Amerikanen die ondertussen hun werkloosheidsuitkering zijn verloren.

Logotype CareerBuilder Although it is only one survey it is still interesting news from the well of the nation’s largest job board: CareerBuilder. Because the job site found that the situation in the middle and small sized companies of America is still bad when it comes to staff expansion. And the small businesses are still seen as the engine in regards to job creation.

For example, only 32% of the surveyed companies (with fewer than 500 employees) plan on hiring. At companies with fewer than 50 employees, this percentage is only 24%. Not exactly numbers that indicate an economic recovery and particularly bad news for all unemployed Americans who have since lost their unemployment benefits.

(meer…)

Wie wil er een online recruitment iPhone app?

  • Avatar foto Marc Drees
  • 23 juli 2010
  • in Recruitment innovatie, Smartphone,
  • 4.607 views
  • 4 reacties

AllTheTopBananes, white label job board iPhone app Mobiel internet heeft een gouden toekomst en mobiel online recruitment ongetwijfeld ook. Maar alleen als de behoeftes van de gebruiker begrijpt, evenals de mogelijkheden en beperkingen van het device (waarmee je dat mobiele internet opgaat). En zover zijn we nog lang niet. Wat overigens geen belemmering hoort te zijn om ermee te experimenteren; want alleen dan leer je begrijpen hoe het wel moet. No pain, no gain…

Ondertussen heb ik de iPhone apps van Nationale Vacaturebank, Tempo-Team, Randstad, JobPatrol, Banen.nl, Intermediair, Indeed en ShakeYourJob (inclusief de reincarnatie voor Deloitte) de revue laten passeren. Geen van allen hebben ze mijn hart sneller doen kloppen. Maar deze pioniers verdienen natuurlijk wel applaus dat ze het proberen.

Maar het lijkt erop dat binnenkort het hebben van een iPhone recruitment applicatie een stuk eenvoudiger gaat worden. Want Knollenstein heeft sinds vandaag een white label iPhone recruitment applicatie in de aanbieding…

(meer…)

Vorstelijke oprotpremie voor Van Campenhout

  • Avatar foto Marc Drees
  • 23 juli 2010
  • in Recruitment nieuws, Uitzendbureau,
  • 7.337 views
  • 19 reacties

Herman van Campenhout Het is een beetje een USG dag, want dankzij de resultaten over het 2e kwartaal weten we nu eindelijk wat Herman van Campenhout als oprotpremie heeft ontvangen: EUR 1.467.000,00. Jawel, nog geen 4 maanden werkt levert je als CEO bij USG People een ontslagvergoeding van bijna EUR 1,5 miljoen op. Alsof je een emmer leeg gooit…

Op 3 maart werd Herman van Campenhout benoemd als CEO; op 30 juni heeft de goede man het pand alweer verlaten. Met EUR 1,5 miljoen op zak… Diezelfde 30 juni was het einde van het 2e kwartaal van 2010. Een kwartaal waarin USG People overigens zeer mager heeft gepresteerd. Maar dat weerhoudt de onderneming er niet van om eens royaal uit te pakken richting Van Campenhout.

Herman van CampenhoutIt’s a bit of an USG day, thanks to the results from the second quarter we finally learn what Herman van Campenhout has received as severance pay EUR 1,467,000.00. Yep, less than 4 months working as CEO with USG People provides you a severance payment of nearly EUR 1.5 million. Thats no small potatoes.

On March 3 Herman van Campenhout was appointed as CEO, on June 30 the good man leaves the building again. With EUR 1.5 million in his pocket … That same June 30 was the end of the second quarter of 2010. A quarter during which, by the way, USG People also had a very poor performance. But that didn’t keep the company from acting generously towards Van Campenhout.

