De braakbal van de week: Indeed

Alweer de tweede aflevering van een nieuwe serie, zoals een ruim een week geleden aangekondigd. Dit is een serie waarbij ik eens in de week privacy praktijken van vacature-aggregatoren onder de loupe neem. En dan gaat het natuurlijk in het bijzonder om de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). Inderdaad, in het recente verleden al uitgebreid stilgestaan bij een uitzonderlijk grote braakbal (hoewel geen vacature-aggregator) maar het online recruitment domein zit tjokvol overtreders van deze wet. Begin sarcasme: Waar de overheid natuurlijk strak op handhaafd /Einde sarcasme.

Vandaag is de dubieuze eer aan Indeed, de koning der vacature-aggregator braakballen. En ik begin hier:

Pop-up Indeed
Pop-up Indeed

Dit is niet het begin van screenflow, maar ik heb in het recente verleden al meermalen bij de praktijken van Indeed stilgestaan. Ik verwijs daarom graag naar de volgende twee artikelen:

Maar het bovenstaande scherm is wel een voorbeeld van hoe het niet moet.

Want Indeed wil niet alleen jouw e-mail adres, ze wil zelfs dat je een account aanmaakt. En dit is een doodlopende straat, tenzij je zelf naar een andere url besluit te navigeren. Bijvoorbeeld naar een site die geen persoonsgegevens probeert af te troggelen. Maar die zijn dun gezaaid tegenwoordig.…

En als je dan besluit je e-mail adres in te voeren en op de knop Doorgaan te klikken dan heb je in één klap de Algemene voorwaarden, het Cookiebeleid en het Privacybeleid geaccepteerd. Dat is nog eens productief…

Oftewel, de gebruiker gaat, meestal onvermoed, akkoord om als een humancentiPad te eindigen. Of is er iemand die maar liefst drie links gaat doorlezen? Daar komt nog eens bij dat een klik deze links altijd naar exact dezelfde pagina verwijst. En dat de content op die pagina volledig in het Engels is. En dat Indeed je zelf maar laat uitzoeken waar het Privacybeleid en het Cookiebeleid te vinden is. Alles om de bezoeker te demotiveren de werkelijke documenten te vinden.


Slotopmerking

De AVG vereist expliciete toestemming voor de verwerking van persoonsgegevens, en deze toestemming moet duidelijk en bewust door de gebruiker gegeven worden, zodat er geen twijfel bestaat over de intentie om persoonsgegevens te verstrekken en de verwerking daarvan te accepteren.

Kunnen we het er over eens worden dat Indeed nadrukkelijk niet aan deze eis voldoet? Onder meer door de link naar het Privacybeleid zo ver mogelijk verwijderen van het invoerveld (e-mailadres) en de knop Doorgaan. En daarmee de kans zo klein mogelijk maken dat de gebruiker snapt dat hij/zij/x niet alleen doorgaat maar ook drie documenten heeft geaccepteerd. Wat ik als pure misleiding zou classificeren.

Eerdere afleveringen in deze serie:

De braakbal van de week: Jobrapido

Geef een reactie