Heeft Monsterboard een nieuwe trend gezet toen ze enkele maanden geleden haar Assisted Search annonceerde? Met de komst van de Intermediair CV Service moet ik die conclusie haast wel trekken. Inderdaad; Intermediair gaat haar eigen CV database exploiteren in directe concurrentie met betalende klanten.
Zou dit te maken hebben met de mogelijke financiele problemen van Intermediair? Geen idee, maar we hebben er een tweede ‘database profiteur’ bij. Hoewel VNU Media natuurlijk een totaal andere mening is toegedaan.
Het perspectief van VNU
Op het weblog van VNU Media schrijft Quintin Schevernels (publishing director online media bij VNU Media) hoe dit nieuwe product uit de keuken van de uitgever is ontstaan:
Toch is het goed doorzoeken van een CV-database en het eerste contact leggen met kandidaten een zeer tijdrovend proces. […] Dit varieerde van het verzoek of ze trainingen konden geven hoe de CV-database het beste kon worden gebruikt tot de vraag of wij niet voor de klant konden gaan zoeken in de database.
Kijk aan; de klanten vroegen er zelf om! Tja, dan kan je er als bedrijf natuurlijk niet omheen. Vooral omdat die klanten al een duur abonnement op die CV database hebben gekocht maar diezelfde database (door gebrek aan tijd of deskundigheid) niet gebruiken.
Inderdaad; alleen klanten die een abonnement op de CV-database hebben kunnen via de Intermediair CV Service geholpen gaan worden. Per zoekopdracht moet EUR 1.149 worden betaald. Hiervoor krijgt de klant twee weken later een shortlist met kandidaten. Tegen extra betaling zoekt VNU ook nog in hun andere databases: Vacaturebank, InICT (o.a. Computable en Tweakers) en InOverheid. De dienst zoekt uitsluitend naar geschikte kandidaten; er wordt geen contact met hen opgenomen.
Om haar klanten met deze nieuwe dienst te kunnen bedienen, is een speciale afdeling opgericht met searchers die in de afgelopen maanden zijn aangenomen en opgeleid.
Een ander perspectief
Het klinkt allemaal fraai, maar laten we eens de laklaag van deze dienst afkrabben. En zien wat er direct onder de oppervlakte tevoorschijn komt.
Mijn eerste vraag is natuurlijk: Hoe zit het met de klanten die ook een duur abonnement hebben gekocht en wel goed gebruik weten te maken van de database?
Als ik Intermediair was zou ik al die klanten per direct een korting op hun abonnement aanbieden. Want hoe je het ook wendt of keert; Intermediair/VNU heeft het thuisvoordeel. Niemand kent de nukken en grillen van de CV database beter dan VNU. En door deze dienst aan te bieden na jaren waarin uitsluitend toegang tot diezelfde database werd verkocht, heeft VNU tijdens de wedstrijd de regels aangepast. Niet netjes.
Verder is er de wijze waarop VNU deze dienst vormgeeft. De koninklijke weg is natuurlijk om een bestaande speler in de markt te vragen om deze dienst te gaan bieden aan haar klanten. Een speler die geen commerciele relatie heeft met VNU maar die kwaliteit levert en daarbij fatsoenlijk en integer acteert.
En dan is er de prijs en de doorlooptijd; respectievelijk EUR 1.149 (en dat is een introductieprijs) en een doorlooptijd van 2 weken. Voor een zoekactie naar geschikte kandidaten? Daar kan je een searcher 2 volledige dagen voor laten werken. Met andere woorden, dan zijn er wel betere alternatieven te bedenken. Vooral omdat je als bedrijf al een CV abonnement hebt. En er voldoende e-recruiters op de markt zijn. Het is tenslotte niet al te druk…
Een iets groter perspectief
VNU Media lijkt net als Monsterboard in de zoektocht naar omzet de kip met de gouden eieren te willen slachten. De CV database gaat niet alleen aangeboden worden aan klanten; het bedrijf gaat deze database zelf ook actief exploiteren.
Op zich is er niets mee mis zolang nieuwe klanten hierover duidelijk worden geinformeerd en bestaande klanten hiervoor worden gecompenseerd, danwel de keuze krijgen per direct afscheid te nemen van hun abonnement.
Maar als het daadwerkelijk een krampachtige zoektocht naar meer omzet is zal dit waarschijnlijk niet gebeuren. Met allerhande rationalisaties om dit gebrek aan fatsoen weg te redeneren.
Verder lijkt het slechts een kwestie van tijd tot ook Nationale Vacaturebank met een vergelijkbaar alternatief komt.
Conclusie
VNU Media maakt een merkwaardige stap door de eigen CV database te gaan exploiteren met als schaamlap dat klanten er om hebben gevraagd. Hiermee gaat ze de directe concurrentie aan met klanten die hier niet om hebben gevraagd. En daarmee beweegt VNU in dezelfde twijfelachtige richting als Monsterboard.
Daarbij lijkt VNU wel te hebben geleerd van de blunder van Monsterboard die feitelijk de directe concurrentie aangaat met W&S bureaus door ook kandidaten te benaderen. Dat is een onderdeel waar VNU zich verre van houdt. Het is slechts een (peperdure) e-sourcing activiteit. Zoals Monsterboard een peperdure ( EUR 3.500) wervingsactiviteit heeft opgezet.
Hoe dan ook, als ik een actieve gebruiker van de CV database van één van deze partijen zou zijn dan had ik nu een behoorlijk pesthumeur. Wat nog erger zou zijn geworden als ik op beide databases een abonnement had. Want dan werd ik zowel door de hond als de kat gebeten…
Pim
says:Het komt dus gewoon neer op zoeklen van ‘passende ‘ profielen, die benaderen door ze een mailtje te sturen met de vraag of ze mogelijk interesse hebben in een bepaalde functie en als ze daar ja op antwoorden de gegevens doorsturen naar de werkgever. Om daarna een rekening te sturen van 1149 euro.
Ben ik nou gek? Dat kan toch ieder w & s bureau, zelfs iedere eenpitter kan dat.
Marc Drees
says:@Tom:
Je hebt helemaal gelijk, ik heb dat niet goed gelezen. Er wordt wel degelijk een eerste contact door Intermediair gemaakt. Dat maakt het verhaal er niet beter op…
Tom van der Valk
says:Beste Marc, in het artikel van Intermediair geven zij aan dat ze geïnteresseerde kandidaten presenteren. Er is dus wel contact gelegd (en daarmee inderdaad vergelijkbaar met Monsterboard Assisted Search).