Personal branding blijft ook in 2010 nog de nodige nieuwe sites opleveren, hoewel deze geen van allen iets toevoegen aan de al bestaande waaier.
Dit geldt ook voor Magntize. Volstrekt overbodig en staand in de slagschaduw van LinkedIn; de enige echte personal branding site waar je iets aan hebt. Maar Magntize is tevens een uitzondering, want de site is zinloos op een zeer fraaie manier.
Homepage
De homepaga van Magntize ziet er zo uit:
Het is allemaal in een artsy donkergrijs gradient, maar de interactie is bijzonder simpel en alles is bijzonder duidelijk. Ik klik natuurlijk op de knop Sign up for free: Nou, registreren betekent uitsluitend het opgeven van een e-mail adres en wachtwoord. Da’s lekker minimalistisch en daar word ik vrolijk van.
Na een succesvolle registratie krijg ik dit te zien. Op de voorgrond een korte uitleg over de volgende stappen die ik nog moet nemen, op de achtergrond een eerste indruk van hoe mijn personal brand pagina er uit gaat zien:
Tijd om aan de slag te gaan, ik klik dus op Let’s get started:
Stap 1 was een foto en mijn naam, op de achtergrond zie je mijn hoofd al staan. Oftewel, terwijl ik door de verschillende stappen van het maken van mijn profiel heenloop zie ik mijn profiel ‘groeien’. Ik had er liever meer van gezien, maar het idee is uitstekend.
Wat natuurlijk wel weer jammer is; ik kan geen LinkedIn profiel koppelen. Da’s natuurlijk dom, maar ja, wie weet ziet Magntize zich wel als een concurrent van LinkedIn…
Na een zestal zeer simpele stappen ben ik klaar en heb ik mijn eigen pagina binnen Magntize:
Een fraai tafereeltje, maar wat moet ik hier nu mee? Juist! Dat is het grote probleem. Ik kan er niets mee. Terwijl we langzaam voorbij Web 2.0 naar een web of things evolueren brengt Magntize mij een fraaie Web 1.0 pagina. Volledig, maar dan ook volledig zinloos. En tegelijkertijd ziet het er toch heel erg aantrekkelijk uit.
Conclusie
Magntize is de zoveelste, volstrekt zinloze personal branding site. Maar ze is wel zinloos op een hele fraaie manier. Allereerst door de wijze waarop je als gebruiker in een paar heldere stappen een pagina kan maken. En vervolgens door die pagina ook nog eens fraai te presenteren.
En dat is alles. Overigens kunnen vacaturesites nog wel wat leren van het gemak waarmee je een bezoeker een profiel kan laten aanmaken. Vergeet dan overigens niet om de API van LinkedIn te gebruiken…
Marc Drees
says:@Tom:
Ik heb van Facebook gehoord. Een perverse site die alle fatsoensnormen opzij zet als er geld kan worden verdiend. Die Like button zal niet op RecruitmentMatters verschijnen. Als Facebook gebruikers enig verstand hebben, klikken ze op geen enkele site op die Like button.
Tom Scholte
says:Dank voor het testen, scheelt mij weer tijd. En “LinkedIn; de enige echte personal branding site” Marc, ik weet niet of je al van Facebook hebt gehoord? Ik verwacht dat Facebook in NL komend jaar toch ook echt LinkedIn in zal halen. Probeert het eens en plaats die ‘like’ button onder je artikelen.