Is er een mobiel steekje los bij Sullivan?

Dr. John Sullivan Binnen recruitmentland hebben we onze eigen agent provocateur; genaamd Dr.John Sullivan. Vooral dat Dr. doet het hem; het geeft de suggestie van kennis. Sullivan is een beetje de Michael Moore van recruitment. Eerst een onderwerp maximaal in één richting uitvergroten, vervolgens die uitvergroting als de enige werkelijkheid beschouwen en daarna de uitvergroting belachelijk maken.

Dat kan zeer vermakelijke effecten hebben, zolang je het maar met een wagonlading zout neemt. Maar soms gaat het te ver. Zoals met Sullivan’s laatste stukje, genaamd Recruiting’s Blunder of Epic Proportions: Ignoring Mobile. Waar hij als een soort godsdienstwaanzinnige probeert recruiters van de naderende rapture probeert te overtuigen. De mobile rapture dan natuurlijk. En dat levert me toch een partij onzin op!

Deze dolende ridder noemt maar liefst 14 redenen op waarom recruiters niet langer kunnen wachten om mobiel te omarmen (Why You Must Embrace Mobile NOW). Ik heb die 14 redenen hieronder integraal weergegeven. Waarbij het goed is om jezelf bij elke reden af te vragen: heeft dit iets met recruitment te maken? En als je vervolgens voor een reden die vraag met “Ja” hebt beantwoord, hoe relevant is die reden dan? (5= zeer relevant, 1=nauwelijks relevant):

  1. Mobile communications receive response rates unheard of for other communication channels. Well-designed SMS campaigns can achieve 100%-plus response rates!
  2. Smartphones provide ubiquitous access to digital communication/engagement tools. Global research by mobile advertisers found that 67% of smartphone users are never more than three feet from their device and NEVER turn it off!
  3. When people get bored or need a distraction, it’s what they turn to!
  4. The smartphone does what no other device on your desk can do: it unifies all communications, including voice calls, video calls, text messages, recorded videos, podcasts, social media messaging, email, instant chat/messenger, and Internet content. This range of message options allows you to cater to your prospects’ lifestyle versus forcing them to engage in your administration-centric process.
  5. The current generation is so hooked on them that messages not accessible from a mobile device may never be seen.
  6. If you’re targeting innovators and first adopters (both of which prefer Android), and the technology savvy, you have no choice.
  7. If you’re recruiting for a temporary or contract job, the rapid response rate of mobile makes the mobile platform the ideal choice.
  8. Personal phones are not subject to idiotic IT policies. The employees of your competitors can engage with while on the job without fear of being snooped on!
  9. Referral conversations happen in the field. It’s only logical the process should start there!
  10. As QR codes (quick response) become commonplace, the mobile phone will become critical in driving people to your information.
  11. If you are successfully messaging or posting jobs on Twitter, you are already aware that your audience is hooked on the mobile platform.
  12. Nothing shows the candidate quicker that your firm isn’t an innovator or a technology leader than ignoring the mobile phone platform.
  13. Google has already started to improve the ranking of sites that support mobile in search results over those that do not. Other engines will follow.
  14. The application capabilities afforded by the smartphone enable a perverse world of opportunity to make the recruiting process personal, local, engagement-centric, media rich, real-time, etc.

 

Gelukt? Inderdaad, het is een krankzinnige verzameling statements die kop noch staart hebben. Maar het is wel van een Dr. afkomstig. Dus…

Dit is wat ik er van heb weten te brouwen. Uit die 14 redenen heb ik er eentje ontdekt die echt relevant is (een 5 dus):

If you’re recruiting for a temporary or contract job, the rapid response rate of mobile makes the mobile platform the ideal choice.

En verder nog eentje die natuurlijk niet critical maar wel waardevol is (een 3 dus):

As QR codes (quick response) become commonplace, the mobile phone will become critical in driving people to your information.

De overige redenen hebben of geen enkele relatie met recruitment, anders dan in het hoofd van Sullivan; of zijn zo generiek dat ze niets zeggen over de eventuele impact voor recruitment toepassingen. Sommige redenen zijn concreet onzinnig als je ze in relatie tot recruitment probeert te brengen. Wat te denken van deze:

When people get bored or need a distraction, it’s what they turn to!

Dus als ik me verveel ga ik op mijn mobiel naar banen zoeken? Heeft de goede man soms een lijntje gesnoven? Of deze:

If you’re targeting innovators and first adopters (both of which prefer Android), and the technology savvy, you have no choice.

WTF? Waarom zou ik hier geen keus hebben? En suggereert Sullivan hier nou echt dat ik een Android app zou moeten uitbrengen om met die innovators en early adopters in contact te komen? Verder lijkt hij goedwillige gelovigen op kosten te jagen door hen richting mobile apps te forceren met deze reden:

The application capabilities afforded by the smartphone enable a perverse world of opportunity to make the recruiting process personal, local, engagement-centric, media rich, real-time, etc.

Iedereen zijn eigen app. Daar wordt Jacco Valkenburg vast blij van. Maar hij zal echt de enige zijn…

Afijn, een groot deel van de door hem genoemde redenen zijn zwaar overdreven of zelfs volstrekt irrelevant binnen de contect van recruitment. Wat onverlet laat dat het van belang is om te realiseren dat mobiel Internet gebruik bijzonder sterk groeit. En het dus in de meeste gevallen belangrijk is om een goed werkende mobiele versie van de website (vacaturesite, intermediair site en werken bij site) beschikbaar te stellen die zich ook automatisch toont als de website via een mobiel device wordt benaderd.

Minstens zo belangrijk is het in de gaten houden van de bezoekersstatistieken. Laat die informatie een belangrijke driver zijn voor mobiele ontwikkelingen. En zeker niet het einde der tijden geraaskal van een Dr. Waar zou Sullivan eigenlijk Dr. in zijn? Massahysterie?

Geef een reactie

4 Comments