(meer…)

USG People boekt zeer mager resultaat in Q2

  • Avatar foto Marc Drees
  • 23 juli 2010
  • in Bedrijfsresultaat, Uitzendbureau,
  • 8.033 views
  • 2 reacties

image De cijfers van USG People over het 2e kwartaal van 2010 zijn voorbeurs gepresenteerd en het zal bepaald geen feest zijn daar in Almere… De omzet voor het kwartaal kwam uit op EUR 747 miljoen, slechts 3% hoger dan in dezelfde periode van 2009. Daarmee blijft USG achter bij het herstel dat zich in de uitzendmarkt aftekent en maakt het buy advies van ING nog onbegrijpelijker.

Maar goed, terug naar de resultaten van USG People. En dan vooral de resultaten in Nederland. Want die zijn aanzienlijk slechter dan op basis van de 4-wekelijkse rapportages van de ABU mocht worden verwacht. USG People heeft blijkbaar minder dan haar grote concurrenten geprofiteerd van het herstel. En dat is ronduit zorgwekkend te noemen.

(meer…)

Berichten paginering

1 … 616 617 618 … 1.073
  • meest bekeken
  • meeste reacties
  • laatste reacties
  • 10x Team: ”the Ultimate Fractional Professional Platform”

    1821 keer bekeken

  • Twee keer dezelfde klacht? Van UWV mag dat niet…

    1624 keer bekeken

  • Europa beschermt haar burgers niet tegen misbruik van online persoonsgegevens door derden

    1460 keer bekeken

  • Hoe graag wil Bullhorn van haar (Nederlandse) klanten af?

    1372 keer bekeken

  • De Autoriteit Persoonsgegevens kan rustig verder (en dieper) slapen

    1287 keer bekeken

  • Werken-bij sites onder de loupe – ABN AMRO

    1123 keer bekeken

  • Machtig mooi tooltje van Edwin Vlems

    1076 keer bekeken

  • Enshittification in HR: disposition data

    1016 keer bekeken

  • Overheid gaf/geeft disposition data vrijwillig weg

    968 keer bekeken

  • Nationale Ombudsman: wij vragen u oneindig geduld te hebben

    888 keer bekeken

  • Werken-bij sites onder de loupe – ABN AMRO

    2 reacties

  • 10x Team: ”the Ultimate Fractional Professional Platform”

    1 reactie

  • Randstad heeft twee gezichten, één voor de uitzendkracht en één voor de medewerker

    1 reactie

  • Machtig mooi tooltje van Edwin Vlems

    1 reactie

  • Enshittification in HR: disposition data

    1 reactie

  • Europa beschermt haar burgers niet tegen misbruik van online persoonsgegevens door derden

    1 reactie

  • Twee keer dezelfde klacht? Van UWV mag dat niet…

    1 reactie

  • Besluit op Woo-tender aan SZW over contractwaarde PES-suite voor Bemiddelingsservice

    1 reactie

  • De Autoriteit Persoonsgegevens kan rustig verder (en dieper) slapen

    1 reactie

  • Overheid gaf/geeft disposition data vrijwillig weg

    1 reactie

  • :
    Indeed claimt dat 27 personen per minuut worden aangenomen via Indeed

    Peter

  • :
    Enshittification in HR: disposition data

    Marco van Hurne

  • :
    Besluit op Woo-tender aan SZW over contractwaarde PES-suite voor Bemiddelingsservice

    Edwin ten Veen

  • :
    Een klacht over uitzendbureau's

    Paul G. (61 jaar)

  • :
    Overheid gaf/geeft disposition data vrijwillig weg

    Dirk

  • :
    Dennis Albinus: Europe’s visionary human resource technologist?

    Anita

  • :
    Werken-bij sites onder de loupe – ABN AMRO

    Maarten

  • :
    Werken-bij sites onder de loupe – ABN AMRO

    Edwin Ronald ten Veen

  • :
    Randstad heeft twee gezichten, één voor de uitzendkracht en één voor de medewerker

    Marc Drees

  • :
    Anatomie van een dwaling

    Marco van Hurne

RecruitmentMatters valt onder CC BY-NC-ND 4.0Creative CommonsCreative Commons Creative Commons
Powered by Antiquitas