Vandaag als extra twee cartoons met hetzelfde onderwerp: Twitter downtime
Meten is weten: beschikbaarheid van vacaturesites
Sinds enige tijd rapporteer ik wekelijks over het aantal nieuwe vacatures. En daarnaast beschrijft ik met enige onregelmaat de gebruiksvriendelijkheid van een aantal vacaturesites.
Het leek me aardig om nog een dimensie aan dit verhaal toe te voegen; de responsesnelheid en beschikbaarheid van de grootste vacaturesites. Sinds begin juni wordt om de vijf minuten van een twintigtal vacaturesites de pols genomen.
Te kleine lettertjes, de meest gemaakte fout bij websites
Al jaren publiceert Forrester waardevolle rapporten over de kwaliteit van websites (en andere kanalen). Bij de beoordeling van websites gebruiken zij hun Web Site Review methodology. Die ook nog eens gratis kan worden gedownload van hun site.
Dan verwacht je toch dat in de loop van de jaren een enorme verbetering in de kwaliteit van websites is te bespeuren? News flash: Dat is niet het geval…
Ongelofelijk maar waar. Het lijkt wel of in deze tijd zelfs lezen teveel moeite is. Zijn we allemaal soms te druk, of te belangrijk? Of gewoon niet geinteresseerd?
Online recruitment rules, maar (nog) niet in de RSS reader
Het medium print maakt bijzonder zware tijden door, en die tijden zullen ook niet eenvoudiger worden. Ook Forrester laat dit overduidelijk zien in haar recente rapport: The Fragmentation of Yesterday’s Newspaper.
Maar in dit rapport staan ook een paar aardige tidbits aan informatie die een link hebben naar de online recruitment wereld.
Stage: werk jezelf in de kijkert. Maar niet te veel.
Woensdag 11 juni zou de begeleiding van stagiairs besproken worden door de Tweede kamer. Het was de ministers ter oren gekomen dat deze vaak niet voldoende is. Dat bleek ook uit onderzoek van stagebemiddelaar Stageplaza onder 615 docenten, dat bijna de helft van de ondervraagden gedesillusioneerde studenten aan zijn/haar bureau krijgt.
Tijdelijke topper
En dan krijgt je het bekende vingertje wijzen. De docenten hekelen de stagebedrijven en de stagebedrijven hekelen de docenten. Gevog: de onderwijsinspectie zit er bovenop. Dus daar hoef je niet al te veel van te verwachten.
Gaan Boomers langer door?
De Europese bevolkinspyramide laat voor de komende decennia een continue krimp van de beroepsbevolking zien.
Maar er gloort mogelijk enige hoop; althans voor de kortere termijn. Want gaan al die babyboomers eigenlijk wel met pensioen?
Volgens een recent onderzoek van Tamara Erickson is dat namelijk niet het geval! Zij haalt een aantal studies aan waaruit zou blijken dat de oudere boomer misschien wel eens die krappe arbeidsmarktsituatie kan gaan redden!
Stork en automatische e-mails: Connexys, Connexys…
Vandaag wordt Stork verblijd met een bezoekje van de kritische kandidaat. Op zoek naar een prettige ervaring. Als het tenminste om de automatische e-mail reactie op mijn online sollicitatie gaat.
Bij Stork ben ik gegaan voor de functie van International HR Assistant (Eindhoven).
En dit hoop ik aan te treffen in de e-mail.
De Europese beroepsbevolking: chronische krapte
Geen nieuw maar daarom een niet minder schokking inzicht; de leeftijdssamenstelling van de inwoners van de Europese gemeenschap:
Wat dat betreft gaan online recruitment en de intermediaire wereld een hele fijne toekomst tegemoet. Hoewel, het zal steeds moeilijker worden recruiters te vinden…
Arbeidsbemiddeling werkt niet (volgens MKB)
Een bericht uit Parool online van 11 juni:
MKB-voorzitter Hermans: “Tachtig procent van de kleinere en middelgrote ondernemingen heeft niets aan arbeidsbemiddeling”. Arbeids- én uitzendbureaus sturen óf helemaal geen kandidaten óf sollicitanten die de verkeerde opleiding of motivatie hebben. Dat schrijft MKB-voorzitter Loek Hermans in een brief aan staatssecretaris Ahmed Aboutaleb van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.
De kleinere bedrijven in Nederland, die geen vuist kunnen maken op de arbeidsmarkt, zitten te springen om mensen. Hun vacatures in buurten en wijken vormen ‘de banenmachine’ voor de lastig bemiddelbare werklozen die het kabinet aan het werk wil helpen.
Maar de officiële arbeidsbemiddeling werkt niet, schrijft Hermans:
‘Ondernemers zijn inmiddels zo angstig voor de bureaucratie en zien zo weinig concreet resultaat dat zij afhaken.’
Klantenservice in recruitment; (nog) niet echt fijn…
Recruitment is feitelijk niets anders dan verkopen. Het ‘product’ is een functie, het ‘koopmoment’ is de sollicitatie van een werkzoeker. Uit deze analogie volgt dat vanaf het koopmoment er iets moet zijn van een klantenservice.
Tenslotte kan de sollicitant/klant met vragen of onduidelijkheden zitten waarvoor ze bij iemand aan moeten kunnen kloppen. Of omgekeerd, je wilt als bedrijf die nieuwe sollicitant/klant juist informeren over bepaalde mogelijkheden. Maar hoe goed is die klantenservice voor sollicitanten eigenlijk?


